2873
Sök

Volvos H-kam

362 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#1
Vi hittade en kam i garaget som låg å skräpade. kollade märkningen och det står H.
är det någon som vet vad detta är för någon?

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Forummoderator
26 349 Inlägg
7 september 2009
#2
amazon_jonsson skrev:
Vi hittade en kam i garaget som låg å skräpade. kollade märkningen och det står H.
är det någon som vet vad detta är för någon?

Förekom i Volvos tidiga B23e-motorer. Tillsammans med 405-topp utvecklade motorn med H-kammen 140 spännande kusar. Är kammen i bra skick så är den rätt så åtråvärd smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 september 2009
#3
den sitter i 240 Glt typ 78-80 eller liknande volvo orginal kam, 136 hästarn...har den ett bra pris köper jag den!

edit kammen drar väl hårt  från typ 4-8000
Senast redigerat av Xuri (7 september 2009)


Forummoderator
26 349 Inlägg
7 september 2009
#4
Xuri skrev:
den sitter i 240 Glt typ 78-80 eller liknande volvo orginal kam, 136 hästarn...har den ett bra pris köper jag den!

edit kammen drar väl hårt  från typ 4-8000

Nej. 140 hästar. Sedan kom K-kammen och då blev det sänkt till 136.
Och ja..den är rätt slö på låga varv men kommer fint på högre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 september 2009
#5
AirOne skrev:
Xuri skrev:
den sitter i 240 Glt typ 78-80 eller liknande volvo orginal kam, 136 hästarn...har den ett bra pris köper jag den!

edit kammen drar väl hårt  från typ 4-8000

Nej. 140 hästar. Sedan kom K-kammen och då blev det sänkt till 136.
Och ja..den är rätt slö på låga varv men kommer fint på högre.

okej då 4 hästar till big_smile

men den satt typ 78-80 eller nått..

Å ja dom drar jävligt fint i sugmotorer från typ 4 å uppåt...hade velat testa de i turbon istället för K-kammen..


961 Inlägg
7 september 2009
#6
AirOne skrev:
amazon_jonsson skrev:
Vi hittade en kam i garaget som låg å skräpade. kollade märkningen och det står H.
är det någon som vet vad detta är för någon?

Förekom i Volvos tidiga B23e-motorer. Tillsammans med 405-topp utvecklade motorn med H-kammen 140 spännande kusar. Är kammen i bra skick så är den rätt så åtråvärd smile

är väl den kammen som är "värst" och alla rallyåkare är ute efter ?

Pure DieselPower

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2009
#7
läs gärna motordatatråden där finns info om kammar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
26 349 Inlägg
7 september 2009
#8
Xuri skrev:
AirOne skrev:
Xuri skrev:
den sitter i 240 Glt typ 78-80 eller liknande volvo orginal kam, 136 hästarn...har den ett bra pris köper jag den!

edit kammen drar väl hårt  från typ 4-8000

Nej. 140 hästar. Sedan kom K-kammen och då blev det sänkt till 136.
Och ja..den är rätt slö på låga varv men kommer fint på högre.

okej då 4 hästar till big_smile

men den satt typ 78-80 eller nått..

Å ja dom drar jävligt fint i sugmotorer från typ 4 å uppåt...hade velat testa de i turbon istället för K-kammen..

1979 kom 242 GT med en B21E som är uppborrad till 2.3 liter. 1981 byttes kammen till K och fick 136 vilda hästkrafter.
Min H-kam är visserligen inte varken optimalt inställd eller optimal för min nuvarande topp men den är riktigt slö och med taskig tomgång. Tror inte den är optimal för turbo heller. Men det är bara min åsikt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
7 september 2009
#9
78-79 så hette den GT. 78:an hade B21E, men 79:an fick B23E med H-kam. 1980 bytte modellen namn till GLT men hade kvar samma motor. smile

Tjuvkikade på nätet. wink

Min -86 med B230E har bara fjuttiga 129 hästar, samma som B23E -84. sad
Senast redigerat av Drönirettab (7 september 2009)

Forummoderator
26 349 Inlägg
7 september 2009
#10
Drönirettab skrev:
78-79 så hette den GT. 78:an hade B21E, men 79:an fick B23E med H-kam. 1980 bytte modellen namn till GLT men hade kvar samma motor. smile

Tjuvkikade på nätet. wink

Hihi..undrar om inte vi har samma källa? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 september 2009
#12
Drönirettab skrev:
78-79 så hette den GT. 78:an hade B21E, men 79:an fick B23E med H-kam. 1980 bytte modellen namn till GLT men hade kvar samma motor. smile

Tjuvkikade på nätet. wink

Min -86 med B230E har bara fjuttiga 129 hästar, samma som B23E -84. sad

om man ska va petig så fanns bara gt:n i 2 dörrars å när den bytte till glt så fanns den bara i 4 eller fem dörrars

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 september 2009
#13
AirOne skrev:
Xuri skrev:
AirOne skrev:

Nej. 140 hästar. Sedan kom K-kammen och då blev det sänkt till 136.
Och ja..den är rätt slö på låga varv men kommer fint på högre.

okej då 4 hästar till big_smile

men den satt typ 78-80 eller nått..

Å ja dom drar jävligt fint i sugmotorer från typ 4 å uppåt...hade velat testa de i turbon istället för K-kammen..

1979 kom 242 GT med en B21E som är uppborrad till 2.3 liter. 1981 byttes kammen till K och fick 136 vilda hästkrafter.
Min H-kam är visserligen inte varken optimalt inställd eller optimal för min nuvarande topp men den är riktigt slö och med taskig tomgång. Tror inte den är optimal för turbo heller. Men det är bara min åsikt.

de krävs lite drag innan min snurra går igång de funkar prima med K...bra tomgång å 0.6-0.8vakuum..
med H-kam de inte bli sämmre tongue


21 761 Inlägg
7 september 2009
#14
turboforssen skrev:
om man ska va petig så fanns bara gt:n i 2 dörrars å när den bytte till glt så fanns den bara i 4 eller fem dörrars

Jo, AirOne skrev mer tydligt där. Hette ju 242 GT. smile

Forummoderator
26 349 Inlägg
7 september 2009
#15
Drönirettab skrev:
http://www.240sidan.com/240.html#80

Hehe. Nästan samma sida i alla fall jag går efter smile
Senast redigerat av AirOne (7 september 2009)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

362 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#16
om man sätter den kammen i vi säger en helt vanlig b230f? går det? gör det nån skillnad?

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Smålänning
7 883 Inlägg
9 september 2009
#17
amazon_jonsson skrev:
om man sätter den kammen i vi säger en helt vanlig b230f? går det? gör det nån skillnad?

Ja det går... Om det fär fördelarspår på kammen...

Men den kommer inte gå mycket bättre...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
26 349 Inlägg
9 september 2009
#18
twin_cam skrev:
amazon_jonsson skrev:
om man sätter den kammen i vi säger en helt vanlig b230f? går det? gör det nån skillnad?

Ja det går... Om det fär fördelarspår på kammen...

Men den kommer inte gå mycket bättre...

En korrekt inställd H-kam gör skillnad. Det som är viktigt är att ventilspelen står rätt då det är en sådan "extrem" kam.

Edit: men kanske ska tillägga att det inte gör någon större skillnad i hästkraftsuttag. Det man märker är slöheten på låga varv och hur den kommer igen på högre..
Senast redigerat av AirOne (9 september 2009)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 september 2009
#19
håller med airone...om du jämnfört med tex en M-kam som sitter i b230f std så kommer du väl få 10häst å ett jävligt brett register...skulle vilja säga att den drar riktigt bra från ca 4000-8000rpm.. men ska du i med den så får du nog ge den lite mer soppa genom en btr som är ställd på några kg mer.
en gammal arbetskamrat körde h-kam i 230f spisen...de var inga problem å nå 200 enligt mätarn med den å då var vi 4pers i bilen på 4ans växel...


driftsättare
169 Inlägg
10 september 2009
#20
det är ju rätt stor skillnad på M kammen och H kammen M lyftet ju 9,7mm och H något på 12mm och durationen är rätt mycket kraftigare så lite borde hända men 530 toppen har nog svårt o ta hand om den nya luften tyvärr



Sök