3488
Sök

Volvo 740 lägger av helt eller slutar gasa

1 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har ett minst sagt jobbigt problem med min gamla 740.

Det vanligaste är att när jag kör så fungerar det helt plötsligt inte att gasa, hastigheten och varvtalet sjunker sakta. Om man trycker på gasen ett antal gånger eller väntar så fungerar det att gasa igen, men ibland hjälper det inte utan bilen fortsätter sakta ner tills den tillslut lägger av.

Ett annat problem som är lite ovanligare än det ovan är att den lägger av helt och hållet direkt, varvtalet sjunker ner snabbt, styret låser sig och alla lampor på instrumentbrädan lyser. Jag har märkt att detta problemet är vanligt när man saktar in ex. innan en korsning.

En teori som jag själv har är att det händer oftare när det är lite bensin i tanken. Detta kan vara inbillning iofs smile

Jag har frågat mekaniker på volvo och de trodde att det hade att göra med antingen tändningen eller bränslepumpen, men det kostar 3000 kr att fixa en av dem så jag vill gärna vara säker innan jag bestämmer mig för att laga det.

Jag testade att byta bränslereläet men det hjälpte inte sad

Ni vet inte möjligtvis vad det är som krånglar? smile

Mvh
Henrik

62 Inlägg
26 augusti 2009
#2
Årsmodell, insprut eller förgasare? Är bilen servad och skött efter ordning med
tex: Byte av fördelarlock och rotor, tändstiftsbyten med jämna mellanrum osv?

Ska jag gissa lite vilt och vågat
(om det nu är en insprutare):

Fel nr 1: Bränslepumpen, alternativt en massa skit eller skräp i bränslefiltret.
Fel nr 2: Det kan, som volvomekanikern säger vara glapp i tändningslåset,
men även generatorn som börjar checka in. Kolla kolen eller glappkontakt.
Senast redigerat av Ullebubbe (26 augusti 2009)

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 augusti 2009
#3
hmm generatorn har ju inget med att bilden ska gå på tomgång.. de är ju bara ett hjälp medel till batteriet så att de är " färskt " så du kan dra på starten.. Men riv ner under tändningslåset och känn på kablarna så att de inte är lösa...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

62 Inlägg
26 augusti 2009
#4
XeptiQ skrev:
hmm generatorn har ju inget med att bilden ska gå på tomgång.. de är ju bara ett hjälp medel till batteriet så att de är " färskt " så du kan dra på starten.. Men riv ner under tändningslåset och känn på kablarna så att de inte är lösa...

När generatorn pajade på min gamla Volvo 460 tedde sig problemen som sådant att först började
stereon "traggla" sen började lamporna i instrumentpanelen lysa, lyktorna slocknade och rätt vad
det var så stannade bilen och startade inte igen... Laddade upp batteriet och körde en halv dag,
sen kom samma problem i samma ordning igen... Jag mätte generatorn vilken laddade runt 13,
så jag böt då generatorkolen. Därefter funkade skiten kalasfint!

Men, i det är fallet låter det dock som om det skulle kunna vara något med tändningslåset, just
med tanke på att styret låser sig. Det ska det väl inte kunna göra så länge nyckeln sitter i låset?
Senast redigerat av Ullebubbe (26 augusti 2009)

1 339 Inlägg
26 augusti 2009
#5
Det är bränslepumpen (huvudpumpen).. Stämmer exakt i på symptomen, att den går sämre med lite bensin i är för att då får pumparna inte lika lätt att få fram bränsle


Finns bränslepumpar på biltema för 400 kr mot Volvos som ligger på 3000 kr. Jag hade köpt biltemas, om jag hade haft fel på min huvudpump, ge biltemas en chans vetja, då man kan spara in så pass mycket pengar.



Sök