2997
Sök

B23e, Renovering och Trimtips.

1 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan. behöver lite hjälp, de ä såhär att jag funderar på att köpa mig en B23e och stoppa i min volvo 240 men är ingen proffsmeck direkt så försöker lära mig så mycket som möjligt så jag tänkte på va som är bra att man byter innan man hinkar i an?
Vanliga slitage delar osv som kan va bra att tänka på, tänkte inte göra nån helrenovering men vill att den ska vara så pigg som möjligt. 

Sen tänkte ja om ni har några tips på trimning som inte är alltför dyrt å avancerat som ger några extra hästar, helst bättre bottendrag osv. Tänk inte på besiktning utan bara ös på med förslag. 

Mvh
Senast redigerat av Nassen (25 augusti 2009)

104 Inlägg
25 augusti 2009
#2
Då är ju fråga vilken årsmodell på b23e du ska ha, e den tidiga sitter det ju H-kam och i den senare siiter det k-kam. den förstnämda på 140hk å den senare på 136hk...

orginal är det även bra komp i dom men en planing på någon mm kan göra lite extra...

Kammen kan man ju byta ut mot en månen kam för lite mer effekt (mäst för den e billig).
Toppen är ju org 405 topp och behövs inte göras så mkt med.

Så det man borde göra när man ändå har den ur är ju iaf att kolla lagren, + byta kolvringar och hona cylindrarna för att få bra komp.

justera även in venilspelet rätt.

Annars så e dom inte så trötta orginal,

Finns ju massa å göra men du har en bra motor som det e om du inte ska åka runt å sladda eller köra rally,

MVH Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
25 augusti 2009
#3
Landa_Racing skrev:
Då är ju fråga vilken årsmodell på b23e du ska ha, e den tidiga sitter det ju H-kam och i den senare siiter det k-kam. den förstnämda på 140hk å den senare på 136hk...

orginal är det även bra komp i dom men en planing på någon mm kan göra lite extra...

Kammen kan man ju byta ut mot en månen kam för lite mer effekt (mäst för den e billig).
Toppen är ju org 405 topp och behövs inte göras så mkt med.

Så det man borde göra när man ändå har den ur är ju iaf att kolla lagren, + byta kolvringar och hona cylindrarna för att få bra komp.

justera även in venilspelet rätt.

Annars så e dom inte så trötta orginal,

Finns ju massa å göra men du har en bra motor som det e om du inte ska åka runt å sladda eller köra rally,

MVH Andreas
Är det inte bara Glt 85-86 där sitter 405?
Det kan lika gärna sitta en 398 med A kam.
Det finns miljoner av trådar här som du finner svar på dina frågor.

Använd sök funktionen

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

4 001 Inlägg
25 augusti 2009
#4
justera kammen, har för mig att den ska backas 2-3 grader
justera bränsltryck
justera tändningen men det gäller att vara nogrann annars skjuter man toppackningen och eventuellt spricker toppen, 405-toppen spricker väldigt lätt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 001 Inlägg
25 augusti 2009
#5
Topper skrev:
e]
Är det inte bara Glt 85-86 där sitter 405?
Det kan lika gärna sitta en 398 med A kam.
Det finns miljoner av trådar här som du finner svar på dina frågor.

Använd sök funktionen
Nej, 405 satt 79-83
79-80 med H-kam & små vattenkanaler
81-83 med K-kam & stora vattenkanaler

sen kom 398 84 & 85 kom 530

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 Inlägg
26 augusti 2009
#6
dom små vattenkanalerna sitter på dom nyare topparna. och ang vassare kam så kan en E-motor som är beroende av ett bra vacum få sämre respons med allt för vass kam:)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
26 augusti 2009
#7
avvedome skrev:
dom små vattenkanalerna sitter på dom nyare topparna. och ang vassare kam så kan en E-motor som är beroende av ett bra vacum få sämre respons med allt för vass kam:)
Vetefan om jag håller med där.

Kolla mitt ena filmklipp, jag har en 405 med en måne 7:a och säg inte att där är kass respons i den motorn.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

5 Inlägg

Sök