3441
Sök

Olika Växellådor volvo 850

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, undrar om det skiljer något på lådorna i 850, t.ex 850 SE låda vs. 850 GLT låda osv?
lådorna heter ju m56 men finns en m56h också, vad betyder detta h?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2009
#2
H= högväxlad...de finns flera olika ex

tex m56LH osv

då kan de vara att 1-2an är lågväxlat å 3-4-5an högväxlat...de skiljer inte något märkbart å de skiljer inte så i utväxling att din glt inte skulle orka nått med en tex t5 låda
Du kan köra på vilken m56 låda som, bara de är från 850/v70
s40in har andra drivaxlar vad jag vet, samt att 850 lådor finns med eller utan hastighetsgivare, tror de blev brytpunkt runt 94-95...


1 062 Inlägg
25 augusti 2009
#3
Sitter M56 lådan med från start -92? Heter de tex M56 redan då? Den lådan är ju annars stark och tålig men jag har samtidigt hört att lådor från -95 och framåt är bättre i nåt avséende..neutral

M.V.H.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#4
ahaa okej.. tackar för svaret, om dom inte har hastighetsgivare är det bara stoppa dit eller måste man stoppa in en givar krans också?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#5
eller kan man bara byta mätarhus till typ 96 och framåt så den läser visa ABS kransen?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2009
#6
Ja m56 är enda lådan till 850 med framhjulsdrift , awd = m59 eller m66 om jag inte missminner mig

dom nyaste m56 lådorna finns med smidda drev, de kan finnas dubbla synkringar osv för att öka komfort,körgläjde å hållbarhet. men alla m56 håller riktigt bra.

angående de med hastighetsgivarn så är jag inte hundra men på dom gamla innan ca 95 = en induktiv givare på diffen i lådan men nån typ av givarkrans, tänder etc till hastighetsmätarn.

Efter 95-96 så får den hastighetsignalen via abs styrenheten som räknar ut hur fort bilen går med hjäl av abs kransen på drivaxlar fram...

edit om du ska kolla om du har eller inte har hastighetsgivare på diffen,
om du kollar från höger sidan in på lådan, om du tänker dig att du är höger drivaxel
så ska de på sidan av lådan närmast torpeden mellan klockan 9-12 så ska de sitta en liten givare med om de var rött eller grått kontaktstycke,2 poligt.
Senast redigerat av Xuri (25 augusti 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2009
#7
http://bilder.lagabasen.se/delar/1109/11093704vy1.jpg


givaren sitter 5 cm till vänster om drivaxelhålet.
kl 9-10


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
26 februari 2010
#8
Xuri skrev:
Ja m56 är enda lådan till 850 med framhjulsdrift , awd = m59 eller m66 om jag inte missminner mig

dom nyaste m56 lådorna finns med smidda drev, de kan finnas dubbla synkringar osv för att öka komfort,körgläjde å hållbarhet. men alla m56 håller riktigt bra.

angående de med hastighetsgivarn så är jag inte hundra men på dom gamla innan ca 95 = en induktiv givare på diffen i lådan men nån typ av givarkrans, tänder etc till hastighetsmätarn.

Efter 95-96 så får den hastighetsignalen via abs styrenheten som räknar ut hur fort bilen går med hjäl av abs kransen på drivaxlar fram...

edit om du ska kolla om du har eller inte har hastighetsgivare på diffen,
om du kollar från höger sidan in på lådan, om du tänker dig att du är höger drivaxel
så ska de på sidan av lådan närmast torpeden mellan klockan 9-12 så ska de sitta en liten givare med om de var rött eller grått kontaktstycke,2 poligt.

M56 är den "vanliga" växellådan. Kom i GLT -92. -94 förstärktes den och fick då tillägget "H" eller "L" beroende på utväxling.

M59 växellådan från 850R -96, har diffbroms.

M66 sex växlad och finns i "nyare" manuella volvo.

M58 AWD växellådan från 850. uppbyggd på M56

Hur vida vilken som är starkast har alla som håller på en egenuppfattning.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 februari 2010
#9
nicnir90 skrev:
Xuri skrev:
Ja m56 är enda lådan till 850 med framhjulsdrift , awd = m59 eller m66 om jag inte missminner mig

dom nyaste m56 lådorna finns med smidda drev, de kan finnas dubbla synkringar osv för att öka komfort,körgläjde å hållbarhet. men alla m56 håller riktigt bra.

angående de med hastighetsgivarn så är jag inte hundra men på dom gamla innan ca 95 = en induktiv givare på diffen i lådan men nån typ av givarkrans, tänder etc till hastighetsmätarn.

Efter 95-96 så får den hastighetsignalen via abs styrenheten som räknar ut hur fort bilen går med hjäl av abs kransen på drivaxlar fram...

edit om du ska kolla om du har eller inte har hastighetsgivare på diffen,
om du kollar från höger sidan in på lådan, om du tänker dig att du är höger drivaxel
så ska de på sidan av lådan närmast torpeden mellan klockan 9-12 så ska de sitta en liten givare med om de var rött eller grått kontaktstycke,2 poligt.

M56 är den "vanliga" växellådan. Kom i GLT -92. -94 förstärktes den och fick då tillägget "H" eller "L" beroende på utväxling.

M59 växellådan från 850R -96, har diffbroms.

M66 sex växlad och finns i "nyare" manuella volvo.

M58 AWD växellådan från 850. uppbyggd på M56

Hur vida vilken som är starkast har alla som håller på en egenuppfattning.

m56L sitter ju glt 92 .. vad äre som skiljer L mot H ?


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
26 februari 2010
#10
MrEricsson skrev:
nicnir90 skrev:
Xuri skrev:
Ja m56 är enda lådan till 850 med framhjulsdrift , awd = m59 eller m66 om jag inte missminner mig

dom nyaste m56 lådorna finns med smidda drev, de kan finnas dubbla synkringar osv för att öka komfort,körgläjde å hållbarhet. men alla m56 håller riktigt bra.

angående de med hastighetsgivarn så är jag inte hundra men på dom gamla innan ca 95 = en induktiv givare på diffen i lådan men nån typ av givarkrans, tänder etc till hastighetsmätarn.

Efter 95-96 så får den hastighetsignalen via abs styrenheten som räknar ut hur fort bilen går med hjäl av abs kransen på drivaxlar fram...

edit om du ska kolla om du har eller inte har hastighetsgivare på diffen,
om du kollar från höger sidan in på lådan, om du tänker dig att du är höger drivaxel
så ska de på sidan av lådan närmast torpeden mellan klockan 9-12 så ska de sitta en liten givare med om de var rött eller grått kontaktstycke,2 poligt.

M56 är den "vanliga" växellådan. Kom i GLT -92. -94 förstärktes den och fick då tillägget "H" eller "L" beroende på utväxling.

M59 växellådan från 850R -96, har diffbroms.

M66 sex växlad och finns i "nyare" manuella volvo.

M58 AWD växellådan från 850. uppbyggd på M56

Hur vida vilken som är starkast har alla som håller på en egenuppfattning.

m56L sitter ju glt 92 .. vad äre som skiljer L mot H ?

Okej, du kan ha rätt där. Enligt den uppgift jag hittade var M56H växellådan i turbo bilarna och M56L växellådan i sug motorerna. Men enligt vad jag har hört gjordes det en förstärkning -94 när turbo motorn introducerades,  och det var då tilläggs bakstaven kom. Men det är möjligt att "L" fanns med från början.

inte säker på vad utväxlingen är i M56, men ser ibland att dreven är samma som i M90 och utväxlingen på den är..

Utväxlingar M90:
....................M90H... M90H2... M90L... M90L2
1:a växeln....3.54:1... 3.54:1... 3.91:1... 3,91:1
2:a växeln....2.05:1... 2.05:1... 2.20:1... 2.20:1
3:a växeln....1.38:1... 1.38:1... 1.38:1... 1.38:1
4:a växeln....1.00:1... 1.00:1... 1.00:1... 1.00:1
5:a växeln....0.81:1... 0.70:1... 0.81:1... 0.70:1

Men om innehållet är samma vet jag inget om, så säger inte att detta är säkert

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 februari 2010
#11
nicnir90 skrev:
MrEricsson skrev:
nicnir90 skrev:

M56 är den "vanliga" växellådan. Kom i GLT -92. -94 förstärktes den och fick då tillägget "H" eller "L" beroende på utväxling.

M59 växellådan från 850R -96, har diffbroms.

M66 sex växlad och finns i "nyare" manuella volvo.

M58 AWD växellådan från 850. uppbyggd på M56

Hur vida vilken som är starkast har alla som håller på en egenuppfattning.

m56L sitter ju glt 92 .. vad äre som skiljer L mot H ?

Okej, du kan ha rätt där. Enligt den uppgift jag hittade var M56H växellådan i turbo bilarna och M56L växellådan i sug motorerna. Men enligt vad jag har hört gjordes det en förstärkning -94 när turbo motorn introducerades,  och det var då tilläggs bakstaven kom. Men det är möjligt att "L" fanns med från början.

inte säker på vad utväxlingen är i M56, men ser ibland att dreven är samma som i M90 och utväxlingen på den är..

Utväxlingar M90:
....................M90H... M90H2... M90L... M90L2
1:a växeln....3.54:1... 3.54:1... 3.91:1... 3,91:1
2:a växeln....2.05:1... 2.05:1... 2.20:1... 2.20:1
3:a växeln....1.38:1... 1.38:1... 1.38:1... 1.38:1
4:a växeln....1.00:1... 1.00:1... 1.00:1... 1.00:1
5:a växeln....0.81:1... 0.70:1... 0.81:1... 0.70:1

Men om innehållet är samma vet jag inget om, så säger inte att detta är säkert

mmm ok för står i insturktionsboken på glt 92 m56L med B5254FS LH 3.2
lite därför man blev nyfiken big_smile


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
26 februari 2010
#12
MrEricsson skrev:
mmm ok för står i insturktionsboken på glt 92 m56L med B5254FS LH 3.2
lite därför man blev nyfiken big_smile

Okej:) Jag orkar inte springa ner och kolla i min bil nu:P Men då kan vi nog konstatera att de hetta M56L redan från -92 wink

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

850MatteR
30 april 2012
#13
MatJix skrev:
Vad heter lådan på T5-R då?

M56H smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 april 2012
#14
96 försvann givaren till hastighetsmätaren då kom nya abs och ett annat mätarhus

dock är det bara att koppla in sig på abs:en och ta mätningen där istället brukar inte vara några som helst problem

m59 ska man undvika i alla lägen
dom håller tyvärr inte orginal då diffens nitar kryper ut och slår hål i diffhuset
m59 har oxå diff vilket inte någon m56 har orginal
Senast redigerat av Growe (30 april 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök