2711
Sök

Volvo V40 2.0T -98 drar olja och tickar

24 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#1
Min relativt nyinköpta V40 har visat sig vara precis den chansning som jag trodde när jag köpte den. Jag har varit ute på husvagnssemester och då kört nästan 200 mil. Under denna resa har stackarn sugit i sig 12 liter olja (!). Oljan har framför allt kommit ut genom avgasröret och satt sig oförbränd fram på husvagnen och bak på bilen, men mycket har också förbränts då den rykt ordentligt i uppförsbackar och accelerationer. Det är också ordentligt kladdigt i motorrummet, så pass att det är lite svårt att utröna varifrån det kommer.

Min teori är att turbon läcker så det blir ett turbobyte nu snart. Vad ska jag tänka på vid turbobyte? Vilka packningar ska jag byta, något annat jag skall passa på att göra i samband med bytet? Hur vet jag att en begagnad turbo är bra? Den ska väl i alla fall inte glappa...

Jag har också ett tickande ljud som blev värre när oljenivån blev ordentligt låg en gång, men när jag fyllde olja så blev det bättre men inte bra. Kan det ha något med turbon att göra eller ligger jag risigt till så det är ventilknack kanske?

Någon som har en turbo till salu?

24 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#2
Ingen som har någon erfarenhet av detta eller liknande?

Jag är relativt övertygad om att det blir ett turbobyte, men vad ska jag tänka på då och vilka packningar ska jag byta i samband med turbobytet?

442 Inlägg
2 september 2009
#3
Kladdigt i motorrummet?

Låter i mina öron som att laddtrycket tvingas ner i vevhuset och därmed även trycksätter motorns insida och pressar ut olja i motorrummet.

Sist det hände mig fick en kolv bytas (dock var detta på en Volvo 850 T5).

24 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#4
Hmm, ok. Vad skulle det kunna bero på? Vart menar du då att det skulle kunna läcka ur motorn?

442 Inlägg
2 september 2009
#5
Ivenblixt skrev:
Hmm, ok. Vad skulle det kunna bero på? Vart menar du då att det skulle kunna läcka ur motorn?

Den gången det gick hål i kolven så pressades laddtrycket ner i vevhuset på motorn.

Det gjorde att motoroljan utsattes för tryck vilket gjorde att oljan pressades ut från alla hålrum som den kunde passera - däribland vevhusventilationen.

I motorrummet var det kladdigt utav olja och man kunde inte riktigt se vart allting kom ifrån. På bagageluckan var det en oljefilm och bilar bakom mig hade fått oljerester på sig.

Visserligen gick allt detta väldigt snabbt då ena bränslespridaren slutade att fungera vilket ledde till hål i storleken utav en femkrona på ena kolven.

Innan ett eventuellt turbobyte skulle jag personligen komptesta varje cylinder för att se så att det är helt okej.

Vid enbart ett turboras så borde det nämligen inte finnas så mycket olja i motorrummet som du beskriver.

jobbar påre
751 Inlägg
2 september 2009
#6
varför de tickar för dig kan vara att toppen inte fått smörkning på nån av ventilerna..kika detta.. inge kul om ngn av dessa skulle nypa:(...


annars tror ja på MiWi s teori=)


24 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#7
Så pass... Men jag har ju kört min över 200 mil nu med detta problem, att den dra mycket olja alltså. Kan det inte vara så att turbon läcker ut olja dels till avgaserna, och dels vid oljereturen? Det vore ju oerhört tråkigt om det är som du säger... Hur som helst så är det ju inte så krångligt att komptesta först så det kan jag ju göra, men visst borde jag ha försämrad prestanda då? Så pass att det borde märkas?

Pro_fxr: Nu har den ju smörjning igen ifall det skulle vara så med en av ventilerna. Borde inte tickandet försvinna då? Eller har den då förstörts av att gå med dålig smörjning under en viss sträcka så att den blivit lite deformerad av värmen typ?

jobbar påre
751 Inlägg
2 september 2009
#8
den kan få en slityta som gör att den går lite segt.och med de hänger den inte med och börjar knacka=)


71 Inlägg
2 september 2009
#9
Har du kollat så du inte har en spricka i oljeröret som går till turbon? Va så på min å när de gick tungt så sprutade de olja på avgasröret och de gjorde så att de rök och de vart svart på bakrutan och släpet som jag hade bakom.


442 Inlägg
2 september 2009
#10
TheKG skrev:
Har du kollat så du inte har en spricka i oljeröret som går till turbon? Va så på min å när de gick tungt så sprutade de olja på avgasröret och de gjorde så att de rök och de vart svart på bakrutan och släpet som jag hade bakom.

Fast i detta fall så hade blivit även haft problem med blårök under belastning. Sågar inte din teori, men blårök borde väl inte bildas av att oljeröret har en spricka trots att olja med tryck sprids runt i motorutrymmet?

