2987
Sök

Spridare till min Volvo 940, gröna?

040 RedLine
1 219 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej, om det redan finns en sådan här tråd så länka den och stäng denna tack:)

Ja i alla fall, jag har precis köpt en 3"lmm till min Volvo 940 -96. Om jag ska byta till den så är jag tvungen att byta spridare också va? Vilka spridare ska man satsa på, gröna eller vad säger du?

sedan undrar jag även vad det är för givare som sitter i slangen mellan lmm:en och turbon, ska ju byta ut till tjockare silikonslangar, men vad gör jag med den kontakten?
http://img255.imageshack.us/img255/9751/polisen005.jpghttp://img197.imageshack.us/img197/5651/insug018.jpg


Bilen laddar 1,2 bar.
Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
Senast redigerat av BrajjAxx (3 september 2009)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#2
Ingen hjälp? :-/

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

8 251 Inlägg
1 september 2009
#3
Lämpligen så tar man spridare från S60R (-968).


040 RedLine
1 219 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Lämpligen så tar man spridare från S60R (-968).

Ja de är de gröna va, dessa är de något att ha?
Finns ju inte så många begagnade...
http://www.blocket.se/goteborg/I_stalle … 11&w=3

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

8 251 Inlägg
1 september 2009
#5
BrajjAxx skrev:
Marlboroman skrev:
Lämpligen så tar man spridare från S60R (-968).

Ja de är de gröna va, dessa är de något att ha?
Finns ju inte så många begagnade...
http://www.blocket.se/goteborg/I_stalle … 11&w=3

Stor skillnad mellan 968orna och dem där är att 968orna ger 465 vid 3,8 bar och dem i annonsen ska ge 470cc vid 3 bar. Så det gäller ju att ha kolla på trycket i systemet. Normalt så kör man ju 3 bar och då ger dem i annonsen avseväert mer än 968orna vilket inte alltid är bra...


040 RedLine
1 219 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
BrajjAxx skrev:
Marlboroman skrev:
Lämpligen så tar man spridare från S60R (-968).

Ja de är de gröna va, dessa är de något att ha?
Finns ju inte så många begagnade...
http://www.blocket.se/goteborg/I_stalle … 11&w=3

Stor skillnad mellan 968orna och dem där är att 968orna ger 465 vid 3,8 bar och dem i annonsen ska ge 470cc vid 3 bar. Så det gäller ju att ha kolla på trycket i systemet. Normalt så kör man ju 3 bar och då ger dem i annonsen avseväert mer än 968orna vilket inte alltid är bra...

Okej, så du tycker alltså jag ska satsa på några riktiga spridare från en s60r. Ska fortsätta leta, ingen som har några till salu?
Undrar även vad jag ska göra med givaren som sitter i slangen mellan turbon och lmm:en om jag nu byter till en annan tjockare. Ska jag köpa en T-koppling, eller hur göra man?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#7
Var detta verkligen så svårt ämne? Måste ha hjälp... Tack på förhand:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 758 Inlägg
2 september 2009
#8
Det är ingen givare, utan en liten värmeslinga. Den sitter där för att motverka kondens, som i värsta fall kan bilda isproppar i vevhusventilationen.

040 RedLine
1 219 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#9
schnauz skrev:
Det är ingen givare, utan en liten värmeslinga. Den sitter där för att motverka kondens, som i värsta fall kan bilda isproppar i vevhusventilationen.

Men man kan inte ta bort den eller? Eller hur gör alla med den som byter till tjockare slangar?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
3 september 2009
#10
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator

BrajjAxx skrev:
Var detta verkligen så svårt ämne? Måste ha hjälp... Tack på förhand:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

040 RedLine
1 219 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator

BrajjAxx skrev:
Var detta verkligen så svårt ämne? Måste ha hjälp... Tack på förhand:)


Okej lovar, ska inte upprepas.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

283 Inlägg
4 september 2009
#12
köp en btr istället:)

10 287 Inlägg
4 september 2009
#13
Och vilket soppatryck skulle det bli för att orginal spridare skall matcha en 3" LMM?

/Göran

bear_volvo skrev:
köp en btr istället:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

283 Inlägg
4 september 2009
#14
runt 3,4-3,5 kg. kör själv med 968:or på 3,0 kg tryck förtillfället och 3"lmm funkar skitbra:)

10 287 Inlägg
4 september 2009
#15
Orginal är 60mm, 3" är 76mm, dvs arean ökar till 1.6 ggr orginal area.
För att teoretiskt få orginal spridare att flöda 1.6 gånger mera krävs en tryckökning på 2.57 gånger eftersom flödesökningen är proportonell mot kvadratroten ur relativa tryckökningen.
Orginal soppatryck är 3 bar. Dvs för att matcha 3" LMM krävs 7.7 bar.

968:or som är specade 465 vid 3.8 bar ger ca 413 vid 3.0 bar vilket ger för snål blanding med en 3" LMM givet ett chip som inte har uppfetad bränslemap.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#16
Sharky skrev:
Orginal är 60mm, 3" är 76mm, dvs arean ökar till 1.6 ggr orginal area.
För att teoretiskt få orginal spridare att flöda 1.6 gånger mera krävs en tryckökning på 2.57 gånger eftersom flödesökningen är proportonell mot kvadratroten ur relativa tryckökningen.
Orginal soppatryck är 3 bar. Dvs för att matcha 3" LMM krävs 7.7 bar.

968:or som är specade 465 vid 3.8 bar ger ca 413 vid 3.0 bar vilket ger för snål blanding med en 3" LMM givet ett chip som inte har uppfetad bränslemap.

/Göran

Så ett par 968:or med original tryck skulle fungera bra?smile
Alltså det ända jag behöver byta för att få på min nya lmm är ett par nya spridare...
http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=17&id=15
Är de något att ha?

Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
5 september 2009
#17
Det beror på vad du har för chip. Tänk också på att i och med att sätter dit en större LMM så blir signalen mindre vid ett givet laddtryck (egentligen vid en given luftmassa).

Så här:

Orginal LMM ger vid 0.6 bar en signal som ger tändläget 32 grader före öd.

Sätter du dit en större LMM så får du inte samma signal förrän du laddar 1.0 bar och då är 32 grader åt helv**e för högt.

Därför behöver man vettiga utprovade tändchip som backar tändmappen.

Resonemanget gäller också bränslechip och större spridare. Vissa chip är optimerade för större spridare - andra chip har bara höjt hela soppamappen.

Sånt här är faktiskt rätt noga om man vill ha pulver. 3 grader högre tändning när jag åkte 8V gjorde 30 häster ( från 330 till 360 Hkr)

/Göran

BrajjAxx skrev:
Så ett par 968:or med original tryck skulle fungera bra?smile
Alltså det ända jag behöver byta för att få på min nya lmm är ett par nya spridare...
http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=17&id=15
Är de något att ha?

Mvh BrajjAxx

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Det beror på vad du har för chip. Tänk också på att i och med att sätter dit en större LMM så blir signalen mindre vid ett givet laddtryck (egentligen vid en given luftmassa).

Så här:

Orginal LMM ger vid 0.6 bar en signal som ger tändläget 32 grader före öd.

Sätter du dit en större LMM så får du inte samma signal förrän du laddar 1.0 bar och då är 32 grader åt helv**e för högt.

Därför behöver man vettiga utprovade tändchip som backar tändmappen.

Resonemanget gäller också bränslechip och större spridare. Vissa chip är optimerade för större spridare - andra chip har bara höjt hela soppamappen.

Sånt här är faktiskt rätt noga om man vill ha pulver. 3 grader högre tändning när jag åkte 8V gjorde 30 häster ( från 330 till 360 Hkr)

/Göran

BrajjAxx skrev:
Så ett par 968:or med original tryck skulle fungera bra?smile
Alltså det ända jag behöver byta för att få på min nya lmm är ett par nya spridare...
http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=17&id=15
Är de något att ha?

Mvh BrajjAxx


Oj, jadu... Jag har ett bsr 205hk chip. Tändningen är original vad jag vet:) Var kan man köpa chipp till tändning?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
5 september 2009
#19
Det finns flera. Vikingchip, Turbocenter tex så vitt jag vet.

Problemet är att matcha bränsle, tändchip, spridare och LMM för att få det att lira bra. Dom som vet hur man gör brukar inte vara så pigga på att berätta vad som lirar bäst dock.

Notera också att det bara är vissa tändboxar som går att chippa. Man brukar prata om "guldboxen" som har slutsiffrorna "219".

När man fläskar på med stora spridare skall man tänka på att vissa funktioner i sprutet såsom kallstartsuppfettning inte brukar hänga med utan man kan få ganska fet motor i vissa lägen.

/Göran


BrajjAxx skrev:
Oj, jadu... Jag har ett bsr 205hk chip. Tändningen är original vad jag vet:) Var kan man köpa chipp till tändning?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#20
Sharky skrev:
Det finns flera. Vikingchip, Turbocenter tex så vitt jag vet.

Problemet är att matcha bränsle, tändchip, spridare och LMM för att få det att lira bra. Dom som vet hur man gör brukar inte vara så pigga på att berätta vad som lirar bäst dock.

Notera också att det bara är vissa tändboxar som går att chippa. Man brukar prata om "guldboxen" som har slutsiffrorna "219".

När man fläskar på med stora spridare skall man tänka på att vissa funktioner i sprutet såsom kallstartsuppfettning inte brukar hänga med utan man kan få ganska fet motor i vissa lägen.

/Göran


BrajjAxx skrev:
Oj, jadu... Jag har ett bsr 205hk chip. Tändningen är original vad jag vet:) Var kan man köpa chipp till tändning?


Men jag tror jag börjar med att bara byta lmm:en och spridare (968). Borde väll fungera utan att skada motorn?
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök