2992
Sök

Bilköp, förstabil (nybörjartips önskas!)

250 Inlägg
6 september 2009
Jag tycker du ska välja Golfen eller Polon. Bra bilar som är lätta att förstå sig på och som håller bra.
Har aldrig kört en Polo men den ska tydligen vara snarlik Golfen, lite mindre bara.

Min Golf med 2 liters motor och 150 hk drar ca 0,75 - 0,8 när jag kör blandad körning. Kör jag landsväg och/eller ecodriving är 0,65 inget problem. Morsan har en Golf 3 GL med 1,6 liters motor. 0,5 - 0,6 vid blandad körning ungefär. De 75 hästarna i den räcker bra. Kolla efter rost, lyssna på motorn, känn på växellådan, titta överallt på bilen efter saker som inte ser rätt ut. Provkör och känn efter hur den är att köra.. Åk gärna och titta på flera likadana Golfar för att jämföra lite. Kolla hur det e med besiktning och sånt där. Ska bilen in och besiktas om en månad så ska du nog avvakta. Då finns en stor risk att det är något skumt med bilen och säljaren vill hellre göra sig av med bilen än laga den då det kanske kan va otroligt dyrt.

Lycka till med bilköpet, vad du än väljer för bil tongue
Senast redigerat av Puttski (6 september 2009)

Volkswagen - Das Auto

7 Inlägg
6 september 2009
honda civic

Oldvo & Triumph!

47 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan allesammans. Jag har fortfarande inte köpt en bil. (Tro mig, suget finns kvar). Men jag har alltid varit ekonimisk och osäker på investeringar. Jag är verkligen tacksam för alla svar, hoppas att det inte låter som nåot smörande.

Hur som helst.

Jag har kollat på en hel del bilar, och pratar med ett per kompisar samt deras förldrar om eventuella köp. Det jag har kommit fram till, och gärna skulle vilja ha svar på ifrån er är:

Spelar det egentligen roll vilken typ av bensinsnål bil man väljer? Alla jag pratar med säger nämligen olika. Allt från japanska bensinsnåla bilar (toyota, mitsubishi, mazda), diverse VW (golf, polo och något märke jag glömt namet på) samt Saab och BMW.

För mig är det som att få 10 alternativ jag inte kan sätta fingret på. Dock har jag väl fastnar lite för VW Golfen, främst för att den är snyggare än polon enligt min mening.

Samt Mitsubishi carmisma, trots att jag inte vet NÅGOT om den bilen. Gillar bara modellen. Tex: http://www.blocket.se/kalmar/Mitsubishi … 18&w=1

Vad tror ni?

Darth Vader
1 644 Inlägg
2 oktober 2009
Köp min 240 wink
7000 så är den din ^^

Den är ju dock inte riktigt lika liten som en golf wink
Senast redigerat av DoWahDiddy (2 oktober 2009)

Braaaaap?

342 Inlägg
2 oktober 2009
Först och främst skulle jag vilja påstå att en bil i maximalt 15.000-kronorsklassen inte är någon investering.
Du kan räkna med att du kommer förlora pengar närmast oavsett hur det än går, även om bilen inte krånglar nämnvärt.

Sedan - att du får olika svar beror med högsta sannolikhet att alla är snabba med att bevaka sina egna intressen. Det är som med fotboll ... Alla håller på sitt lag och alla andra är skit värda!

Kan lova dig att de enda ställen på nätet där alla har ett uns odds att hålla med varandra rakt över i en sådan här fråga är på ett märkesforum. Och där kan ju forumdeltagarna alltsomoftast vara lite hemmablinda.

Att konkret peka ut en specifik bilmodell i sig är därför svårt. Särskilt när din budget är nere på under 15.000 kronor.
Generellt skulle jag vilja ge följande råd istället.

Du söker en billig, ekonomisk mindre bil som inte förbrukar så mycket bränsle.
Leta då bland ...

* Mindre bilar.
* Mindre motorer (cylindervolym).
* Så lite lull-lull (elutrustning etc) som möjligt. Allt kan krångla, men mekanik är enklare att åtgärda om något händer.
* Så pass rostfri bil som möjligt.
* Så pass väldokumenterad bil som möjligt (nödvändigtvis inte servicebok i dessa prisklasser, men bes-papper, kvitton etc etc som kan finnas sparade).

Lås dig inte till just Opel, Saab, Volkswagen eller vad det än må vara, utan använd bara dessa kriterier och kika på de bilar som faller in i den profilen.
Bedöm sedan varje bil individuellt.

Men bästa tipset är att ta med sig någon som du litar på och som kan bilar innan och utan, så har du åtminstone någon form av trygghet.
Senast redigerat av 9Femma (2 oktober 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

47 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Måste erkänna att jag verkligen underskattad det här forumet och på förhand be om ursäkt för det jag kommer att skriva. Min uppfattning var att garaget var bilfantasternas motsvarighet till fragbite. Dvs ett forum med relativt låg snittålder per medlem samt att det skulle vara svårt att få utförliga svar. Jag antar att det bara är att konstatera: Bilintresserade människor tar sitt intresse mer seriöst och på ett betydligt mer moget sätt än datorintresserade. (Har varit medlem på fb sen 2003)

Tack för ett väldigt bra svar. Återigen. Jag är själv lite inne på samma spår, att ska efter en bra bil, inte modell. Dock är jag ju så förbaskat osäker då jag vet att jag kan bli lurad hur enkelt som helst.

