3200
Sök

BMW M3 E46 -TIME-ATTACK- by Schmiedmann Motorsport

Ett projekt där syftet är att bygga en riktigt snabb time-attack bil som fortfarande är väglaglig.

254 917 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2014
473 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#181
Schmiedmann skrev:
Garic skrev:
hur mycket väger V10 motorn?

Jag har tyvärr inga uppgifter på det men ska se om jag kan hitta något.

Har hittat uppgifter om att den ska väga ca 175kg.

M5 E39 V8 (S62): 158kg

M3 E46 (S54): 148kg.

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

731 Inlägg
30 september 2010
#182
Det var väl inge större skillnad för att få 2 extra kolvar som kämpar för dig smile Go for it!


473 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#183
hardrox skrev:
Det var väl inge större skillnad för att få 2 extra kolvar som kämpar för dig smile Go for it!

Nej det är sant men en kompressor väger mindre än 10kg och ger mer effekt smile

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

511 Inlägg
6 oktober 2010
#184
Schmiedmann skrev:
hardrox skrev:
Det var väl inge större skillnad för att få 2 extra kolvar som kämpar för dig smile Go for it!

Nej det är sant men en kompressor väger mindre än 10kg och ger mer effekt smile

Värst är alltid bäst, ta m5ans motor samt kompressorn wink

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

473 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#185
Fått lite bilder från G-Power på deras nya kompressorkit till M3 E46.

Ger 470hk (vridmoment vet jag tyvärr inte).

http://www.gatbilar.se/galleries/135/3/4cb315a5260a5.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/370/3/4cb315a6a67f3.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/957/3/4cb315a884dcd.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/577/3/4cb315a9d32e3.JPG
Senast redigerat av Schmiedmann (11 oktober 2010)

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

309 Inlägg
11 oktober 2010
#186
Hur funkar det här när du ska besiktiga med kompressor? eller med en M5 E39 V8 ?

Mvh

BMW följer inte utvecklingen dom leder den !
Projekttråd BMW E30

473 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#187
jimpa00 skrev:
Hur funkar det här när du ska besiktiga med kompressor? eller med en M5 E39 V8 ?

Mvh

Kompressorkittet är TÜV-godkänt men tyvärr så hjälper inte det speciellt mycket i Sverige så det kommer inte att gå genom besiktningen.
Det bör inte vara några problem att reg. besiktiga med V8 då M3 GTR hade V8 original.
Detta är dock inte exakt samma V8 som sitter i M5 E39 så ifall man vill göra det enkelt för sig så får man alltså få tag på en sådan V8.
Det finns många sätt att göra det eller inte göra det på ;-)

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

473 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#188
Nu kan ni även följa oss på Facebook!

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

473 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#189
Då vi lånat ut våra fälgar till Loaded för en fotosession på Nürburg Ring fick vi låna hans till en lokal utställning.

Kommer bättre bilder från utställningen efter den 28:e.

http://www.gatbilar.se/galleries/471/3/4cbdf8bfd7596.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/608/3/4cbdf8cc5ae2d.JPG

Vad tycker ni?

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

Bmwbyggare
225 Inlägg
19 oktober 2010
#190
Fruktansvärt............SNYGGT!

keep up the good work! big_smile


1 464 Inlägg
20 oktober 2010
#191
Schmiedmann skrev:
Då vi lånat ut våra fälgar till Loaded för en fotosession på Nürburg Ring fick vi låna hans till en lokal utställning.

Vad tycker ni?

Håller ju samma stil som helheten så det kan inte bli fel. Fortsätt bara i denna & rätt riktning.

Jag tänkte på det där med V8 vs. V10 vs. kompressor. Hur olika mycket arbete blir det på de olika alternativen på denna typen av bil när det kommer till "allt runtomkring" som drivlina osv? Behövs det mycket handpåläggning alls (jämfört med orginal)?

Sjukligt okunnig. hmm

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

473 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#192
MrJAM skrev:
Schmiedmann skrev:
Då vi lånat ut våra fälgar till Loaded för en fotosession på Nürburg Ring fick vi låna hans till en lokal utställning.

Vad tycker ni?

Håller ju samma stil som helheten så det kan inte bli fel. Fortsätt bara i denna & rätt riktning.

Jag tänkte på det där med V8 vs. V10 vs. kompressor. Hur olika mycket arbete blir det på de olika alternativen på denna typen av bil när det kommer till "allt runtomkring" som drivlina osv? Behövs det mycket handpåläggning alls (jämfört med orginal)?

Sjukligt okunnig. hmm

Det absolut lättaste är att köra på original motor med kompressor.

Att sätta i V8 är en del jobb och V10 är troligtvis väldigt mycket jobb.
Har pratat med G-Power om just V10 då de byggt om en CSL speciellt åt en kund som ville ha V10.
De rekommenderade mig att inte göra det då det är väldigt mycket jobb.
Sen så blir resultatet inte 100% bra heller p.g.a. vikten på motorn osv.
Så av den informationen jag har lyckats skrapa ihop så verkar det bästa alternativet att köra på originalmotorn.

Vill man inte överladda så är det V8 som gäller.

Men man får mer effekt ur kompressormatad standardmotor och det är mindre jobb så det är egentligen ingenting att fundera över.

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

1 464 Inlägg
20 oktober 2010
#193
Schmiedmann skrev:
Men man får mer effekt ur kompressormatad standardmotor och det är mindre jobb så det är egentligen ingenting att fundera över.

Antog det. Jag är djupt imponerad över V10 historien ska jag säga, men... lol

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

473 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#194
Hej på er allihopa!

Är lite inne på ett annat spår nu faktiskt.

Vi fick in lite nya roliga prylar i sortimentet bl.a. ett riktigt schysst kolfiberinsug...

http://www.gatbilar.se/galleries/219/3/4cd178599fd9f.jpg

...och race kamaxlar från Schrick

http://www.gatbilar.se/galleries/233/3/4cd1785b21b8d.jpg


Så är väldigt inne på att köra på sugmotor nu istället.

Anledningen är för att kompressor kan bli problem på vissa track-days då vissa kräver att bilen är godkänd av SBP i alla fall när det gäller effekt, överladdning m.m.

Efter att ha satt mig in i hur det skulle gå att montera V8 i så har jag kommit fram till att det är för mycket jobb att få det o fungera ihop med SMG-lådan och allt annat.
Så V8:an kommer att få sitta i en annan bil, mer info om det kommer ;-)

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 november 2010
#195
Synd att V8'a var ute ur diskussionen, har ju ett riktigt trevlig effekt-register. smile

Men skulle nog tro som sagt att det är lite bökigt att trycka ner den i en M3'a, men det skulle nog löna sig. Sen så kan man ju alltid trycka in motorn några centimeter så får man genast bättre viktfördelning. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

309 Inlägg
3 november 2010
#196
Prata med Andreas på SKR han sa till mig att man kan sätta i ett civinco sprut och mappa om till E85 och få ut mellan 90-110 hk till smile

BMW följer inte utvecklingen dom leder den !
Projekttråd BMW E30

473 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#197
Rinnegan skrev:
Synd att V8'a var ute ur diskussionen, har ju ett riktigt trevlig effekt-register. smile

Men skulle nog tro som sagt att det är lite bökigt att trycka ner den i en M3'a, men det skulle nog löna sig. Sen så kan man ju alltid trycka in motorn några centimeter så får man genast bättre viktfördelning. tongue

Jo det hade vart kul med V8 men det är egentligen fel bil att flytta över den till.
Men vi får se det lutar just nu åt en 1-serie vilket hade vart riktigt roligt smile

Det är inte utrymmet som ställer till det i M3:an utan det är SMG-lådan och motorelektroniken som man måste få att lira ihop och av den info som jag fått tag på så ser det ut att vara väldigt mycket mer jobb än vad det är värt.

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

473 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#198
Ett skepp kommer lastat... smile

http://www.gatbilar.se/galleries/510/3/4ce7a1c701e6a.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/854/3/4ce7a1ef22347.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/499/3/4ce7a247ab70e.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/262/3/4ce7a2735c960.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/752/3/4ce7a29b04cfc.JPG

Lite godsaker som kom in i morse.

Jag återkommer senare när grejerna sitter på bilen smile

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

473 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#199
Här kommer en uppdatering.

Har endast monterat de främre idag men det blev lite väl lågt så jag måste höjde den en aning.

http://www.gatbilar.se/galleries/272/3/4ce7d414b09fc.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/790/3/4ce7d3e70e463.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/520/3/4ce7d3bacb2df.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/956/3/4ce7d391d0ea0.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/510/3/4ce7d368e649b.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/21/3/4ce7d33ab45f4.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/157/3/4ce7d310174ec.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/564/3/4ce7d2e49341a.JPG

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4

371 Inlägg
28 november 2010
#200
fan ser riktigt bra ut ! kör på sugmotor!



Sök