3321
Sök

Baslåda i volvo 850/sedan

39 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Hej.. jag undrar hur man ska placera baslådan i en volvo 850? basarna vända mot baksätet eller basarna vända mot bagageluckan?

enligt en gammal dls tidning som jag hittade hemma så skulle baslådan placeras mot baksätet i 240/740 och 940 för bästa resultat!

Någon som har provat? tips?

Det ska också sägas att jag har en GAS låda 2*10 Oportad
Och et GAS steg 4*150w

Tacksam för svar!

/Björn

1 079 Inlägg
2 maj 2006
Jag kör med basen mot sätet, porten spelar genom skidluckan. Ha vinklad sida mot sätet så den följer sätet och en kant runt lådan så det sluter tätt mot sätet samt förhindrar att ljud slinker ut i skuffen samt ger lite distans mot sätet så inte basarna slår emot det. Jag körde först med sluten låda också tätad mot sätet, men blev inte nöjd med ljudet så jag byggde en ny portad låda och nu basar det på duktigt mer.

Du får labba lite, testa lägg i lådan med basarna mot ryggstödet, fäll ner skidluckan, lägg kuddar eller nåt runt lådan (bara så det inte slinker ut ljud i skuffen) och stäng skuffen och prova hur det låter.
Senast redigerat av ruhler (3 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

20 Inlägg
3 maj 2006
Du får väl helt enkelt pröva dig fram och kolla vilken placering som låter bäst?

Jag hade mina GAS 12:or vända mot mot baksätet ibörjan men det lät rent sagt förjävligt.
Nu är dom vända mot bagageluckan istället och det låter betydligt bättre smile

372 Inlägg
3 maj 2006
Generellt sett ska de riktas framåt, men ibland fungerar det bättre bakåt. Beror lite på lådkonstruktion och vilka basar man har. Sedanbilar är lite knepiga då det som fungerar i en bil inte nödvändigtvis behöver fungera i en annan. Bara att prova sig fram.
Senast redigerat av octan (3 maj 2006)

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

1 813 Inlägg
3 maj 2006
det e bara prova dig fram... kör en runda med basarna bak.. sen vänd på lådan å kör med basarna åt andra hållet...

en polare har en 850 och vi prova båda hållen lätt ändå inte så bra med hans baslåda...
efter som hålen i baslådan "reflexrören" var uppåt mot hatthyllan... sen la vi lådan ner så reflexrören kom bakåt om du förstår vad jag menar... och då blev ljudet mkt bättre=)   det e bara till att prova sig fram=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Sök