2947
Sök

Placering av 6x9or i van? Lådbygge? Vad behövs för att driva dem?

26 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Tjena. Ny medlem här.

Håller på med och ska sätta in ljud i en Dodge van. Här är en ganska dåligt ritad bild men ni fattar nog upplägget.

http://img524.imageshack.us/img524/6132/namnlstwu.jpg

Där de blå prickarna är 3 st 5,25 högtalare och en 6x9a av okänt märke som vi fick med vanen.
Är det bra att sätta 6x9orna där de röda prickarna är eller sprider de ljudet bättre under ett säte eller på något annat ställe?

Sen har jag två stycken 6x9or Gas alpha 6924 4 way-speaker 240 watt 4 ohm.
http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=30506&type=standard&size=140
Ska man bygga lådor till 6x9orna (hur stora) eller ska de sitta mer öppet. om de sitter i en dörr motsvarar det en öppen eller en sluten låda?

Klarar en bilstereo att driva alla dessa högtalare eller måste jag ha ett steg? Hur många högtalare kan man ha till en stereo? Ska jag koppla 2 stycken var till de 2 bakersta eller främsta utgångarna i så fall?

Tips på billigt bra steg? Hur viktigt är det för 6x9or med kvalitetssteg för ljudet?

En sådan här stereo är det.
Kenwood KDC 4070R http://www.kenwood.se/manual/Car/CD-rec … 8SW%29.pdf Det stod inte mycket om det men visst har den lådnivåutgång så man kan koppla ett steg till den?
Senast redigerat av The_Dodge (2 september 2009)

87 Inlägg
1 september 2009
Hej det funkar nog bra med sterion men de blir ju lite bättre kräm med ett steg. Högtalarna ska sitta öppet men de går ha dem i lådor.

4 074 Inlägg
1 september 2009
jimmy_s skrev:
Hej det funkar nog bra med sterion men de blir ju lite bättre kräm med ett steg. Högtalarna ska sitta öppet men de går ha dem i lådor.

jasså du det säger du!? Då kan jag ju berätta att dom spelar mycket,mycket bättre i lådor än dom gör open air... 5liter per 6*9a borde funka kanon och jag tycker du ska ha ett steg till dom faktiskt men det är ju upp till var och en..
Lycka till alla fall

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

26 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
jimmy_s skrev:

jasså du det säger du!? Då kan jag ju berätta att dom spelar mycket,mycket bättre i lådor än dom gör open air... 5liter per 6*9a borde funka kanon och jag tycker du ska ha ett steg till dom faktiskt men det är ju upp till var och en..
Lycka till alla fall

Uppdaterade första inlägget.

Tips på väldigt billigt steg (är en partybuss så vi vill inte lägga för mycket pengar) gärna begagnat som kan driva 6x9orna?

Har tänkt placera dem där jag satt de röda prickarna men jag kan även sätta dem i bakdörrarna. Skulle det bli dåligt i dörrarna för då sitter det ett säte ganska precis framför?

Visst klarar denna stereon ett steg står ju bara

Utgång vänster       
bak (Vit)                 

Utgång höger       
bak (Röd)           

Antar att det är lågnivån men ska det inte va en remote med?

4 074 Inlägg
2 september 2009
The_Dodge skrev:
BJonsson skrev:
jimmy_s skrev:

Lycka till alla fall

Tips på väldigt billigt steg (är en partybuss så vi vill inte lägga för mycket pengar) gärna begagnat som kan driva 6x9orna?

Har tänkt placera dem där jag satt de röda prickarna men jag kan även sätta dem i bakdörrarna. Skulle det bli dåligt i dörrarna för då sitter det ett säte ganska precis framför?

Utgång vänster       
bak (Vit)                 

Utgång höger       
bak (Röd)           

Remoten är den blå/vita kabeln som går med högtalar kablarna!
jajamen dom röda och vita utgångarna är till slutsteget.
Här har du ett billigt slutsteg ochså men det är lite trasigt står det man det kke inte gör nåt?
Jag tycker ine du ska sätta 6*9orna  så dom täcka av stolar då tappar du en del av ljudet..

Mvh och lycka till

26 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
The_Dodge skrev:
BJonsson skrev:

Lycka till alla fall

Utgång vänster       
bak (Vit)                 

Utgång höger       
bak (Röd)           

Remoten är den blå/vita kabeln som går med högtalar kablarna!
jajamen dom röda och vita utgångarna är till slutsteget.
Här har du ett billigt slutsteg ochså men det är lite trasigt står det man det kke inte gör nåt?
Jag tycker ine du ska sätta 6*9orna  så dom täcka av stolar då tappar du en del av ljudet..

Mvh och lycka till

Tackar. Vart menar du att det fanns ett slutsteg?

4 074 Inlägg
2 september 2009
Hoppsan! glömde länken.... big_smile
http://www.blocket.se/vastmanland/Rockf … =6&w=2
där ha du ett 4kanals steg och nedan kommer ett till
http://www.blocket.se/ostergotland/JBL_ … =6&w=3

där har du två billiga relativt bra steg!
Mvh

Sök