hej när jag vrider på myckeln så går ju tänningen på men när jag sen vrider till startmotorn så händer de inget mer än att stereon stannar och allt de där vanliga men startmotorn går inte runt.. så jag har fått tjuvkoppla den genom att sätta en skruvmajsel mellan plus kabeln och kontakten på startmotorn och då funkar de.. så det är inte startmotorn som är sönder.. någon som har en aning om vad de kan vara?? dessutom så är det inte alltid den gör så ibland går det bra.. jag har en volvo 740 b230F (88) tacksam för svar.
Det kan vara tändlåset som glappar i tändplattan så att det inte kommer spänning när du vrider till startläget, men det kan ju också vara dålig kontakt i den tunna kabeln som sitter på startmotorns solenoid.
Kolla upp hur det ser ut omkring anslutningarna på solenoiden, ta loss den tunna kabeln och se om det är mycker ärg och/eller bränt.
Det kan vara tändlåset som glappar i tändplattan så att det inte kommer spänning när du vrider till startläget, men det kan ju också vara dålig kontakt i den tunna kabeln som sitter på startmotorns solenoid.
Kolla upp hur det ser ut omkring anslutningarna på solenoiden, ta loss den tunna kabeln och se om det är mycker ärg och/eller bränt.
kontakten på kabeln ser ju använd ut men inte så att den inte skulle fungera tycker jag prova att vicka lite på den o torka av kontakten o sånt men hjälpte inte men sen nu när jag skulle köra funka den hur bra som hälst konstigt att det bara är ibland
Såna där fel är inte kul, det skulle vara bättre om det krånglade hela tiden så att man tex kunde mäta spänningen på solenoiden där den tunna kabeln sitter fast.
När inte startmotorn går runt, klickar det inte ens då?
Något sådant relä finns inte på en 740. När ett relä klickar betyder Inte att det är trasigt.
De relän som klickar i elcentralen är till belysning med mera som bortkopplas under startförsök för att ge mer kräm åt startmotorn, dvs helt i sin ordning.
Jag gissar oxå på startkontakten i/bakom tändlåset, lossa kontakten bakom låset så kommer du åt de 2 skruvarna som håller startkontakten i låscylindern.
Tändfördelaren till tänningslåset! ger ingen + till startmotorn helt säker! mät med multimeter när du vrider nyckeln till startlägen så ser du om det kommer ström fram. mvh jonas