2625
Sök

Startproblem nyköpt volvo 745 B230F 1990...PROBLEMET LÖST

36 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Japp - jag kollade iofs inte igår men vid tidigare misslyckade startförsök har pumpen gått (den har låtit helt OK - skall kolla igen när jag kommer hem, om den går vid inkopplad tänding (nyckelläge 2) - och sedan när startmotorn går på.  jag ligger borta på jobb - men skall se om jag kan hinna hem en sväng i veckan - olösta problem kan ju driva en till vansinne....

Bara så att jag fattar rätt - om man kopplar in tändningen (läge 2) så kommer pumpen (om den fungerar korrekt) att jobba upp det tryck som krävs för start och när den väl gjort det så lägger den av (vilket i normala fall skall ske efter några sekunder?

Om man istället för att gnugga på startmotorn bara kopplar in tändingen och väntar tills pumpen lägger av (har upparbetat trycket) så borde bilen starta direkt när nyckeln vrids om helt?

Tar det lång tid innan pumpen lägger av vid tändläge 2 eller om den aldrig slutar pumpa beror det på att trycket aldrig blir tillräckligt högt - vilket kan bero på att den 1) får för lite ström, 2) pumpen helt enkelt börjar ta slut) 3) backventilen är defekt?

Jag skall kolla batteriespänningen när startmotorn kopplas igång också - men som sagt startmotorn gnuggar helt OK i mina öron. 

Om man skall byta hela bränslepumpen så finns ju alla varianter från Biltemas för 500 spänn till volvo original för 5-6 ggr så mycket och dessutom begagnade. Är det någon som har erfarenhet av hur de billigare varianterna funkar?

/p

Tomten
1 065 Inlägg
7 september 2009
tändmodulen sitter bakom luft burken.

montera en ny där ikke biltema så testar du sen.

rätt säker på att det är den om du testat allt annat folk föreslaget.

36 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Var hemma en snabbsväng i kväll - huvudbränslepumpen var nu heltyst när bara tändningen är igång (utan att dra på startmotorn...medan startmotorn fortfarande gnuggar på bra vid fullt nyckelvrid)

Märkligt att pumpen går när bilen väl rullat igång - det verkar ju för en tekniskt imbecill kunna vara ett spänningsproblem?

när jag gick igenom anslutningar i motorrummet (en gång till..) så såg jag att det sitter en liten svart "låda" (några centimeter stor) fastsatt ovanför och på sidan om batteriet (på motorrummets "vägg". lådan har fyra stift varav ett var kopplat till jord - de andra var tomma - däremot hängde en tunn rödfärgad kabel från batteriets pluspol vars andra ände  var helt sönderärgat (det smulades sönder i mina händer) och dinglade i luften i närheten "den svarta lådan".

Jag har letat på¨nätet var den lilla lådan kan vara för något  och det är väl högeligen osannolikt attdet kan ha att göra med mina problem men vet någon vad det är, samt om och i så fall till vilket stift som pluspolen skall koppplas till den?

Sedan skall pumpen definitivt väck och testas, och likaså dess anslutningar

/p

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 september 2009
pauln skrev:
Var hemma en snabbsväng i kväll - huvudbränslepumpen var nu heltyst när bara tändningen är igång (utan att dra på startmotorn...medan startmotorn fortfarande gnuggar på bra vid fullt nyckelvrid)

Märkligt att pumpen går när bilen väl rullat igång - det verkar ju för en tekniskt imbecill kunna vara ett spänningsproblem?

när jag gick igenom anslutningar i motorrummet (en gång till..) så såg jag att det sitter en liten svart "låda" (några centimeter stor) fastsatt ovanför och på sidan om batteriet (på motorrummets "vägg". lådan har fyra stift varav ett var kopplat till jord - de andra var tomma - däremot hängde en tunn rödfärgad kabel från batteriets pluspol vars andra ände  var helt sönderärgat (det smulades sönder i mina händer) och dinglade i luften i närheten "den svarta lådan".

Jag har letat på¨nätet var den lilla lådan kan vara för något  och det är väl högeligen osannolikt attdet kan ha att göra med mina problem men vet någon vad det är, samt om och i så fall till vilket stift som pluspolen skall koppplas till den?

/p

ta en bild å lägg upp så kan vi gissa:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

36 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
pauln skrev:

/p

ta en bild å lägg upp så kan vi gissa:)

jepp,  - iväg på jobb nu och som en benhård reaktionär och av princip har jag varken mobil eller digitala fotograferingsapparater eller nyare bilar för den delen (egentligen är ju bränsleinsprutning et %&##&ens  påfund...:roll). men jag skall göra ett avsteg från detta och försöka lägga upp en "lådbil(d)" till helgen.big_smile

36 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
TACK FÖR ALL HJÄLP!

efter att ha testat det mesta gav jag upp och lämnade i mitten på september iväg bilen till en bekant som lämnade till ytterligare en - jag hade redan räknat in den som skrot - när jag fick besked i veckan att jag kunde hämta den, det hade varit något knas med kabelhärvan till datorboxen, drog till besiktning och avgasvärdena var skyhöga (startar ny tråd/fråga om det så att de som söker senare skall finna lättare). Bilen går alltså nu men är fortfarande "hostig" vid start.
/p

Sök