24 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#11
Och botemedlet mot det knacket är att byta/renovera den ventilen? Hur gör man bäst för att utröna vilken ventil det gäller?

Jag skulle nog inte påstå att det är blårök egentligen. Den är inte speciellt mörk faktiskt... Lite svårt att avgöra innifrån bilen, men polarn som satt i bilen bakom tyckte inte den var så mörk. Jag kör inte så att den frestas på så mycket att den ryker nu när jag inte har husvagnen så jag blir lite osäker...

45 Inlägg
2 september 2009
#12
Polaren hade samma probblem på sin S40 t4 -00a. Rasad turbo och kamaxelagrena var kass:(

Varför? Jo för att jag kan ;)
Facebook// HBG By Night

71 Inlägg
2 september 2009
#13
Ivenblixt skrev:
Jag skulle nog inte påstå att det är blårök egentligen. Den är inte speciellt mörk faktiskt... Lite svårt att avgöra innifrån bilen, men polarn som satt i bilen bakom tyckte inte den var så mörk. Jag kör inte så att den frestas på så mycket att den ryker nu när jag inte har husvagnen så jag blir lite osäker...

För mig märktes de bara när jag drog släp eller körde hårt.


jobbar påre
751 Inlägg
2 september 2009
#14
Ivenblixt skrev:
Och botemedlet mot det knacket är att byta/renovera den ventilen? Hur gör man bäst för att utröna vilken ventil det gäller?

Jag skulle nog inte påstå att det är blårök egentligen. Den är inte speciellt mörk faktiskt... Lite svårt att avgöra innifrån bilen, men polarn som satt i bilen bakom tyckte inte den var så mörk. Jag kör inte så att den frestas på så mycket att den ryker nu när jag inte har husvagnen så jag blir lite osäker...

de är nog de som gäller=)

hur du utser vilken de är utan att motera lös varrenda en vet ja inte:) de får nån annan svara på.smile kanske testa dra runt motorn. så ser du om nån fastnar...fast gör dem de så borde den nog ha slagit av en ventil istället


24 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#15
Kom på en till sak idag (jag har inte fått ändan ur och bytt turbon än. Letar fortfarande beg...) Om det har fått ut åtskilliga liter olja i avgaserna så lär väl inte katalysatorn må speciellt bra? Går det att göra något åt en igenkläggad kat eller måste man byta den?

24 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#16
Länge sen jag skrev något här nu, och det är för att det inte hänt något, förens nu... Jag hittade en turbo från en skrot för 1500:- som jag bytte nu i helgen. Bytet gick väldigt smidigt. Nu vet jag inte riktigt om det blivit bättre än. Jag vågar inte säga något om förbrukningen förens jag kört lite mer, och framför allt kört lite "hårdare". Den ryker däremot fortfarande, men det är ljus rök. En bekant som jobbat som meck sa att den verkar gå fett. Vad gör man åt sånt på "moderna" bilar?
Ett tickande som brukade komma vid nollbelastning vid låga varv är borta, så nån nytta gjorde bytet i alla fall.

En annan sak jag märkte var att jag verkar ha ett litet undertryck när jag lyfter på oljelocket så kanske det är bra att se över vevhusventilationen oavsett...

Jag återkommer med hur oljeförbrukningen ser ut efter en långtripp till helgen.

jobbar påre
751 Inlägg
21 september 2009
#17
de kan ha varit turbon som har tickat av nån anledning..när den går fett (den går dåligt nu oxå??)  kika på LMM (luftmassemätaren)  sitter direkt vid luftburken..är den sönder går bilen som skit och går FETT nå djäävulskt..tar mkt soppa osv.....

alla returslangar / dumpventil / wastgate är fräscha? så att de inte läcker eller liknande vid dessa? för då får den fel blandning oxå...


24 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#18
Nädå, den går som vanligt. Eller jag vet ju egentligen inte hur den ska gå. Den går ju inte som min T4 gjorde, men det ska den ju inte... Det går definitivt inte som skit i alla fall. Drar inte onormalt mycket soppa.

jobbar påre
751 Inlägg
23 september 2009
#19
om den går fett så får den för mycket soppa helt enkelt.. åk till en bilverkstad å be dom koppla in datorn så ser dom ganska snabbt om de är nå givare eller liknande som inte vill göra rätt.


24 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#20
Nu har jag konstaterat att bilen fortfarande drar olja och ryker vid hård belastning, så nu tänkte jag kolla vevhusventilationen. Jag har hittat Haynesboken så den är säkert till nytta. Där stod något om flamskyddet som på de första modellerna skulle bytas med jämna mellanrum men att dom vid skrivande stund inte hade det klart om man skulle behöva byta det så ofta. Någon som vet något om detta?

Jag har inte hittat hur jag kommer åt vevhusventilationen, och där var boken tyvärr inte till någon nytta... Någon som vet hur jag ska gå tillväga?


Sök