Ang. Parkeringsböter och en bitter polis

frazier
5 september 2009 · 24 Inlägg

En kompis ringer mig på kvällen och ber mig plocka upp han och hans tjej eftersom båda har druckit och ingen hade lust o ta taxi, fine tänkte det kan jag väl göra.

Vi bestämde att dom skulle komma utanför mcdonalds på kungsgatan och att jag skulle plocka upp dom där.
kommer dit och ställer mig utanför mcd o sitter kvar i bilen! På trottoarkanten utanför så är det gula markeringar, jag står där i max 5-10 min med rutan halft nerdragen och väntar på polaren, från ingenstans så kommer det en polis och kastar in en böter genom fönstret på 900kr och säger att jag inte får stå där eftersom det är parkeringsförbud.

Visst det förstår jag men jag har inte parkerat bilen jag sitter i bilen med motorn på och väntar, inte i vägen för någon och det var inte någon buss, lastbil eller någonting som jag hindrade genom att stå där(stod en massa bakom mig).

Jag försökte prata med polismannen och bad honom att makulera bötern eftersom han kunde ju lika gärna ha sagt att jag skulle flytta på bilen så hade jag gjort det. Men nej han var väldigt sur och vägrade lyssna på mig och sa till mig att sticka därifrån innan han ringer en bärgare så dom kan bogsera bort bilen?!

Vill uppmärksamma att jag absolut inte på något sätt har varit uppkäftig eller otrevlig mot polismannen, märkte att han var jävligt sur redan när han kom fram till bilen

Han ville bara jävlas med mig, märkte det på hans attityd och ton. Han kunde bara ha sagt att jag skulle flytta på mig så hade jag gjort det, märkte inte ens att det var parkeringsförbud där eftersom det stod bilar där

Så nu undrar jag om någon har varit med om något liknande eller om någon sakkunnig skulle kunna tro att jag får någon rätt om jag överklagar?

Mvh En som återigen tappat all hopp och respekt för svenska poliser

Patarei
5 september 2009 · 129 Inlägg

Men om du stannat din bil så har du ju parkerat, oavsett om du har motorn igång eller inte?

lingua
5 september 2009 · 2 271 Inlägg

Skrev han nåt klockslag osv vidare på boten? parkeringsförbud eller ej, du får fortfarande stanna
5 min för att släppa av/hämta passagerare.
Stoppförbud är en annan femma, kommer inte ihåg hur det ser ut där?

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Thorssa
5 september 2009 ·

På stoppförbud får man inte stanna överhuvudtaget. Men vi endast parkeringsförbud får man stanna för att lasta av/på saker och hämta/lämna av folk.

differentbeat
5 september 2009 · 21 Inlägg

frazier skrev:
På trottoarkanten utanför så är det gula markeringar

Om det var en gul heldragen linje får du inte ens stanna där, stopp & p-förbud.

Senast redigerat av differentbeat (5 september 2009)

FireTraXX DFFL
5 september 2009 · 9 020 Inlägg

Jag tror att du ska vara glad över att du inte fick något för 10 minuter med bilen på tomgång.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Sanizz
5 september 2009 ·

Det är nog bara & betala och se glad ut tyvärr sad

frazier
5 september 2009 · 24 Inlägg

Streckad markering

"Denna markering målas på trottoarkanten som en streckad gul linje och innebär förbud mot att parkera fordon."

Vid närmare eftertanke så kanske jag stängde av bilen efter ett par minuter men jag satt fortfarande i bilen. Mitt syfte va ju att bara plocka upp dom och sedan åka iväg alltså inte parkera och gå ut från bilen.

Tack för alla svar

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
5 september 2009 · 1 898 Inlägg

I körkortsboken som jag har här, står det

" Vet du : att lagen anser att du parkerat när du stannat för att prata i mobiltelefon eller sitter kvar i fordonet och väntar på en passagerare "

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Germax
5 september 2009 · 12 086 Inlägg

ExXtr3me skrev:
I körkortsboken som jag har här, står det

" Vet du : att lagen anser att du parkerat när du stannat för att prata i mobiltelefon eller sitter kvar i fordonet och väntar på en passagerare "

Det är ju lustigt då de är precis vad man får göra på vägar med skylten "förbud mot parkering"

Vad fan är de med folk här? "betala o va glad" När folk är så pissiga som man ofta läser här hade jag aldrig betalat o varit glad, jag hade i bästa fall sagt att han kan glömma att jag tänker betala och be han skriva primärrapport om han vill gå vidare. I värsta fall kastat skiten genom rutan o åkt iväg.

Aldrig att jag tar skit från en pissig snut som bara vill jävlas.

Senast redigerat av JapMax (5 september 2009)

Sharky
5 september 2009 · 10 287 Inlägg

Där har jag haft många duster med parkeringsvakter och polis men faktiskt klarat mig från böter.
(Min yngsta dotter jobbade på McD på Kungsgatan och snälla pappa hämtade många kvällar och nätter).

/Göran

frazier skrev:
mcdonalds på kungsgatan r

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sanizz
5 september 2009 ·

JapMax skrev:

ExXtr3me skrev:
I körkortsboken som jag har här, står det

" Vet du : att lagen anser att du parkerat när du stannat för att prata i mobiltelefon eller sitter kvar i fordonet och väntar på en passagerare "

Det är ju lustigt då de är precis vad man får göra på vägar med skylten "förbud mot parkering"

Vad fan är de med folk här? "betala o va glad" När folk är så pissiga som man ofta läser här hade jag aldrig betalat o varit glad, jag hade i bästa fall sagt att han kan glömma att jag tänker betala och be han skriva primärrapport om han vill gå vidare. I värsta fall kastat skiten genom rutan o åkt iväg.

Aldrig att jag tar skit från en pissig snut som bara vill jävlas.

Har du gjort något som bryter mot reglerna får du vara man och stå för det. Jag tror inte polismannen/kvinnan bara kommer fram och ger en böter till någon som inte gjort nått fel.

Germax
5 september 2009 · 12 086 Inlägg

Sanizz skrev:

JapMax skrev:

ExXtr3me skrev:
I körkortsboken som jag har här, står det

" Vet du : att lagen anser att du parkerat när du stannat för att prata i mobiltelefon eller sitter kvar i fordonet och väntar på en passagerare "

Det är ju lustigt då de är precis vad man får göra på vägar med skylten "förbud mot parkering"

Vad fan är de med folk här? "betala o va glad" När folk är så pissiga som man ofta läser här hade jag aldrig betalat o varit glad, jag hade i bästa fall sagt att han kan glömma att jag tänker betala och be han skriva primärrapport om han vill gå vidare. I värsta fall kastat skiten genom rutan o åkt iväg.

Aldrig att jag tar skit från en pissig snut som bara vill jävlas.

Har du gjort något som bryter mot reglerna får du vara man och stå för det. Jag tror inte polismannen/kvinnan bara kommer fram och ger en böter till någon som inte gjort nått fel.

Sant, men det finns något som heter mänsklighet, man behöver inte va en *** bara för att man är polis.
Jag tycker polisen ofta är rätt schyssta när man kanske står lite olämpligt lr att man råkar åka i 60 på 50väg.
Men när man för böter för att man pissar i ett hörn på ett industiområde lr för att man inte blinka i rondellen då jävlar är de nått som är fel! Det är min åsikt och de argumenterar jag för!

Jag tycker poliser är bra och de flesta helt ok. Men när dom lägger på den här dryga jävla uniformsattityden, spec korta brudar med inlägg för att fylla ut den, då slår de slint.

Nehe
6 september 2009 · 687 Inlägg

JapMax skrev:
Det är ju lustigt då de är precis vad man får göra på vägar med skylten "förbud mot parkering"

Vad fan är de med folk här? "betala o va glad" När folk är så pissiga som man ofta läser här hade jag aldrig betalat o varit glad, jag hade i bästa fall sagt att han kan glömma att jag tänker betala och be han skriva primärrapport om han vill gå vidare. I värsta fall kastat skiten genom rutan o åkt iväg.

Aldrig att jag tar skit från en pissig snut som bara vill jävlas.

Cooling.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
7 september 2009 · 1 874 Inlägg

Jag tycker att fallet i fråga låter lite extremt. Man ska bli tillsagd i vilket fall som helst, tycker jag. Nu kanske "lagen" säger annorlunda, men jag tycker - stoppförbud eller inte - att man ska kunna stanna i ett par sekunder för att plocka upp en polare. Tänk om man ska plocka upp sin sjuka morsa och köra till sjukan liksom; Inte fan vill man parkera 3km bort för att sedan bära morsan till bilen. Och om det sedan tar längre tid för personen i fråga att ta sig till bilen än planerat - Ja, då är det svårt.

Jag tycker att du borde ha rätt. Här i stan är i alla fall parkeringsvakterna snälla. Ställer man sig på en gata där det absolut råder parkeringsförbud/stoppförbud så kommer dom ändå och säger till att man står olägligt. Dom kommer inte och slänger lappen i ansiktet på en, liksom...

Nathan
7 september 2009 · 1 Inlägg

Hehe, får alltid den sköna känslan i kroppen när jag ser trådar angående parkeringsböter.

Fick en parkeringsbot på min EU-moped i en stad i stockholms län en vacker sommardag, blev förstås helt paff av att se den där, och helt plötsligt kände jag en jädra känsla i kroppen av hämnd.

hur som helst så såg jag på denna lapp en initial för parkeringsvaktens namn, vilket var ett slarvigt skrivet b..


så jag travade ner på stationen i brist på annat och pratade med några överordnaden där och frågade vem som hade initialen osv, självfallet brister de inte ut med sån information hur som helst men jag var väl söt eller nåt, hursomhelst gav dom mig namnet på denne parkeringsvakt.

Åkte sedan på kvällen till hans hus, som låg i utkanterna av staden, tog fram min nyckelknippa och rispade hans två bilar, ganska rejält också.

Skrev väl nåt i stil med, OND PARKERINGSVAKT , BEWARE över hela bilen, samt punkterade alla däck, och borrade ett stort hål i tanken,



denna upplevelse skrattade jag åt i flera veckor efteråt, och får mig alltid att le än idag;)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
7 september 2009 · 1 874 Inlägg

Nathan skrev:
Hehe, får alltid den sköna känslan i kroppen när jag ser trådar angående parkeringsböter.

Fick en parkeringsbot på min EU-moped i en stad i stockholms län en vacker sommardag, blev förstås helt paff av att se den där, och helt plötsligt kände jag en jädra känsla i kroppen av hämnd.

hur som helst så såg jag på denna lapp en initial för parkeringsvaktens namn, vilket var ett slarvigt skrivet b..


så jag travade ner på stationen i brist på annat och pratade med några överordnaden där och frågade vem som hade initialen osv, självfallet brister de inte ut med sån information hur som helst men jag var väl söt eller nåt, hursomhelst gav dom mig namnet på denne parkeringsvakt.

Åkte sedan på kvällen till hans hus, som låg i utkanterna av staden, tog fram min nyckelknippa och rispade hans två bilar, ganska rejält också.

Skrev väl nåt i stil med, OND PARKERINGSVAKT , BEWARE över hela bilen, samt punkterade alla däck, och borrade ett stort hål i tanken,



denna upplevelse skrattade jag åt i flera veckor efteråt, och får mig alltid att le än idag;)

....ooooookeeeeeeej...?

FireTraXX DFFL
7 september 2009 · 9 020 Inlägg

Nathan skrev:
Bla bla bla...

Jobbar du möjligtvis på Aftonbladet?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
7 september 2009 ·

Nathan skrev:
massa mög

Tror nog du är en snorunge på 14 år och är en av de som de skrev om på blaskan idag.  Går ni inte på poliser istället?

Slash Saabifierad
8 september 2009 · 2 027 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Jag tycker att fallet i fråga låter lite extremt. Man ska bli tillsagd i vilket fall som helst, tycker jag. Nu kanske "lagen" säger annorlunda, men jag tycker - stoppförbud eller inte - att man ska kunna stanna i ett par sekunder för att plocka upp en polare. Tänk om man ska plocka upp sin sjuka morsa och köra till sjukan liksom; Inte fan vill man parkera 3km bort för att sedan bära morsan till bilen. Och om det sedan tar längre tid för personen i fråga att ta sig till bilen än planerat - Ja, då är det svårt.

Jag tycker att du borde ha rätt. Här i stan är i alla fall parkeringsvakterna snälla. Ställer man sig på en gata där det absolut råder parkeringsförbud/stoppförbud så kommer dom ändå och säger till att man står olägligt. Dom kommer inte och slänger lappen i ansiktet på en, liksom...

Han stog där i ca 10 minuter, bilen var "igång" lite "till och från" så vi snackar inte om någon som kommit och väntat 20 sekunder för att sedan åka tongue

Nathan skrev:
Aggressionsproblem

Du borde söka hjälp för dina aggressioner, dom låter samhällsfarliga.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang