Hej alla.
länge sedan jag varit inom här.
Har nu 3 års erfarenhet med att köra på olja, senaste sommaren har jag körd 300 mil, minst.
Svar på eran funderingar:
1. Det går att köra på ren olja, rapsolja, solros osv. MEN det har sina begränsningar.
a. dålig kallstart. b. inte möjligt på vintern utan uppvärmning av hela systemet. c. rätt konstruerat konvertering, så kan man köra hela året, även i Umeå.
2. Det går att köra på olika blandningar matolja och Dino. Det går också att köra på matolja och max 15% blyfri bensin, ouppvärmd. Men samma begränsningar som ovan. När oljan blir kall, har den ingen lust att blanda sig med oljan och bensinen, den går sin egen väg, dvs. lägger sig på botten och surnar=tjocknar
2. Skilja vatten från oljan.
a. synligt vatten lägger sig på botten under oljan, och kan skiljas. b. osynlig olja, dvs. vattendroppar i mikroskopisk storlek kan inte skiljas från oljan utan uppvärmning och mekanisk urskiljning, typ centrifugring. Dessa små droppar skall man inte överse, då de tillsammans blir stora droppar i motorn.
3. Starta kall motor, "glöda och nöta" går så klart. Nackdelen är att oförbränt olja i cylindrarna kommer att klibba fast i kolvringarna, med kompressionsläckage som resultat, och inköp av utbytesmotor.
Separera "glykosen", det hör till när du gör biodiesel och behandlar oljan med kaustisk soda och metanol. Hör inte till här. Men det är inte glykos, men glycerol=tvål
Motorer förberedda för RME....något som tillhör historien numera. Det var när man hade packningar/o-ringar av naturgummi. RME/biodiesel är något frätande pga ovan nämnda kemikalier den är behandlad med. Nu går nästan alla bilar på RME utan någon problem.
Hoppas detta har klargjord era funderingar. Vill ni prova på att köra på matolja, så kan jag hjälpa er fram mot mål.