Ja då har man skaffat sig ännu en ny volvo. Denna gången 244 GL -87 med förgasar turbo Ska göra iordning denna både ut å invändigt å ha kvar den bra längre än 745;an i alla fall .
Bilen i fråga:
Lista på saker som har skett å som ska ske:
Fixat -> (1), Halvt/påbörjat -> (!), Inte påbörjat -> (0)
Saker som är klara
MOTOR:
Få den att gå ok (1)
Renovera Förgasare (1)
Bygga en tryckbox (1)
Skaffa El-pump (1)
Sätta på Intercoolern (1)
Tryckrör från turbo till förgasare (1)
3" Avgassystem med ljuddämpare (1)
Dumpventil (1)
Piffa upp insugsgrenröret med kringutrustning (1)
Byta EGR ventil (1)
Göra rent vevhusventilationen jag har liggnas å sätta på (1)
Få den att gå med varmstartsventilen (1)
Fixa tomgången (1)
Bygga om tryckboxen med nytt fäste (1)
Renovera turbon (1)
Göra rent grenröret (1)
Bygga om tryckröret till tryckboxen (1)
Turboförgasar BTR (1)
Göra rent kylsystemet (1)
Ny termostat (1)
Porta å renovera toppen (1)
EXTERIÖR:
INREDNING:
Barmätare (1)
Volt mätare (1)
Vatten temp. mätare (1)
LJUD:
Dra kablar te ljud anläggningen (1)
Sätta i baslådan (1)
Montera 6x9;or (1)
Montera Stereon (1)
Testa så ljudet funkar som det ska (1)
Saker som ska hända/ändras
MOTOR:
Göra fästen för vakuumanslutningar (0)
Bygga en 3" downpipe (0)
Skaffa en oljekylare (0)
Sandwich adapter med termostat (0)
Nya stålomspunna turbo olje slangar (0)
Bygga ett nytt grenrör (0)
Fixa två 3" 45 graders rör för ny downpipe (0)
Ett 3" rör till downpipen (0)
Fixa ett 3" 45 graders tryckrör (0)
Kanske montera två Stromberg 175 CDUS med nytt insug (0)
Alu-Intercooler (0)
Byta växellåda (0)
Renovera extra motorn å sätta i (!)
Skaffa en V kam (0)
Ny generator ska på en 80aH (0)
EXTERIÖR:
Tona bakrutan (!)
Polera upp bilen (!)
På med vita glas runt om (0)
Ett par finare fälgar (0)
Ta bort de nedre dörrlisterna (0)
Fixa alla lackskador (0)
Lacka till SE utförande (0)
Lacka alla svarta plast detaljer blank svarta (0)
Laga vänster sidan efter krocken (!)
Göra klart den nya kofångaren (!)
INREDNING:
Byta stolar å säten (!)
Klä om inredningen (!)
Fixa instrument panel med varvräknare (0)
Fler mätare Volt, olje tryck/temp. vatten temp m.m (!)
Bygga en ny hatthylla (0)
Fixa ett fäste för stereon (0)
Bygga om instrument panelen (0)
Ny ratt kanske (0)
Skinn stolar (0)
El hissar (0)
LJUD:
Ett till par med 6x9;or (0)
2 par 5.25;or (0)
En ny Pioneer stereo (0)
En till RF lågnivå kabel (0)
Laga det gamla bas steget (0)
Kanske ett nytt bas steg (0)
Skaffa 50 kvadrats kabel för stegen, generatorn å batteriet m.m (0)
Ett kraftigare batteri (0)
Bild dags
Bilder på vad som har hänt sen den kom i min ägo:
Som motorn ser ut efter att jag byggt om den med intercooler, 3"/2.5" tryckrör, dump, sportfilter, ombyggd downpipe å 3" simons avgassystem å en 3" Simons dämpare. När jag köpte den satt det ett 90 graders 1.5" tums rör från förgasaren direkt ner till turbon, som täppte till ett par ventiler i förgasaren så det gick knappt å få upp den i 60 km/h . Och hade bara downpipen som avgassystem, å ett ombyggt orginal avgassystem som bara hängde på bakaxeln å som inte hade nåt rör mellan ljuddämpare å downpipe. Låt ganska så mycket när man for förbi
Tryckboxen som jag snickra ihop, ska få ett nytt fäste så småningom. Dock ej jag som gjort flänsen
Ljud är ett måste
Bytte ut det gamla Biltema batteriet som satt i å tog mitt AFA batteri istället
Gött med blåa leds i alla fall, ska se varför de andra inte funkar
Bar mätaren fick sin plats
Bytt halva baksätet, ska göra rent sitsen lukta lite dåligt av den , sen ska jag ta hand om stolarna fram
Här är strombergarna jag har, den med blå slang har gått 18k+ mil den andra har gått 41k+. Å 41k va jämnt som ny inuti jämfört med 18k som hade svarta avlagringar överallt plus metallspån från förra ägaren när han gängade hål för bulten som tätar choken
Lite diverse bilder på vad som hänt:
Så här såg förra ägarens "tryckbox" ut. det raka röret hade flänsen som sitter på min tryckbox
Förra ägaren som har tättat eger ventilen som ska ha ett rör som går till grenröret
Vevhus, EGR-ventil å rör som ska renoveras
Insprut å pump som kanske kommer på
Som downpipen såg ut innan jag svetsa ihop det, hade dock gjort iordning det lite redan då
Innan jag fick upp avgassystemet ordentligt, tack vare att downpipen var så långt ner
Å efter kortad downpipe
Som förgasarna såg ut innan renoveringen, hade bara öppnat dem när jag tog dessa bilder. Den te
höger har gått 41k mil, å den andra 18k mil
Den nya generatorn som ska på, i alla fall bättre än 55A som sitter på nu
Så här kopplade jag slangen till bar mätaren, vet ej ifall dä blev bra där, först visa den -0.6 vaccum utan ladd, sen ställde jag laddet till max å då visa den 0.5 ladd å sen så dog den bara, mätarn asså. Visar bara på 0 nu?? Nån som fattar varför. Har tryckklockan gett med sig tro? Och ifall ni undrar så gick den fint att ladda fullt lite lite ryckig när jag hade jämn gas på tvåans växel, men knappt så man märkte det. Har bara den mekansika pumpen å ingen BTR för tillfället.
Bilen i fråga:
Lista på saker som har skett å som ska ske:
Fixat -> (1), Halvt/påbörjat -> (!), Inte påbörjat -> (0)
Saker som är klara
MOTOR:
Få den att gå ok (1)
Renovera Förgasare (1)
Bygga en tryckbox (1)
Skaffa El-pump (1)
Sätta på Intercoolern (1)
Tryckrör från turbo till förgasare (1)
3" Avgassystem med ljuddämpare (1)
Dumpventil (1)
Piffa upp insugsgrenröret med kringutrustning (1)
Byta EGR ventil (1)
Göra rent vevhusventilationen jag har liggnas å sätta på (1)
Få den att gå med varmstartsventilen (1)
Fixa tomgången (1)
Bygga om tryckboxen med nytt fäste (1)
Renovera turbon (1)
Göra rent grenröret (1)
Bygga om tryckröret till tryckboxen (1)
Turboförgasar BTR (1)
Göra rent kylsystemet (1)
Ny termostat (1)
Porta å renovera toppen (1)
EXTERIÖR:
INREDNING:
Barmätare (1)
Volt mätare (1)
Vatten temp. mätare (1)
LJUD:
Dra kablar te ljud anläggningen (1)
Sätta i baslådan (1)
Montera 6x9;or (1)
Montera Stereon (1)
Testa så ljudet funkar som det ska (1)
Saker som ska hända/ändras
MOTOR:
Göra fästen för vakuumanslutningar (0)
Bygga en 3" downpipe (0)
Skaffa en oljekylare (0)
Sandwich adapter med termostat (0)
Nya stålomspunna turbo olje slangar (0)
Bygga ett nytt grenrör (0)
Fixa två 3" 45 graders rör för ny downpipe (0)
Ett 3" rör till downpipen (0)
Fixa ett 3" 45 graders tryckrör (0)
Kanske montera två Stromberg 175 CDUS med nytt insug (0)
Alu-Intercooler (0)
Byta växellåda (0)
Renovera extra motorn å sätta i (!)
Skaffa en V kam (0)
Ny generator ska på en 80aH (0)
EXTERIÖR:
Tona bakrutan (!)
Polera upp bilen (!)
På med vita glas runt om (0)
Ett par finare fälgar (0)
Ta bort de nedre dörrlisterna (0)
Fixa alla lackskador (0)
Lacka till SE utförande (0)
Lacka alla svarta plast detaljer blank svarta (0)
Laga vänster sidan efter krocken (!)
Göra klart den nya kofångaren (!)
INREDNING:
Byta stolar å säten (!)
Klä om inredningen (!)
Fixa instrument panel med varvräknare (0)
Fler mätare Volt, olje tryck/temp. vatten temp m.m (!)
Bygga en ny hatthylla (0)
Fixa ett fäste för stereon (0)
Bygga om instrument panelen (0)
Ny ratt kanske (0)
Skinn stolar (0)
El hissar (0)
LJUD:
Ett till par med 6x9;or (0)
2 par 5.25;or (0)
En ny Pioneer stereo (0)
En till RF lågnivå kabel (0)
Laga det gamla bas steget (0)
Kanske ett nytt bas steg (0)
Skaffa 50 kvadrats kabel för stegen, generatorn å batteriet m.m (0)
Ett kraftigare batteri (0)
Bild dags
Bilder på vad som har hänt sen den kom i min ägo:
Som motorn ser ut efter att jag byggt om den med intercooler, 3"/2.5" tryckrör, dump, sportfilter, ombyggd downpipe å 3" simons avgassystem å en 3" Simons dämpare. När jag köpte den satt det ett 90 graders 1.5" tums rör från förgasaren direkt ner till turbon, som täppte till ett par ventiler i förgasaren så det gick knappt å få upp den i 60 km/h . Och hade bara downpipen som avgassystem, å ett ombyggt orginal avgassystem som bara hängde på bakaxeln å som inte hade nåt rör mellan ljuddämpare å downpipe. Låt ganska så mycket när man for förbi
Tryckboxen som jag snickra ihop, ska få ett nytt fäste så småningom. Dock ej jag som gjort flänsen
Ljud är ett måste
Bytte ut det gamla Biltema batteriet som satt i å tog mitt AFA batteri istället
Gött med blåa leds i alla fall, ska se varför de andra inte funkar
Bar mätaren fick sin plats
Bytt halva baksätet, ska göra rent sitsen lukta lite dåligt av den , sen ska jag ta hand om stolarna fram
Här är strombergarna jag har, den med blå slang har gått 18k+ mil den andra har gått 41k+. Å 41k va jämnt som ny inuti jämfört med 18k som hade svarta avlagringar överallt plus metallspån från förra ägaren när han gängade hål för bulten som tätar choken
Lite diverse bilder på vad som hänt:
Så här såg förra ägarens "tryckbox" ut. det raka röret hade flänsen som sitter på min tryckbox
Förra ägaren som har tättat eger ventilen som ska ha ett rör som går till grenröret
Vevhus, EGR-ventil å rör som ska renoveras
Insprut å pump som kanske kommer på
Som downpipen såg ut innan jag svetsa ihop det, hade dock gjort iordning det lite redan då
Innan jag fick upp avgassystemet ordentligt, tack vare att downpipen var så långt ner
Å efter kortad downpipe
Som förgasarna såg ut innan renoveringen, hade bara öppnat dem när jag tog dessa bilder. Den te
höger har gått 41k mil, å den andra 18k mil
Den nya generatorn som ska på, i alla fall bättre än 55A som sitter på nu
Så här kopplade jag slangen till bar mätaren, vet ej ifall dä blev bra där, först visa den -0.6 vaccum utan ladd, sen ställde jag laddet till max å då visa den 0.5 ladd å sen så dog den bara, mätarn asså. Visar bara på 0 nu?? Nån som fattar varför. Har tryckklockan gett med sig tro? Och ifall ni undrar så gick den fint att ladda fullt lite lite ryckig när jag hade jämn gas på tvåans växel, men knappt så man märkte det. Har bara den mekansika pumpen å ingen BTR för tillfället.
Senast redigerat av P--JawZ--K (7 mars 2010)
0
0
0
0