2827
Sök

Trimning av honda CRX -89 Doch (motorn namn etc, som info inför turbo konvertering av denna motor)

Avstängd
424 Inlägg
4 september 2009
#21
jesper_NA skrev:
turbo5a skrev:
fan prylarna är ju inte så dyra till Honda tongue kommer nog bli coolt.

aa, det var prislappen jag gillade, men hur bra saker tror du att det är :s?

Är ju inte professor i ämnet, men jag tror det kan hålla hyffsat vid lägre påfrestningar. Turbon funkar säkert bra. Är mest IC:n jag oroar mig för.

Men om du inte ska tok ladda med grejjerna så kommer det funka fint smile

team Svineri. Volvos under construction.

682 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#22
turbo5a skrev:
jesper_NA skrev:
turbo5a skrev:
fan prylarna är ju inte så dyra till Honda tongue kommer nog bli coolt.

aa, det var prislappen jag gillade, men hur bra saker tror du att det är :s?

Är ju inte professor i ämnet, men jag tror det kan hålla hyffsat vid lägre påfrestningar. Turbon funkar säkert bra. Är mest IC:n jag oroar mig för.

Men om du inte ska tok ladda med grejjerna så kommer det funka fint smile

turbon skall ladda 7psi orignal, kommer det att hålla om man kör bilen som man gjorde på körskolan typ?

682 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#23
Ghost_Face skrev:
jesper_NA skrev:
INTERCOOLER,BLOW OFF VALVE,BOOST CONTROLLER,38mm WASTEGATE,HIGH FLOW DOWNPIPE,TURBOCHARGER - T3/T4,INTERCOOLER PIPING AND COUPLERS.

Ett sådant där n00b-kit hade man kunna plocka ihop själv för ett par tusingar...

modellanpassat oxå? tongue

Avstängd
424 Inlägg
4 september 2009
#24
jesper_NA skrev:
Ghost_Face skrev:
jesper_NA skrev:
INTERCOOLER,BLOW OFF VALVE,BOOST CONTROLLER,38mm WASTEGATE,HIGH FLOW DOWNPIPE,TURBOCHARGER - T3/T4,INTERCOOLER PIPING AND COUPLERS.

Ett sådant där n00b-kit hade man kunna plocka ihop själv för ett par tusingar...

modellanpassat oxå? tongue

Finns inga direkt "modellanpassade" kitt när man snackar turbo trimning. Dessa bolt-on kit som säljs av företag för struntsummor är inte direkt "state of the art". Plus att dom är ju inte gjorda för Honda t.ex. Ska ju passa på vilken bil som helst egentligen.

Dom plockar ju bara ihop det billigaste dom kan hitta och kränger iväg smile Men funkar gör det ju! Och det finns det bevis på också.

Vet inte riktigt hur man räknar med Psi. Men 0.7-0.8 bar ska funka med kompsänkt och andra stakar.

team Svineri. Volvos under construction.

682 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#25
okej, finns jätte mycket trimdelar till honda CRX sugmotor, kan jag komma upp i 160-170hk om jag håller mig till att: Trimavgasytem, chipsteg 1 (+14hk), Extraktorgrenrör, catersättare, kalluftsintag,

682 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
#26
D16Z5
(Basically the same engine as the D16A9, but now with a catalytic converter and lambda sensor)

Found in:
1988-1992 Honda CRX (European Market)
Displacement : 1,590 cc (97 cu in)
Bore and Stroke : 75 mm × 90 mm (3.0 in × 3.5 in)
Compression : 9.5:1
Power : 124 hp (92.5 kW, 126 ps) @ 6800 rpm
Torque : ? ft·lbf (? kg/m, 140 Nm) @ 5600 rpm
Valvetrain : DOHC (4 valves per cylinder)
Cam Gear : 34 tooth
Fuel Control : OBD-0 PGM-FI
Head Code : P7
Piston Code : PM7
ECU Code: PM7

hum, kan detta stämma bättre som mitt motorn namn än va som tidigare har sagts om min motor :S? då min bil har 125hk.

Honda Performance Club
236 Inlägg
5 september 2009
#27
asså det bästa du kan göra är att köpa en crx VT...asså den med b16A1. även om du kör original så kommer du att köra ifrån de flesta. sen ska du tänka på en annan sak när du turbokonverterar...det är att du kommer att stå och spinna en jävla stund innan du får iväg bilen. detta är på grund av att crx inte väger så mycket och när turbon kommer in så står du där o spinner medans en skit bil kör ifrån dig. det räcker med 200hk i crx, det är lagom.

sen när det gäller info så är det bäst att du läser lite böcker om honda trim som finns att köpa, där får du mycket info och linga åsikter.

annars så kan du swapa till k22. nog det enklaste och bästa du kan göra.

ps, turbokittet du kollar på såg jag i usa och de kostar 500$ så säg 3000kr ungefär. inga direkt bra grejer.