Jag får nog dessvärre ta med farsan, då jag inte känner någon som är så värst bilintresserad. Sen kanske det kan vara smart att göra ett m-test eller vad det nu heter, om säljaren går med på det.

Vad tror du om bilen jag länkade oven? Mitsubishin. Om besiktningen visar sig vara utan några speciella anmärkningar osv. Jag tycker om just den modellen (trots att jag nyss erkände att jag skulle sluta leta efter modell och gå på fakta istället, haha)..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 oktober 2009
Hördu.. Du pratar ju om en Golf 3:a, det hör ju jag.

Billiga i inköp, liten bil, låg vikt, billig skatt, billig försäkring, finns som 1.6l motor vilket ger suverän bränsleförbrukning OCH den har såklart bakdörrar.

Tex.
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_golf … =4&w=3

Sen finns det ju säkerligen finare exemplar om man orkar leta smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

342 Inlägg
2 oktober 2009
Att en bil är besiktigad utan anmärkning säger faktiskt inte mycket. Rätt (eller fel?) ägare kan få igenom nästan vad som helst prickfritt.

Visst, det är en klar fördel att den är besiktigad utan anmärkning.
Men det är bara en mycket liten parallell i sammanhanget. Finns många faktorer att ta hänsyn till.

Personligen, och här är nog uppfattningen olika skulle jag gissa, brukar jag se det som positivt om man kan skönja ett mönster i besiktningshistoriken.
Alltså om ägaren har fått bilen prickfritt genom besiktningen år efter år efter år (och inte bara det sista året).
Allra helst om det dessutom finns kvitton på saker och ting som är bytt och servat under årens lopp.
Först då brukar jag lägga vikt på att den faktiskt är besiktigad utan anmärkning och att det inte längre rör sig om ren tur.

En bil som är besiktigad utan anmärkning ska just vara så, helt utan anmärkning. Men tänk på att vissa faktiskt skriver så i sin annons trots att bilen fått "Bra att veta"-punkter, alltså punkter som är bra för kännedom, men som det inte föreligger några akuta krav på att åtgärda.
Dessa finns alltid redovisade på besiktningsprotokollen, alternativt kommer de fram när man tar ett faxutdrag på bilen ifråga.

Mitsubishin kan nog vara ett vettigt val, men man måste ju kolla på den innan man kan uttala sig egentligen.
Ett M-test kostar ett par tusen och måste bokas tid för detta också. Men om man inte kan något om bilar så är det iofs. bättre att sumpa ett par tusen och slippa få en problembil på halsen än att hoppa i galen tunna och köpa bara för att man tror allt är ok.

Dock är M-test vääääldigt sakliga och resultatet kanske skrämmer mer än det borde göra. De som kollat på hus och fått besiktningsluntan i näven känner nog igen sig.
Där är påpekanden till höger och vänster och man måste verkligen sätta sig in i vart och ett av dem för att se vad som är gravallvarligt och vad man faktiskt kan leva med.

Jag vågar påstå att den begagnade bil som inte får en hel del påpekanden vid ett M-test inte existerar. De hittar alltid ett antal punkter att påpeka på, inte minst när prisklassen på bilen är under 15.000 kronor.

På en så pass billig bil hade jag, personligen, inte utfört något M-test.
Men då förutsätter det också att man är lite haj på bilar.
Senast redigerat av 9Femma (2 oktober 2009)

Porsche for life.

Trucker
2 710 Inlägg
2 oktober 2009
En Golf. Då har du en väldig driftsäker och fin bil i alla väder. Hade själv en 94 och kan därför rekomendera den starkt. Har du mer i budget kan du självklart satsa på nyare, det är ju bara bättre på så sätt.

http://www.blocket.se/goteborg/Golf_III … =9&w=3

kan lova dig mkt bil för pengarna wink Har inte gått så långt. Min hade gått 37000mil

Nu vet jag ej vart du bor och hur långt du kan åka för att köpa en bil. Själv åkte jag från Västerås ti Gbg för att kolla på en Rover tongue (40-50mil)

Försäkringen är inte heller dyr. Inte heller skatten wink

Lycka till!

Fart missbrukare

107 Inlägg
2 oktober 2009
Du var ju intresserad av carisman, men jag har för mig att den drar lite mer. Som minst 0,7.
Jag hade en nissan primera som var ungefär lika stor och i blandad körning/mest stadskörning kom jag inte under 0,7.
Så vill du hellre ha en bensinsnål bil, gå på golfen.
Ju nyare, desto bensinsnålare. Men försäkring kan bli dyrare ju nyare bil du köper. Tåls att tänka på.
Om du har möjlighet så be pappa stå på bilen/försäkringen smile

47 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Leafbox: Okej, tackar! Är dock inte intresserad av en kombi som i länken.

9femma: Finns det inga billigare tester som liknar ett m-test? Jag vill såklart inte veta ALLA detaljer, antar att man bli mörkrädd i vilket fall som helst då, som du säger. Som jag skrev förut så känner jag egentligen ingen som är särskilt kunnig och därför kommer jag inte att vara säker på att bilarna jag kollar på är i gott skick (annat än enligt bes.protokollet samt utvändigt).

BMWgrabben: Jag bor i Oslo, och är enbart hemma var fjärde vecka i 5 dagar, så det kan bli lite problematiskt att köpa en bil långt från Kalmar (min hemstad). Annars tycker jag att den såg helt ok ut. Så länge bilen inte är vit bryr jag mig inte så värst mycket om färgen, dock skulle jag föredra en grön eller blå om jag fick välja smile

Allmänt: Jag kan nog skriva försäkringen på mina föräldrar. Det borde inte vara något större problem. Vad tycker ni om att kanske gå till en återförsäljare (företag). Är det väldigt mycket dyrare? Hur är det med säkerheten och garantin? Beror helt på vilket avtal man knyter, eller kan det vara ett bra knep då jag är väldigt okunnig?

47 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Ichtyostega: Han påstår att den drar ca 0.6, men det kanske inte stämmer. Jag gillar främst bilen pga dess storlek och utseende, men jag har INGEN aning om köregenskaper och sådant.

Ljudbyggare
170 Inlägg
2 oktober 2009
Under finanskrisen var det jättebra ide med bil handlare. Köpte 2 bilar under den perioden (smällde den första). Äger själv en galant, kan inte säga hur lik Carisman (kan inte ett jota om Carisma). Men Galanten är bland de bästa bilar jag ägt. Skulle jag rekommendera en bil säger jag en galant mellan 97-03. Kanske inte jätte billiga, men den 4 cylindriga motorn kan man få ner i törsten om man kör ekonomiskt. Den första jag hade var med den motorn. Efter ett tag började jag undra om det var fel på mätaren ^^ men nej det stämde. Jag snittar aldrig min förbrukning så tyvärr kan jag inte säga exakt...

Det du ska helst låta bli är dock; Om de har rost i hjulhusen (liten sjuka, lätt rost ok). Samt GDI motorerna. En del (spjället) i dem har en tendens att sota igen. De är visserligen mer ekonomiska. Men kostar lite om de blir strul.

342 Inlägg
2 oktober 2009
Om vi talar om bilar för maximalt 15.000 kronor så hade jag nog undvikit bilhandlare helt.
Störst odds att hitta något vettigt som har mycket kvar att ge, för så pass begränsad summa pengar (vilket det ändå är i bilsammanhang sett) har du om du handlar privat.

Billigare tester än M-test?
Jovars, Bilprovningen genomför en bildiagnos för tusenlappen.

Länk:
http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=1

Porsche for life.

47 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Kan tillägga att prisklassen ligger på 5-20k (helst ca 8-15). Glömde uppdatera det.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 oktober 2009
Köp bilen privat iaf, min erfarenhet av bilhandlare med bilar för den prisklassen är att de är rejäla skojare, får fan så mycket mer bil för pengarna privat..
Kan hålla med om Golf 3an, du kan ju också få en 2a GTI kring de pengarna, och nej de är inte dyra att äga heller smile
Undvik att ha så mycke extra el lull-lull som någon skrev. Golf 3or som e importerade har jag hört en del skumma elfel om, och kontrollera, om det är en import, att det är 5 växlad låda t.ex. osv tongue Finns faktiskt 4 växlade till salu! yikes

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 oktober 2009
Hör att många skriver Golf, men jag håller fortfarande på lilla Polo enligt de argument jag skrivit tidigare i tråden. Och sedan tror jag inte du skall titta efter Bmw, i prisklassen "helst under 15k" finns det några få fina nålar i en höstack av sönderkörda vrak. Kanske du kan hitta en fin 318 E30 för det priset, men jag tror det är betydligt "säkrare" att titta efter Polo smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

653 Inlägg
3 oktober 2009
liten bränslesnål bil = Nissan Micra!

Smoke tires not drugs

47 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Jag har inte gett upp hoppet om att hitta en schysst polo heller required! smile

Dock kommer det tyvärr inte att bli någon bil den här månaden.. Jag åker tillbaka till Oslo imorgon och kommer inte hem förrän tidigast i slutet av november. Hoppas att jag kan hitta något trevligt då, alternativt kring jul/nyår.

Hur som helst är jag fortfarande intresserad av en relativt liten, bensinsnål bil i 8000-20 000 kronors-klassen (helt beroende på vad som ingår).

Har dock förstått att det är fördelaktigt att köpa en rostfri bil med nybytt kamrem som helst har gått mindre än 20 000 mil.

88 Inlägg
4 oktober 2009
Att bilen drar 0.6 istället för 0.8 ger dig ca 2.50:- per mil.  Hur många mil kör du per år?

Sök