3443
Sök

Check engine lampan lyser men märker inget direkt fel (Saab 900 2.3)

876 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Hej!

Idag när jag skulle köra en runda med min Saab 900 2.3 så lös Check Engine lampan.
Men det konstiga är att jag märker inget fel. Den går helt perfekt men när jag stannade där hemma så lät det som om det kokade i kylaren och jag vet att den är kass och behöver bytas men lyser check engine lampan då?

Borde man lämna in den för att få den kollade så att det inte är något annat?

Mvh Emil

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 september 2009
Enklast är ju bara att lämna in den på felsökning så får du ju svart på vitt vad det är för fel på den smile

377 Inlägg
6 september 2009
i min gamla saab jag hade så började check engine lampan också att lysa en kväll men det var inget märkbart fel, lite senare på kvällen så släcktes den.

vet inte om det är någon koll bilen gör eller så, konstigt är det.

876 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Jokk3 skrev:
i min gamla saab jag hade så började check engine lampan också att lysa en kväll men det var inget märkbart fel, lite senare på kvällen så släcktes den.

vet inte om det är någon koll bilen gör eller så, konstigt är det.

nej, det märkliga är att jag inte märkte något fel men däremot så lät som att det kokade i kylaren. Vet om att den behöver bytas så får ta å göra det.

9 Inlägg
7 september 2009
Läs felkoder. När Check Engine lampan lyser, kan du läsa ut koden med nästa vilken OBD-läsare som helst. Annars är det omöjligt att säga vad det kan vara för fel.

Felet kan även "hela" sig, när motordiagnosen tar beslutet att det inget fel finns i systemet. Men oftast kommer det sedan tillbaka snart.

När det gäller vissa fel, så känns det ändå att bilen går helt normalt. Men lampan tänds alltid, när bilen släpper för mycket avgaser.

Alltså, det allra enklast är att läsa ut felkoder.

876 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
lättast är då att bara lämna in den till en verkstad och be dem läsa av felkoderna?

9 Inlägg
7 september 2009
lindell90 skrev:
lättast är då att bara lämna in den till en verkstad och be dem läsa av felkoderna?

Javisst! Och eftersom Check Engine lampa lyser, kan du göra detta på vilken verkstad som helst. Felkod, som tänder lampan bör vara läsbar med allmänna verktyg.

Att läsa koder tar bara ett par minuter.
Senast redigerat av AudiEsa (7 september 2009)

876 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
AudiEsa skrev:
lindell90 skrev:

Javisst! Och eftersom Check Engine lampa lyser, kan du göra detta på vilken verkstad som helst. Felkod, som tänder lampan bör vara läsbar med allmänna verktyg.

Att läsa koder tar bara ett par minuter.

okey, så bra. Här är en verkstad i byn som är bra och billiga så får ta å lämna in den där i såfall smile

Sök