Att en bil är besiktigad utan anmärkning säger faktiskt inte mycket. Rätt (eller fel?) ägare kan få igenom nästan vad som helst prickfritt.
Visst, det är en klar fördel att den är besiktigad utan anmärkning.
Men det är bara en mycket liten parallell i sammanhanget. Finns många faktorer att ta hänsyn till.
Personligen, och här är nog uppfattningen olika skulle jag gissa, brukar jag se det som positivt om man kan skönja ett mönster i besiktningshistoriken.
Alltså om ägaren har fått bilen prickfritt genom besiktningen år efter år efter år (och inte bara det sista året).
Allra helst om det dessutom finns kvitton på saker och ting som är bytt och servat under årens lopp.
Först då brukar jag lägga vikt på att den faktiskt är besiktigad utan anmärkning och att det inte längre rör sig om ren tur.
En bil som är besiktigad utan anmärkning ska just vara så, helt utan anmärkning. Men tänk på att vissa faktiskt skriver så i sin annons trots att bilen fått "Bra att veta"-punkter, alltså punkter som är bra för kännedom, men som det inte föreligger några akuta krav på att åtgärda.
Dessa finns alltid redovisade på besiktningsprotokollen, alternativt kommer de fram när man tar ett faxutdrag på bilen ifråga.
Mitsubishin kan nog vara ett vettigt val, men man måste ju kolla på den innan man kan uttala sig egentligen.
Ett M-test kostar ett par tusen och måste bokas tid för detta också. Men om man inte kan något om bilar så är det iofs. bättre att sumpa ett par tusen och slippa få en problembil på halsen än att hoppa i galen tunna och köpa bara för att man tror allt är ok.
Dock är M-test vääääldigt sakliga och resultatet kanske skrämmer mer än det borde göra. De som kollat på hus och fått besiktningsluntan i näven känner nog igen sig.
Där är påpekanden till höger och vänster och man måste verkligen sätta sig in i vart och ett av dem för att se vad som är gravallvarligt och vad man faktiskt kan leva med.
Jag vågar påstå att den begagnade bil som inte får en hel del påpekanden vid ett M-test inte existerar. De hittar alltid ett antal punkter att påpeka på, inte minst när prisklassen på bilen är under 15.000 kronor.
På en så pass billig bil hade jag, personligen, inte utfört något M-test.
Men då förutsätter det också att man är lite haj på bilar.
Senast redigerat av 9Femma (2 oktober 2009)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!