10 september 2009
Trådstartare
tjing alla.
är igång med att få min lilla b230 ft motor att gåbättre. det ja har märkt med den är att den får alldeless för mycket brännsle. när btr-e är ikopplad kan han dra upp mot 3 l milen vilket bara inte är ohållbart. dvs att han tar in så mycket brännsle så han surar ner sig själv. har mixat runt i motorn efter fel, bytt ut sensor efter sensor men inget har tyckt hjälpa.
det vi tittade på nu bara för att försöka hitta nått var att pumpen (bränsle) är kopplad till en valig strömbrytare vilket då betyder att den går på fullkräm jämt.men egentligen skulle detta kunna vara ett fel?.
lästa in mig på några forum angående detta då de hade hållt på med en audi som enligt dem byggde på tekniken att pumpen drivs som den ska via bränslepumpsreläet som styrs av lambdan och lmm en men som då också kan se till att när motorn har passerat 70 c sträcket så sänkt krämen till pumpen till ca 5 v och sedan har en varierande voltmatning beroende på hur mycket motorn tar ur.
så min fråga är. kan detta vara en likartad teknik hoss volvo motorerna eller ska man skrota iden.?
det som gör att det inte känns helfel på ett sätt är att pumpen nu ger samma tryck på tongång som höga varv och a eftersom man kan lyckas med lite tur få ner motorn på 2 liter /milen med btr en urkopplad så kan det vara bra att hitta felet.
tackar för svar.
mvh gustaf Z