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

682 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#28
mer info om motor
Manuellt valt fordon
Honda CRX II 1.6 i 16V
Coupé
Tillv: 1987.10 - 1992.02 
Motortyp: 91 kW, 124 hkr, 1590 cc, Bensinmotor
Motorkod/er: D16Z5

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 september 2009
#29
dumt och förstöra en bil med turbo för man va snål och inte köpte en riktigt turbo bil från början bara titta runt lite här på gorg på alla möjliga bilar som har turbo som inte ska ha haft de värkar ju som 9 av 10 har brännt kolvarna och lite till.


682 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#30
tongue men om man byter kolvar o stakar ? whats the problem tongue sidan garanterar hålbarhet till minnst 350hk
tongue fast sugis kan man ju komma upp i en del hästar oxå ^^

Honda Performance Club
236 Inlägg
5 september 2009
#31
ne men asså du måste ju byta kolvar så att du får lägre komp och de gamla tål ju inte påfrestningen. visst om du laddar skit lite men vad är då meningen med turbo, turbokonverterar du så måste du byta kolv, stakar, fodra blocket som kostar typ 18K. mappa bilen. börja byta grejer i vxl, byta koppling med. spridare, soppapump.

det är vad som är nödvändigt, så tro inte att det räcker med turbokittet. du måste räkna med de här sakerna också.

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

Honda Performance Club
236 Inlägg
5 september 2009
#32
glömde säga att sugtrim kan du redan stryka bort om du vill ha typ 350hk, för efter 200hk kommer varje häst att kosta runt 1000kr.

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

517 Inlägg
5 september 2009
#33
jesper_NA skrev:
okej, finns jätte mycket trimdelar till honda CRX sugmotor, kan jag komma upp i 160-170hk om jag håller mig till att: Trimavgasytem, chipsteg 1 (+14hk), Extraktorgrenrör, catersättare, kalluftsintag,

Det låter som en bra början. Strunta i de där värdelösa turbo-kittet som bara ska av och på inför varje besiktning + att motorn kommer att må bättre och leva längre utan det.
Senast redigerat av Ghost_Face (5 september 2009)

682 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#34
tongue 160hk +/- 10hk är mitt mål.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 september 2009
#35
du är ju bara dum om du ska sätta dit turbo för 160hk... köp en vtec med 150 istället så ligger du inom dit effektmål...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

682 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#36
:p nu blir det en 125hk D16Z5 smile och den skall trimmas inom rimliga gränser. + att v-tec är en aningen dyrare.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 september 2009
#37
Det kommer att bli dyrare och det kommer att bli sämre resultat än med en vtec... plus att du inte kan besikta den med t.ex turbo.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

551 Inlägg
5 september 2009
#38
för 150-155 hk är inte så svårt i en DOHC d16z5... extraktor (DC eller supersprint), catersättare, ställ fram tändningen kör på 99 oktan, sportfilter, 2.25" sportsytem hela vägen. slipa bort gjutskägg från toppen, plana toppen.. kostar lite bara

You can't B serious, oh K

682 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#39
marven skrev:
för 150-155 hk är inte så svårt i en DOHC d16z5... extraktor (DC eller supersprint), catersättare, ställ fram tändningen kör på 99 oktan, sportfilter, 2.25" sportsytem hela vägen. slipa bort gjutskägg från toppen, plana toppen.. kostar lite bara

går det att ersätta någon av dessa med trimchip steg 1? = 139hk totalt med resten original.

99okt dvs v-power?
Senast redigerat av jesper_NA (5 september 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 september 2009
#40
Mycket skrivs det och många åsikter är det.
Det tog ett tag innan ni släppte D16a6, som inte har vtec och är på 107hk... D16z6 är det ni menar.

Som Marven skriver så har du en bil som dräper det mesta hela dagen om du trimmar din D16z5.
D16z5 har högre effekt hela vägen upp till 6000varv än en B16a1. Alla stirrar sig blinda på dessa hästkrafter...

170-175 hk är inte omöjligt i en d16z5 och det kommer inte kosta fruktansvärt mycket sålänge du gör det mesta själv. Dessutom kommer du ha ett effektregister som vtec-killarna bara kan drömma om. Kom sedan ihåg att de 124hk som står på pappret är underspecade! De flesta a8/a9/z5 bänkas på 135-140hk original.

Receptet på 170-175 hk är som Marvens plus en portning och mappning. Till det behöver du en sen pm7 e40 ecu eller en pp5-g04 från en Rover som går att löda och chippa. Kammar ska du inte byta, de ger ingenting i verkligheten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök