2582
Sök

Kam till volvo 940 b230fk

j.grafström
116 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#1
tjenare.. bara en fundering på vad jag har hört om kammar till volvo. hört vissa som säger att K kammen från b230k motorn funkar bra i turbo bilarna. jag har ingen anning alls ja. nån som har lust å kundskap att berätta lite? /zippoo

tänk inte i onödan..

12 086 Inlägg
7 september 2009
#2
Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
7 september 2009
#3
Vx kammen e bra med bättre bottenvrid än Vx3an

Pontiac Firebird 1989.

j.grafström
116 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#4
okejokej

tänk inte i onödan..

Supraman
2 300 Inlägg
7 september 2009
#5
A-kam funkar bra, mer bottenvrid än vx-kammarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

47 Inlägg
7 september 2009
#6
Jag kör med VX3 kam i min b230ft, funkar klockrent o drar på hela registret i stort sett... Det skulle jag satsa på om jag var du! K-kammen kommer rätt sent så du har inget bra bottendrag om jag tänker på rätt kam...

255 Inlägg
7 september 2009
#7
Jag är oxå mycket nöjd med min vx3 kam!
Är fint bottendrag med den och funkar även bra om du vill dra högt i registret:)


1 915 Inlägg
8 september 2009
#8
Nej, men tvärtom!
VX3 är backad 3 grader och ger lite mer vrid än vx.

culan06 skrev:
Vx kammen e bra med bättre bottenvrid än Vx3an

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
8 september 2009
#9
Jag rekomenderar A-kam.
Hade vx3 förr, men bilen kändes inte så pigg på lägre varv, så testade med A och den blev piggare på lägre varv och drar lika bra som vx3 upp till varvstopp.

A kamaxel är även billigare att köpa, då många tror att VX3 kammen är gjord av guld.


zippoo skrev:
tjenare.. bara en fundering på vad jag har hört om kammar till volvo. hört vissa som säger att K kammen från b230k motorn funkar bra i turbo bilarna. jag har ingen anning alls ja. nån som har lust å kundskap att berätta lite? /zippoo

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

j.grafström
116 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#10
Okej okej får fixa nån kam då.. har en K topp med kam i fint skick i förrådet därför jag undra för vissa säger att den funka fint smile

tänk inte i onödan..

1 915 Inlägg
8 september 2009
#11
Ok, har du en k-kam så testa den först o se vad du tycker.. e du nöjd med den så är de ju dumt o köpa en ny när du redan har en.

Men vet inte om det blir för mycket mottryck med en k-kam.
En portning av toppen och grenrör kanske är en bra kombination med en k-kam
men bör funka orginal oxå.

Om du ska sälja kammen så hör av dig, letar efter en k-kam till en sugmotor i 240 smile

edit: Vad menar du med K topp ?
Topplocken till B230 heter 530 eller 531. 531 flödar lite mer och är bättre än 530 vid trimning som sitter standard på fk/ft.
531 satt på B230ET(a-kam) och B230FB(vx3-kam)


zippoo skrev:
Okej okej får fixa nån kam då.. har en K topp med kam i fint skick i förrådet därför jag undra för vissa säger att den funka fint smile
Senast redigerat av larsson.m (8 september 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

252 Inlägg
8 september 2009
#12
JapMax skrev:
Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

Haha vafan snackar du om, hade k-kam i min förra 360, gick så fint så.


12 086 Inlägg
8 september 2009
#13
RiNka skrev:
JapMax skrev:
Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

Haha vafan snackar du om, hade k-kam i min förra 360, gick så fint så.

Jag snackar om din mamma.

Jag har precis själv blivit uppläxad över att V-kammen är för vass för en original fk-motor och K-kammen  är inte direkt mildare. Och har du originalmotor i din volvo kanske? Retard lol varning på dig
Senast redigerat av JapMax (8 september 2009)

j.grafström
116 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#14
JapMax skrev:
RiNka skrev:
JapMax skrev:
Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

Haha vafan snackar du om, hade k-kam i min förra 360, gick så fint så.

Jag snackar om din mamma.

Jag har precis själv blivit uppläxad över att V-kammen är för vass för en original fk-motor och K-kammen  är inte direkt mildare. Och har du originalmotor i din volvo kanske? Retard lol varning på dig

polarn hade v kam i sin 945a . den var det inge fel på alls och gick som den skulle. jag frågar bara för jag är så osäker.

tänk inte i onödan..

102 Inlägg
8 september 2009
#15
kan säga som så att en vx kam kan man lika gärna slänga. hellre det än och sätta den i en turbo maskin.

helt klart en v eller k kam. kört bägge delar på orginal maskiner med väldigt bra resultat


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
8 september 2009
#16
Jag blir så JÄVLA förbannad när jag sitter och läser era kommentarer här.
Hur många här har verkligen hållt på med motortrimning och justering av motorer?
Ni sitter ju och gissar er fram.

Fortfarande är alla original kammar till volvo SLÖ KAMMAR! H kammen är "vassast" Sedan K.
Men det är bottendrags kammar allihopa. Det står i miljoner trådar här.
Det är så lite som skiljer i slipningen att man kan nästan ställa alla kammar lika genom att bara flytta rundor på öppningstiderna.

Och ja det finns en K-topp. Den heter 631. Är plan och förbränningsutrymmet i kolven. Är till k-motorn och den går inte att använda.

Sedan har jag en K-kam vill ha 700kr + frakt.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

104 Inlägg
8 september 2009
#17
Håller med ovanstående talare..

Det är K eller H kam som e "vassa" till volvo rödblockare.

Vill man dock ha lite mer vrid bör man köra på en D kam som funkar fint till mellanregistret.

MVh Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

j.grafström
116 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#18
okej får testa mig framåt:P men har en tråkig sak framför mig nu .. måste köpa ny styrväxel för min har börja läckt i packboxarna å så.

tänk inte i onödan..

244 Inlägg
9 september 2009
#19
Jag snacka med en som hade byggt en sådan motor för några år sen å han sa för att man ska få ut så mkt som möjligt ska man ha en 531-topp å en VX3-kam.

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

j.grafström
116 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#20
okejokej

tänk inte i onödan..


Sök