2891
Sök

Strömmen jag inte kan klura!!! (Stort spänningsfall på kabel)

6 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#1
http://bildplats.se/image/thumb/973
jag har ett litet problem kabeln är 30mm tjock till slutsteget när jag mäter kabeln har jag 12.5v

och spänningsfall som är väldigt nära batteriet plus polen och den ligger på 12.5v då


men när jag mäter direkt på batteriet har jag 13.8 v konstant

jag har skrapat och lagt kabeln på direkt på plus polen och fotfarande visar multimetern 12.5v

på slutstegs kabeln jag fattar inte vad som är felet

asså jag mäter med multimeter  cirka 1mm ifrån batteriet och den visar 12.5v

maxljud 12v testade direkt på plus polen direkt 13.8v

vad kan felet bero på

kabeln är tillräckligt tjock för att driva en 500rms w baslåda

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2009
#2
Du gör alltså mätningarna på batteriet/brevid direkt efter varandra, inte så att du har motorn på när du mäter på batteriet? Låter väldigt skumt att det skiljer så mycket! Men det kan ju vara kabeln som sitter dåligt i kabelskon på batteriet.

Sen så driver du förhoppningsvis ingen bas med batterier, utan du har väl ett slutsteg imellan som matas med ström via kabeln från batteriet? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#3
Den sitter fint på kabelskon he he  vete fan vad orsaken till det hela är och jag mätte kablarna på batteriet nära vara ja

men fotfarande 12.5 från batteriet till slutsteget motorn igång då och 13.8v direkt på plus polen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2009
#4
Om det nu verkligen är så att du har 13,8V direkt på pluspolen och 12,5V efter kabelskon så kan jag nog lova dig att felet sitter i kabelskon! Nån annan möjlighet finns inte. Du använder väl samma jordpunkt när du mäter?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#5
Jo skall gå ner imorrn och fixa en ny kabelsko en guldpläterad kabel sko så det blir lite bling bling på det hela

Men en annan fråga Chrizz jag har en fzr bas
med en låda på http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=28914

den låter konstigt vid högt ljud är det för att lådan inte är en sluten låda den flumrar på något sätt vid högt ljud och det låter bara luft ifrån den känns det som

eller skall jag köra med en sluten låda??
Senast redigerat av Blekis (1 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2009
#6
Men du, kabelskon, sitter den direkt på batteriet eller sitter den på en annan kabelsko?

Tyvärr så kan jag ingenting om MDS sortiment, men det låter som att lådan är fel för basen och/eller att steget är för klent.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#7
direkt på batteriet

6 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#8
http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=28982 baslådan drivs med denna

och detta är basen http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U3100

den drivs bryggt kan det vara klen slutsteg?

6 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#9
på brc står det 27.7l i vas volym mds rekommenderade mig denna baslåda
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D28914

som är på 47liter

7 Inlägg
1 september 2009
#10
Jag hade samma uppsättning av bas och låda, drev det med mitt RF Power T1500-1bd steg i 1 ohm.
Själv så tyckte jag inte att det lät någe konstigt förrän jag brände basen!
Min gissning är att ditt steg är klent, men jag är inte så himla duktig på ljud och sånt ännu kan jag tillägga...


1 785 Inlägg
2 september 2009
#11
Blekis skrev:
http://bildplats.se/image/thumb/973
jag har ett litet problem kabeln är 30mm tjock till slutsteget när jag mäter kabeln har jag 12.5v

och spänningsfall som är väldigt nära batteriet plus polen och den ligger på 12.5v då


men när jag mäter direkt på batteriet har jag 13.8 v konstant

jag har skrapat och lagt kabeln på direkt på plus polen och fotfarande visar multimetern 12.5v

på slutstegs kabeln jag fattar inte vad som är felet

asså jag mäter med multimeter  cirka 1mm ifrån batteriet och den visar 12.5v

maxljud 12v testade direkt på plus polen direkt 13.8v

vad kan felet bero på

kabeln är tillräckligt tjock för att driva en 500rms w baslåda

Om du misstänker ett spänningsfall ut från matande kabel så prova och mät med ena testpinnen på + polen och den andra på kabelskon. Du ska då ha noll volt men som det verkar här så har du då 1.3volt spänningsfall över kabelskon. Gör samma sak över jord mät mellan chassi och minus på batteriet har du noll volt eller spänning?

Mät över kablarna inte mellan polerna så får ni spänningsfallet direkt utan att räkna eller tolka om det är för låg spänning osv.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök