LMM på trycksida?

Arn87
9 september 2009 · 402 Inlägg

Hej, har letat på forum o så om att ha lmm på trycksidan men ingen verkar ha något svar på ifall det fungerar utan att skada motorn eller så.

Jag har en 940 turbo som jag trimmat o laddar ca 1.4 bar. Skulle vilja sätta dit en annan dump för att orginalet inte räcker till mycke längre o jag har tänkt att ladda mer.
Så jag har tittat på olika återcirkulerande dumpar som finns o som ska klara mer tryck men det vore jue roligare att ha öppen dump vilket skulle fungera om man hade lmm på trycksidan precis innan insuget.

Någon som har testat eller som vet ifall detta fungerar?

MVH//Jocke

kolvas
9 september 2009 · 4 001 Inlägg

jag tror inte att det funkar, det blir en tröghet i systemet p.g.a mängden luft i systemet mellan LMM & spjäll.

Jag kan ha fel men det är iaf. min teori

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Arn87
9 september 2009 · 402 Inlägg

kolvas skrev:
jag tror inte att det funkar, det blir en tröghet i systemet p.g.a mängden luft i systemet mellan LMM & spjäll.

Jag kan ha fel men det är iaf. min teori

Skulle du kunna förklara lite tydligare, förstog inte va du menade tongue

//Jocke

Jockefors
9 september 2009 · 961 Inlägg

om jag inte är helt ute och cyklar så finns de en saab här på gorg som har bytt plats på LMM ..

Pure DieselPower
JaggaChafen Tesla Senior Technician
9 september 2009 · 2 307 Inlägg

Borde funka har før mig (absolut inte säker) att jag har sett andra volvo nissar gøra så har ingen aning om det blir bra dock.

Bättre å använda fler återcirkulerande dumpar

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
oskar_j
9 september 2009 · 93 Inlägg

LMM:en registrerar förmodligen inte den högre densiteten på luften som uppkommer vid laddtryck, den är trotts allt byggd för att mäta luftmassan vid atmosfärstryck.

Senast redigerat av oskar_j (9 september 2009)

BMW 325 (1993)
kolvas
9 september 2009 · 4 001 Inlägg

Hedlisch skrev:

kolvas skrev:
jag tror inte att det funkar, det blir en tröghet i systemet p.g.a mängden luft i systemet mellan LMM & spjäll.

Jag kan ha fel men det är iaf. min teori

Skulle du kunna förklara lite tydligare, förstog inte va du menade tongue

//Jocke

Det kan väl bli lite fel i blandningen eftersom det är mycket luft mellan spjället & LMM, alltså du har hunnit öppna spjället till fullgas och då ger LMM värden för hur spjället var ett ögonblick tidigare.
Det blir en eftersläpning mellan spjällläge och värdet från LMM

Jag är som sagt inte säker på att det kan bli något problem men eftersom folk (eller biltillverkare) inte gör det så borde det finnas en anledning.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
9 september 2009 · 4 001 Inlägg

oskar_j skrev:
LMM:en registrerar förmodligen inte den högre densiteten på luften som uppkommer vid laddtryck, den är trotts allt byggd för att mäta luftmassan vid atmosfärstryck.

så kan det ju naturligtvis också vara

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kylspray
9 september 2009 · 159 Inlägg

talibangran skrev:
om jag inte är helt ute och cyklar så finns de en saab här på gorg som har bytt plats på LMM ..

Jag körde så förra året på min Saab.. Min motorlampa lös. Funkar väll förövrigt ganska så bra..

Ford Escort RS Cosworth "Motorsport edition" (1992)
Nissan Qashqai "Qajjan" (2018)
oskar_j
9 september 2009 · 93 Inlägg

kylspray skrev:

talibangran skrev:
om jag inte är helt ute och cyklar så finns de en saab här på gorg som har bytt plats på LMM ..

Jag körde så förra året på min Saab.. Min motorlampa lös. Funkar väll förövrigt ganska så bra..

Det är skillnad på en motor som går och en motor som går bra.

BMW 325 (1993)
Arn87
9 september 2009 · 402 Inlägg

Verkar inte som att det är någon bra idé då. Får skaffa mej en bättre återcirkulerande då sad

Xuri One Man Clan
9 september 2009 · 4 287 Inlägg

Hedlisch skrev:
Hej, har letat på forum o så om att ha lmm på trycksidan men ingen verkar ha något svar på ifall det fungerar utan att skada motorn eller så.

Jag har en 940 turbo som jag trimmat o laddar ca 1.4 bar. Skulle vilja sätta dit en annan dump för att orginalet inte räcker till mycke längre o jag har tänkt att ladda mer.
Så jag har tittat på olika återcirkulerande dumpar som finns o som ska klara mer tryck men det vore jue roligare att ha öppen dump vilket skulle fungera om man hade lmm på trycksidan precis innan insuget.

Någon som har testat eller som vet ifall detta fungerar?

MVH//Jocke

de finns många trådar om detta...å Jo din orginal dumpventil orkar gott å väl å släppa den luften du har tänkt...samma dump på 19t turbona å dom orkar ju med 350 häst...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Arn87
9 september 2009 · 402 Inlägg

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:
Hej, har letat på forum o så om att ha lmm på trycksidan men ingen verkar ha något svar på ifall det fungerar utan att skada motorn eller så.

Jag har en 940 turbo som jag trimmat o laddar ca 1.4 bar. Skulle vilja sätta dit en annan dump för att orginalet inte räcker till mycke längre o jag har tänkt att ladda mer.
Så jag har tittat på olika återcirkulerande dumpar som finns o som ska klara mer tryck men det vore jue roligare att ha öppen dump vilket skulle fungera om man hade lmm på trycksidan precis innan insuget.

Någon som har testat eller som vet ifall detta fungerar?

MVH//Jocke

de finns många trådar om detta...å Jo din orginal dumpventil orkar gott å väl å släppa den luften du har tänkt...samma dump på 19t turbona å dom orkar ju med 350 häst...

Okej, jag har jue en 19 T på bilen så tongue
Men jag hörde något om att dom inte klarade mer än ca 1.5-1.6 bar. (dumpen alltså)
Men folk snackar jue mycke också.

//Jocke

Xuri One Man Clan
9 september 2009 · 4 287 Inlägg

Hedlisch skrev:

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:
Hej, har letat på forum o så om att ha lmm på trycksidan men ingen verkar ha något svar på ifall det fungerar utan att skada motorn eller så.

Jag har en 940 turbo som jag trimmat o laddar ca 1.4 bar. Skulle vilja sätta dit en annan dump för att orginalet inte räcker till mycke längre o jag har tänkt att ladda mer.
Så jag har tittat på olika återcirkulerande dumpar som finns o som ska klara mer tryck men det vore jue roligare att ha öppen dump vilket skulle fungera om man hade lmm på trycksidan precis innan insuget.

Någon som har testat eller som vet ifall detta fungerar?

MVH//Jocke

de finns många trådar om detta...å Jo din orginal dumpventil orkar gott å väl å släppa den luften du har tänkt...samma dump på 19t turbona å dom orkar ju med 350 häst...

Okej, jag har jue en 19 T på bilen så tongue
Men jag hörde något om att dom inte klarade mer än ca 1.5-1.6 bar. (dumpen alltså)
Men folk snackar jue mycke också.

//Jocke

tror lagrena i din trubo lever ett hårdare liv än membranet i dumpen tongue
går å åka med öppen dump i 940 om man rycker ur tomgångsmotorn bara så slipper man att bilen dör å at motorlampor osv börjar lysa...bilen vandrar lite på tomgång men vill man åka ljudligt så får man väl leva med de tongue

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Arn87
9 september 2009 · 402 Inlägg

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:

Xuri skrev:

de finns många trådar om detta...å Jo din orginal dumpventil orkar gott å väl å släppa den luften du har tänkt...samma dump på 19t turbona å dom orkar ju med 350 häst...

Okej, jag har jue en 19 T på bilen så tongue
Men jag hörde något om att dom inte klarade mer än ca 1.5-1.6 bar. (dumpen alltså)
Men folk snackar jue mycke också.

