2561
Sök

Ständig plus i remotekabeln ut ur steget. Vad är galet!?

10 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Hejsan.
Mitt slutsteg reagerar inte när jag slår på stereon. Remotekabeln sitter inkopplad på min blåa remote ut ur stereon och andra änden i uttaget märkt REM som sitter mellan + och jord utgångarna på steget. Steget har plus och jord och står i standby. När jag mäter på remotekabeln uppe vid stereon så har jag plus där. Alltså steget kör ut + i remotekabeln åt fel håll. Remoten ur stereon fungerar som den skall med 12v när jag startar stereon. Problemet är att det ständigt ligger + i remotkabeln. Vad tror ni kan ha gått snett!?

VH BJ

360 Inlägg
3 september 2009
En tanke som slog mig är att du kan ha ett kabelbrott i remoten på väg bak och att den ligger mot en + kabel och får konstant ström därifrån. Så kolla alla skarvar och följ kabeln hela vägen bak för säkerhetsskull.

- Andreas

Sir
291 Inlägg
3 september 2009
Hade ett gammalt Knutsson slutsteg förut där remoten skulle ha jord alternativt koppla bilstereons plus ledning till steget ist för till vanliga vägen. Detta för att startade man bilstereon kände steget att nu drar nått ström så gick steget igång. Detta för att på den tiden fanns det inga remote utgångar på radioapparaten.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

10 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Om jag kopplar loss remoten både ur stereon och steget så är det 0 kontakt så alltså inget kabelbrott på den ledningen. Hela systemet har suttit kopplat likadant som det sitter nu i en anann bil och då fungerat klockrent. Något som också oroar mig är att jag har + överallt på hela steget. Om jag mäter i klossen där jordkabeln fästs så har jag + även där. Tror ni jag kan få dessa mystiska fel om jag har för dålig jordkontakt till steget? Det som talar emot detta är att steget lyser som i standby.

Sök