janni_ruda skrev:
kolvas skrev:
janni_ruda skrev:
88a behöver ej ha katalysator. 88b måste den sitta där men behöver ej fungera. 89 måste den både sitta där och fungera...
bygg du in din katt i ett 2.5 rör så kan du glömma att få tillräckligt stor keramik mäng för att få katalytiskverkan på de avgaserna din motor ger.. om du nu inte kör med nån moppe motor i din bil.
Sitter det en katalysator på en -88 så ska den sitta där, oavsett ett A eller B.... som jag aldrig sett på nåt regbevis.
Man kan köpa en ljuddämpare med inbyggd kat, inte lätt för någon att säga om den finns där eller inte men jag förstår inte vitsen med att plocka bort en kat när man kan sätta dit en race-kat om det nu är effekten man är ute efter, visst på en gammal skrotbil som bara ska överleva vintern så kan man ju göra så men ifall det är en bil som man tänkt ha längre tid eller t.o.m bygga nåt på så kan man lika gärna köpa en racekat
i volvo sammanhang så sitter det aldrig på en 88A pga de inte behövs.
Fel.
Det såldes Volvo 88A med och utan katalysator. 1988 års modell krävde ingen katalysator.
88B är egentligen tidiga 89or, därav "B"-beteckningen, som många bilar hade det året. Den finns ju dock snarare som en beteckning från bilföretagens sida för att t.ex. veta om det är till en riktig 88 eller en 89 såld som 88 man beställer delar...
Och varför såldes 89or som 88or då?
Helt enkelt för att 87-88, för att få folk att köpa katalysatorbilar, så gav staten rabatt på varje såld katalysatorbil. 1989 kom ju kravet på kat och rabatten togs bort. För att kunna sälja bilar på rabatten så länge som möjligt, så sålde de flesta bilfirmor de tidigaste "89"orna som årsmodell "88B", men i regbeviset heter de årsmodell "88"... Det brukliga är ju att den nya årsmodellen kommer på hösten året före...
Och man får inte ändra på avgasreningen, så en 88 som haft kat, måste man ha kvar katten på, medans en 88 som inte haft det självklart inte måste ha någon. Dock, så mäts 88or enligt den gamla normen (bara CO på tomgång, tror det var max 3,5% då?) även om de har katalysator, så om den är rensad är det inte så stor risk att det upptäcks... Egentligen så får man nog inte rensa den heller då man då ändrat på avgasreningen till ett utförande motorn inte är certifierad som...