//Jocke

tror lagrena i din trubo lever ett hårdare liv än membranet i dumpen tongue
går å åka med öppen dump i 940 om man rycker ur tomgångsmotorn bara så slipper man att bilen dör å at motorlampor osv börjar lysa...bilen vandrar lite på tomgång men vill man åka ljudligt så får man väl leva med de tongue

Jo det är jue sant men bilen kommer jue ändå smälla o svartryka vid växling o så. Vill inte göra som alla bonnläppar o skita i att bilen går dåligt bara för ett tuft ljud tongue

Xuri One Man Clan
10 september 2009 · 4 287 Inlägg

Hedlisch skrev:

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:

Okej, jag har jue en 19 T på bilen så tongue
Men jag hörde något om att dom inte klarade mer än ca 1.5-1.6 bar. (dumpen alltså)
Men folk snackar jue mycke också.

//Jocke

tror lagrena i din trubo lever ett hårdare liv än membranet i dumpen tongue
går å åka med öppen dump i 940 om man rycker ur tomgångsmotorn bara så slipper man att bilen dör å at motorlampor osv börjar lysa...bilen vandrar lite på tomgång men vill man åka ljudligt så får man väl leva med de tongue

Jo det är jue sant men bilen kommer jue ändå smälla o svartryka vid växling o så. Vill inte göra som alla bonnläppar o skita i att bilen går dåligt bara för ett tuft ljud tongue

min kärra smällde aldrig å de svartrök aldrig... den gick prima...
kör du utan tomgångsmotorn får den alltid tjuvluft å går inte "lika" fett vid växling... jag körde 1500mil med öppen dump å orginal katten utan problem.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
turboforssen Telge Drifting Team
10 september 2009 · 5 398 Inlägg

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:

Xuri skrev:

tror lagrena i din trubo lever ett hårdare liv än membranet i dumpen tongue
går å åka med öppen dump i 940 om man rycker ur tomgångsmotorn bara så slipper man att bilen dör å at motorlampor osv börjar lysa...bilen vandrar lite på tomgång men vill man åka ljudligt så får man väl leva med de tongue

Jo det är jue sant men bilen kommer jue ändå smälla o svartryka vid växling o så. Vill inte göra som alla bonnläppar o skita i att bilen går dåligt bara för ett tuft ljud tongue

min kärra smällde aldrig å de svartrök aldrig... den gick prima...
kör du utan tomgångsmotorn får den alltid tjuvluft å går inte "lika" fett vid växling... jag körde 1500mil med öppen dump å orginal katten utan problem.

menar du att du rykte kontakten eller tog du bort  hela tomgångsmotorn?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Xuri One Man Clan
10 september 2009 · 4 287 Inlägg

turboforssen skrev:

Xuri skrev:

Hedlisch skrev:

Jo det är jue sant men bilen kommer jue ändå smälla o svartryka vid växling o så. Vill inte göra som alla bonnläppar o skita i att bilen går dåligt bara för ett tuft ljud tongue

min kärra smällde aldrig å de svartrök aldrig... den gick prima...
kör du utan tomgångsmotorn får den alltid tjuvluft å går inte "lika" fett vid växling... jag körde 1500mil med öppen dump å orginal katten utan problem.

menar du att du rykte kontakten eller tog du bort  hela tomgångsmotorn?

ryckte kontakten bara..då står den öppen hela tiden.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
MazLer
16 september 2009 · 169 Inlägg

som jag har räknat ut så är det så här... en volvo med lh2.4 en turbo maskin... mäter ju även tempraturen i luftflödet.. å allså det är ju inte luften innan intercoolern som är  intressant utan det är ju den tempen som är efter intercoolern som är intressant... körde med Lmm efter intercoolern hela denna säsongen gick kalasbra blev rappare på gasen gick å mappa finare....

Full Gas Spar Tid:P
Volvo 940 BMW M50 "M50 Turbo" (1991)
Jeep GP "hemmabyggd" (2002)
Xuri One Man Clan
16 september 2009 · 4 287 Inlägg

MazLer skrev:
som jag har räknat ut så är det så här... en volvo med lh2.4 en turbo maskin... mäter ju även tempraturen i luftflödet.. å allså det är ju inte luften innan intercoolern som är  intressant utan det är ju den tempen som är efter intercoolern som är intressant... körde med Lmm efter intercoolern hela denna säsongen gick kalasbra blev rappare på gasen gick å mappa finare....

tvivlar jag inte ens sekund på...man får passa sig för vevhusgasera bara så man inte skitar ner trådarna för mycke på lmm... men har man fräsch motor å inte våldtar med 2bar laddtryck kan de nog funka fint.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang