Lite funderingar. Har en bil som har 240nm vrid från 1600-5000 varv. Om jag nu vill komma iväg fort men inte varva för mycket för att spara bensin, kan jag då gasa fullt till låt säga ungefär 2500-3000 varv sedan växla, samma sak där tills jag hela tiden inte överskrider det varvtalet.
Utan att det drar onormalt mer bensin än om jag bara skulle prutta iväg som vanligt?
(hur de nu bör vara.. Tycker färddatorn för "Nuvarande förbrukning alltid sticker i höjdarn när jag accelererar från ca 1600varv.
Är det helt enkelt så? full gas ger full virvel i tanken också oavsett ett lågt varvtal?
å andra sidan så behöver du inte gasa lika länge om du acelererar snabbt. Det är givetvis inte bra att dra för hårt, men inte heller för mesigt heller. Undvik hellre att ändra spjällvinkeln då det är en parameter som triggar accpumpen som skickar in extra soppa.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
vid ecodriving lär dom ut att man ska komma så fort som möjligt upp i hastighet men inte varva mer än 3000 varv.
Redan detdär faller på sin egen orimlighet. Det finns ju bilar som inte ens varvar 3000rpm och vise versa.
skall man tro på det så kan man ju köra bansajstarter och rally cross med en dodge diesel pickup och fortfarande vara rackans "ECO"... en sådan bil varvar väl en 2500rpm som max.
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Det som ger dig din motors vridmoment är hur kraftigt bränsle/luftblandningen i cylindern exploderar. Det som ger dig din motors effekt (hk) är hur kraftiga explosionerna är och hur många de är.
För att få en kraftig explosion krävs mycket bränsle och luft = det går åt mycket bränsle. För att få många explosioner krävs att det sprutar in bränsle ofta = det går åt mycket bränsle.
Sämst bränsleförbrukning ger alltså full gas och höga vartal. Bäst bränsleförbrukning ger lite gas och låga vartal men å andra sidan så kommer man ingen vart.....
Bästa kompromiss är alltså lagom mycket gas för att bilen skall förflytta sig jämt och fint och att man håller sig på låga vartal.
vid ecodriving lär dom ut att man ska komma så fort som möjligt upp i hastighet men inte varva mer än 3000 varv.
Redan detdär faller på sin egen orimlighet. Det finns ju bilar som inte ens varvar 3000rpm och vise versa.
skall man tro på det så kan man ju köra bansajstarter och rally cross med en dodge diesel pickup och fortfarande vara rackans "ECO"... en sådan bil varvar väl en 2500rpm som max.
Nja, en cummings diesel varvar väl upp till 4500 iallafall, där börjar rödmarkeringen.
Nja, en cummings diesel varvar väl upp till 4500 iallafall, där börjar rödmarkeringen.
men dom har fullt vrid vid omkring 2500-3000 typ.
Om man inte kör med den nya cumminsspisen som sitter i Huddigmaskinerna för då har du nästan fullt vrid från tomgången. Toppen ligger på 662 Nm vid 1100 r/min.
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Man ska inte segdra bilar med insprut. Det märks väldigt väl på min 540, oavsätt tillfälle så är de alltid bättre att ge den en skjuss på gasen än att sega upp den. Även vid 70 -> 90 tex. Jag menar givetvis ingen KD fullgas skjuss, men absolut inte sega.
På en modern bil känner bilen av om du ger fullgas och fettar på lite extra och förbrukningen går upp avsevärt, oavsätt varvtal.