Hejsan! Har funderingar kring H4 Bi-Xenon från VVME.com. http://www.vvme.com/bixenon-hid-convers … 46_35.html ser där att det finns 4st olika kit att välja mellan. Men förstår inte riktigt vad som menas med 50/55W-kitet. Är det 50W Xenon på halvljus och 55W Xenon på helljus? Då lär ju halvljuset blända som själva fan, eller är jag ute och cyklar?
vad ja vet så efter marknads h4 bixenon har bara en ljus källa med en så kallad slide funktion dvs att det är som ett plåt bleck som rör sig fram å tillbaka när du bländar av och på. och ja kan säga dig att 50w eller 55w kommer blända dom du möter SATAN! köp 35w när det gäller h4
Man funderar ju va fan man ska med 50/55W-kitet till.. Är ju förjävla jobbigt att folk ska blinka åt en hela jävla tiden, näe då äre bättre å ha lagomt me lyse för å slippa det. Ska jag ha 50W xenon så får jag isf sikta på att sätta det i extraljus..
Jag kör bi xenon 55W 6000K, ställde ner ljusbilden rejält jämfört med halogen, lyser ändå bättre än halogen och jag har inte haft någon som blinkat till åt mig. Polisen har jag mött flera gånger så det kan inte vara så bländande eftersom de inte brytt sig.
Bad en polare köra min bil medans jag tog min andra bil och bad han möta mig efter en väg. Tyckte inte heller att det var bländande.
Hur somhelst så är det inte lagligt med varesig 35W eller 55W, så det rätta att göra är ju att låta bli helt.
Hur upplever du att ljuset blev med 55W jämnfört med halogen trots att du ställde ner ljusbilden rejält då?
Ljusbilden får du aldrig exakt lika bra som med halogen, då menar jag spridningen av ljuset. Det är oftast spridningen som gör att xenonet bli bländande då varken lyktglaset eller reflektorn är gjord för xenon. Men det lyser bredare och längre, dock inte samma "punkt" eller vad man ska kalla som halogen har. Dessutom blir det upplysta området mer likt dagsljus än med halogen som ger ett gulare ljus, handlar om lumen och lux och allt vad det heter... inte så bra koll på dedär.
Det krävdes en massa tester och inställningar innan jag fick det bra.
Hur upplever du att ljuset blev med 55W jämnfört med halogen trots att du ställde ner ljusbilden rejält då?
Ljusbilden får du aldrig exakt lika bra som med halogen, då menar jag spridningen av ljuset. Det är oftast spridningen som gör att xenonet bli bländande då varken lyktglaset eller reflektorn är gjord för xenon. Men det lyser bredare och längre, dock inte samma "punkt" eller vad man ska kalla som halogen har. Dessutom blir det upplysta området mer likt dagsljus än med halogen som ger ett gulare ljus, handlar om lumen och lux och allt vad det heter... inte så bra koll på dedär.
Det krävdes en massa tester och inställningar innan jag fick det bra.
Mvh Tommy
Men ändå värt besväret med tester och inställningar?
Hur upplever du att ljuset blev med 55W jämnfört med halogen trots att du ställde ner ljusbilden rejält då?
Ljusbilden får du aldrig exakt lika bra som med halogen, då menar jag spridningen av ljuset. Det är oftast spridningen som gör att xenonet bli bländande då varken lyktglaset eller reflektorn är gjord för xenon. Men det lyser bredare och längre, dock inte samma "punkt" eller vad man ska kalla som halogen har. Dessutom blir det upplysta området mer likt dagsljus än med halogen som ger ett gulare ljus, handlar om lumen och lux och allt vad det heter... inte så bra koll på dedär.
Det krävdes en massa tester och inställningar innan jag fick det bra.
Mvh Tommy
Men ändå värt besväret med tester och inställningar?
Jaa, tills den dagen du får 1200 i böter och/eller ombesiktning
Ljusbilden får du aldrig exakt lika bra som med halogen, då menar jag spridningen av ljuset. Det är oftast spridningen som gör att xenonet bli bländande då varken lyktglaset eller reflektorn är gjord för xenon. Men det lyser bredare och längre, dock inte samma "punkt" eller vad man ska kalla som halogen har. Dessutom blir det upplysta området mer likt dagsljus än med halogen som ger ett gulare ljus, handlar om lumen och lux och allt vad det heter... inte så bra koll på dedär.
Det krävdes en massa tester och inställningar innan jag fick det bra.
Mvh Tommy
Men ändå värt besväret med tester och inställningar?
Jaa, tills den dagen du får 1200 i böter och/eller ombesiktning
Ska vi gå igenom nackdelarna förutom det att det inte är lagligt samt för det mesta bländande för andra trafikanter så är en stor nackdel när det är underkylt regn eller annars kallt och isigt ute. Xenonet alstrar inte i närheten lika mycket värme som halogen vilket gör att is och snö på lyktglaset inte smälter utan du får skrapa lite då och då.
Ska vi gå igenom nackdelarna förutom det att det inte är lagligt samt för det mesta bländande för andra trafikanter så är en stor nackdel när det är underkylt regn eller annars kallt och isigt ute. Xenonet alstrar inte i närheten lika mycket värme som halogen vilket gör att is och snö på lyktglaset inte smälter utan du får skrapa lite då och då.
Mvh Tommy
Då bör det vara en fördel att välja 55W jämnfört med 35W då med andra ord..
Ska vi gå igenom nackdelarna förutom det att det inte är lagligt samt för det mesta bländande för andra trafikanter så är en stor nackdel när det är underkylt regn eller annars kallt och isigt ute. Xenonet alstrar inte i närheten lika mycket värme som halogen vilket gör att is och snö på lyktglaset inte smälter utan du får skrapa lite då och då.
Mvh Tommy
Då bör det vara en fördel att välja 55W jämnfört med 35W då med andra ord..
Kan säga att det inte är någon märkbar skillnadi värmeutveckligen på dessa två typer.
Många som skriver att xenon inte blir lika varmt som halogen då de flesta satser är 35W medans halogen är oftast 50-60W och att i teorin borde 50W Xenon bli lika varmt som 50W halogen. Men jag kan ju av mina egna erfarenheter säga att mina 55W Xenon inte smälter bort is och snö som mina halogenare gjorde.
Jag har beställt därifrån förra veckan H4 bixenon 50/55 watt, tänkte ha det i min vinterbil (= så får väl se hur pass mycket det bländar, är en gammal 850 med matta reflektorer ^^
tycker du ska köra me 35 watt i h4 fromat. skillnad om man har en lampa för halv och en för hel för då kan man göra som jag köra 35 på halv och 50 på hel och då jar sänkt ner ljusbilden på nivå regleringen. har till och med besiktat bilen med xenon
Ska vi gå igenom nackdelarna förutom det att det inte är lagligt samt för det mesta bländande för andra trafikanter så är en stor nackdel när det är underkylt regn eller annars kallt och isigt ute. Xenonet alstrar inte i närheten lika mycket värme som halogen vilket gör att is och snö på lyktglaset inte smälter utan du får skrapa lite då och då.
Mvh Tommy
Om man inte har torkare + spolare så håller jag med dig!
Har fått hem kitet och installerat nu Det bländade inte alls nå mycket på halvljus (visst, det bländar lite, men det gör alla bilar med xenon tycker jag) men inte så att man måste sitta och idiotblinka med helljuset om man skulle möta mig.
Var skitlätt att installera också.
sätta 1 plus på batteriet och dra 2 st jordkablar nånstans sen var resten plugga ihop bara. och lyktglaset blir då varmt så att man känner riktig värme på det, och det borde väl vara nog för att smälta snö i mellersta sverige iallafall.