3024
Sök

Tomgångsproblem 850 t5-r!!

Rycketofta Racing
292 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#1
bilen går väldigt sakta ner i varv, och när man trycker ner kopplingen stiger först varvtalet ca 300rpm för att sdan gå onaturligt sakta neråt. jag har läst omkring lita och enda tips jag kan hitta är att göra vid tomgångs motorn. vilket jag har gjort! hjälper inte ett dugg.

några andra tips och ideer?


spjället fungerar som det ska och kärvar inte eller något liknande. problemet har uppstått suksesivt (stavning?) på ca 4 månader och har baa blivit värre och värre.

tack på förhand smile

//Rycketofta Racing

184 Inlägg
29 augusti 2009
#2
Det där är ett otroligt vanligt problem på turbomotorerna (volvos vitfemmor), Vet dock inte varför. Har samma problem själv. Annat än att de ska INTE göra så vilket garanterat nån i tråden kommer skriva wink Men jag vet ingen som hittat en lösning på detta än :S Finns dock en massa tips såsom läckande dumpventil (öppen dump), att de ska gå att mappa bort, att det är en vacumslang som spruckit, att det ska vara så för o skona koppling m,m (vilket är logiskt att det är väldigt mkt fel eftersom dom inte är så från fabrik t.ex) osv. Kanske inte mkt till hjälp från min sida men vill också väldigt gärna ha ett svar smile


Rycketofta Racing
292 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#3
ja det e mycket konstigt :S och grymt jobbigt att köra med. men jag har inte ändrat på något sen innan och då fungerade det utmärkt. får nog ta och riva ner gasspjället imorn och koll läget wink

//Rycketofta Racing

402 Inlägg
29 augusti 2009
#4
Donken86 skrev:
Det där är ett otroligt vanligt problem på turbomotorerna (volvos vitfemmor), Vet dock inte varför. Har samma problem själv. Annat än att de ska INTE göra så vilket garanterat nån i tråden kommer skriva wink Men jag vet ingen som hittat en lösning på detta än :S Finns dock en massa tips såsom läckande dumpventil (öppen dump), att de ska gå att mappa bort, att det är en vacumslang som spruckit, att det ska vara så för o skona koppling m,m (vilket är logiskt att det är väldigt mkt fel eftersom dom inte är så från fabrik t.ex) osv. Kanske inte mkt till hjälp från min sida men vill också väldigt gärna ha ett svar smile

Det finns faktiskt inlagt i programvaran från fabrik, har fått just den funktionen bortmappad
på min kärra. Däremot ska det inte vara så markant som ni beskriver, jag gissar på just det
som du nämner: en liten vacuumläcka nånstans, det finns ju ett antal ställen som de kan läcka.
Det räcker med en "pytte"spricka för att ställa till det. mvh.smile


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
30 augusti 2009
#5
ska väl va inprogrammerat i styrdonet för att va skonsammare mot miljön samt växellådan. själv tycker jag detta är väldigt irreterande också.

-den satt som en fläskläpp-

Rycketofta Racing
292 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#6
ja det vet jag, men mitt är värre än så. alltså inte normalt.

//Rycketofta Racing

184 Inlägg
30 augusti 2009
#7
husmus skrev:
ska väl va inprogrammerat i styrdonet för att va skonsammare mot miljön samt växellådan. själv tycker jag detta är väldigt irreterande också.

Och så va vi där jag sa. Va jag vet ska de INTE va inprogrammerat. Inte med flit. Det är nått som e fel när det blir så. Vet flera styckna T5:or/Turbo som inte är så. Min va inte heller så när jag köpte den. (ingen har blivit mappad och det är årsmod allt från 94-96 o det är samma) Det är nåt FEL som kommer. Kan vara en miss i programmeringen som blir när nått har ändrats lr vad som hellst. För det är inte ett dugg skonsammare mot lådan när det är sådär. E ju snarare våldsammare då man ska växla fort o varvet inte går ner i tid innan man släpper kopplingen. E ju hur otroligt korkat o jobbigt som hellst.


424 Inlägg
30 augusti 2009
#8
Donken86 skrev:
husmus skrev:
ska väl va inprogrammerat i styrdonet för att va skonsammare mot miljön samt växellådan. själv tycker jag detta är väldigt irreterande också.

Och så va vi där jag sa. Va jag vet ska de INTE va inprogrammerat. Inte med flit. Det är nått som e fel när det blir så. Vet flera styckna T5:or/Turbo som inte är så. Min va inte heller så när jag köpte den. (ingen har blivit mappad och det är årsmod allt från 94-96 o det är samma) Det är nåt FEL som kommer. Kan vara en miss i programmeringen som blir när nått har ändrats lr vad som hellst. För det är inte ett dugg skonsammare mot lådan när det är sådär. E ju snarare våldsammare då man ska växla fort o varvet inte går ner i tid innan man släpper kopplingen. E ju hur otroligt korkat o jobbigt som hellst.

Min beter sig inte något konstigt som att gå upp i varv och sen sakta ner. Något måste ju vara fel på dom som beter sig konstigt.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Rycketofta Racing
292 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#9
rev ner gasspjället och gick igenom alla kontakter och slanger och smörjde upp allt utan positivt resultat.

min nästa tanke e spjällläges givaren, eller?

//Rycketofta Racing


Sök