4643
Sök

Köp av Saab 900 2.0T

13 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#1
Hej

Funderar på att köpa en Saab 900 2.0t som första bil och tänkte kolla här om det är något speciellt man ska kolla efter?
Vanliga fel?
Många på blocket står det att ac:n behöver fyllas och det är inte så lätt har jag förstått eller?
Har hört att turbon brukar ge med sig efter 20 000 mil är det sant ?
Kom med rekommendationer.


Tack i föhand.

Xenoholic
2 559 Inlägg
2 september 2009
#2
Skulle satsat på en 9-3a med t5 motorn i i stället.
Ser ju lite roligare ut o kostar inte heller så mycket mer wink
EDIT
t5 motorn satt i -98 -99 samt de tidiga -00-orna tongue
Senast redigerat av Aerocombi (2 september 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 september 2009
#3
Kolla efter ljud från kamkedjan (kostar över 12k att byta på saab), rost i dörrar och skuff, vanligt att backen inte går att lägga i//att backen inte går att få ur, kan vara växellänkage eller lådan.

Ac´n kostade 2k att fylla för mig, med provtryckning av systemet.
Turbon kan gå efter 10/20/30k mil, beror på hur man sköter den, men allting går sönder, förr eller senare.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

93 Inlägg
2 september 2009
#4
Du får gärna köpa min 9-3a med t5 motorn som går skit bra!!

13 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#5
Tack för tipsen?
Om kamkedjan inte är bytad efter 22 000 mil men det ser eller kommer inga konstiga rassel ljud från den. är det något som man behöver oroa sig över ändå?

Kan tänka mig att du vill ha lite mer än vad min budget ligger på?

Bilmekaniker
235 Inlägg
2 september 2009
#6
Kolla serviceboken, e den ifylld som den ska så är det inga större problem, viktigt att byta olja, max 2000mil per gg! 1000mil är rekomenderat! kanske inte om den gått 22k!


R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
2 september 2009
#7
Hej!

Kolla särskilt efter rost.. 900:an har en kärlek till rost!! haha smile
Kolla bakluckan noggrant.

Sen maskinellt så vet man aldrig när turbon säger tack o hej.
Som de andra sa, kolla serviceboken.

Hade du varit lite snabbare att lägga ut tråden så hade jag haft en
bil åt dig. Men nu förra veckan så sålde chefens dotter sin 185Hp fulltryckare.
Visserligen så var växellådan urplockad pga haveri, men priset var
därefter på den också.

Jag skulle nog hellre satsa på en 9-3:a som "Aerocombi" sa.
900:an är föregångaren till 9-3:an och har fler "sjukdomar".

Om du ska ha en billig rolig bil inom Saab-märket, satsa hellre på
en Saab 9000 200hp lr liknande, om du inte har råd med en 9-3:a.

Skål//

Stefan


Cambrant
3 september 2009
#8
SmasKarN skrev:
Hej

Funderar på att köpa en Saab 900 2.0t som första bil och tänkte kolla här om det är något speciellt man ska kolla efter?
Vanliga fel?
Många på blocket står det att ac:n behöver fyllas och det är inte så lätt har jag förstått eller?
Har hört att turbon brukar ge med sig efter 20 000 mil är det sant ?
Kom med rekommendationer.


Tack i föhand.

Kolla NOGA efter rost i dörrarna och bagageluckan. Och kolla noga efter läckage, mao fukt i bagaget där det är störst risk.

Och även AC:n. funkar den inte så köp den inte. Även om det bara är att fylla på!

Kolla även efter sprickor i kylarslangarna då det är det vanligaste felet som finns på 900 2.0T att dom går sönder. 1700 kronor med jobb kostar det. Det har jag fått erfara ett par gånger smile

De tre viktigaste tipsen jag har att dela med mig av gällande den bilen.

13 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#9
tack för alla tips.big_smile

Har du något argument till varför man inte ska köpa bilen om inte ac:n funkar? är det dyrt att fylla eller är det fler fel på ac:n oftast?

Hitta även en 2.3 S coupe nu och såg fin ut. Men hur är dem motorerna ? stor motor men den ger inte så mycket 150 hk eller?

Snäll pöjk
703 Inlägg
4 november 2009
#10
köp en 9-3!

Ack vet jag förgasarmotorer!


Sök