3484
Sök

Finns det alternativ för att få in trycket i cupen i en sedan och sluten låda?

392 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Hejsan!

Har införskaffat mig en s40 och det har blivit dags för att sätta in ljudet.

Min fråga är hur man får in trycket i cupen?

Vet att om man har portad låda så riktar man porten mot skidluckan och skärmar sedan av för att inte luften ska kunna fly.

Men hur gör man med sluten låda i en sedan?

Att vända konen mot skidluckan gör väl ingen större skillnad än att rikta den bakåt, då ljudet inte kmr ut från en o samma punkt?

Rätta mig om jag har fel..

Tack på förhand! // Martin

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 september 2009
Du gör på samma sätt.....
Basen riktad mot skidluckan och tätar runtom lådan.

Eller monterar subben fram wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

392 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
hehe fram är ett alldeles för stort projekt.. ;P

Så det är så enkelt att bara vända den om så får man trycket..

trodde att de var vibrationerna från hela lådan som gjorde att slutna lådor låter goare tongue
iofs så finns det ju en anledning till varför man bygger lådor med 22mm spånskiva..

21 761 Inlägg
11 september 2009
I en basreflexlåda får konen hjälp av porten att förstärka vissa frekvenser vilket innebär att porten också avger ljud, i sluten låda är det endast konen som spelar bas. Därför ska man göra likadant med en sån låda i en sedanbil, dvs skärma av mot ryggstödet och ha konen vänd mot skidluckan.

Annars kan man prova bandpasslåda och dra upp porten genom hatthyllan, då kommer allt tryck in i kupen. smile

392 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
bra tips.

Blir dock nog att jag skärmar av och riktar basen mot luckan.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 september 2009
Sluten låda spelandes genom skidluckan i en sedan kan spela mycket bra! smile Det viktiga är att få det helt tätt mellan låda och ryggstöd så att ingen luft läcker ut bakåt, det är A & O! Om man ska ha dubbla basar så kan man få göra lite annan lösning på låda för att få det bra, jag tycker då att det fungerar klockrent. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/749104_bj84s3.jpg

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

392 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Gick ut till bilen igår för att börja planera installationen och upptäckte till min förvåning att jag inte har ngn skidlucka. Trodde blint att alla som hade armstöd bak hade en skidlucka. ;O

Har ingen lust att göra ett hål i hatthyllan heller, vill att allt ska se så cleant och orginal ut som möjligt hmm

Finns det några alternativ kvar? sad

547 Inlägg
12 september 2009
Har du kollat att det inte bara är en plastbit som sitter bakom armstödet där? eller är hela "bakväggen" på sätet plåt?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

392 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
ja tycker inte att det verkar som att hela väggen är plåt, men det är åtminstone tygklädsel över hela baksidan

392 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Sluten låda spelandes genom skidluckan i en sedan kan spela mycket bra! smile Det viktiga är att få det helt tätt mellan låda och ryggstöd så att ingen luft läcker ut bakåt, det är A & O! Om man ska ha dubbla basar så kan man få göra lite annan lösning på låda för att få det bra, jag tycker då att det fungerar klockrent. smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/749104_bj84s3.jpg

MVH// Christoffer

Grymt snyggt! Det ser det ut att vara bra tryck. Får du klagomål från folket i baksätet? ;P

392 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
I en basreflexlåda får konen hjälp av porten att förstärka vissa frekvenser vilket innebär att porten också avger ljud, i sluten låda är det endast konen som spelar bas. Därför ska man göra likadant med en sån låda i en sedanbil, dvs skärma av mot ryggstödet och ha konen vänd mot skidluckan.

Annars kan man prova bandpasslåda och dra upp porten genom hatthyllan, då kommer allt tryck in i kupen. smile

va e skillnaden mellan bandpass och portad? båda har portar och är lite större?

och om man gör en portad låda som jag har noll koll på. Ska inte porten vara ett visst avstånd från basen för att få ut max effekt osv? ska porten nå upp till hyllan så kmr antagligen inte dessa krav att uppfyllas.

Finns fler trådar om detta men vore tacksam för svar om just min situation

547 Inlägg
12 september 2009
En bandpass låda är uppbyggd så att basen sitter i en sluten låda och spelar sedan in i en portad låda. Så all bas kommer ur porten.

Vad säger du Batterinörden, dags för mina fyllepaintar igen?tongue

Så kan en banpasslåda se ut:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/690625_wm5wim.jpg
Senast redigerat av Sandvik (12 september 2009)

".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
12 september 2009
Inget fel på den skissen, visar ganska tydligt hur en sån konstruktion kan se ut. smile

I just detta fall, när det varken finns skidlucka eller hål i hatthyllan, så ger nog en bandpasslåda minsta "förstörelsen" av bilens plåt (åtminstone ifall basen ska monteras i skuffen). Om man gör en baslåda under handskfacket så slipper man såga eller borra sönder ryggstöd eller hatthylla, men då blir det till att riva ner handskfacket istället (antar jag).

Med bandpasslåda behövs oftast "bara" ett hål i hatthyllan där porten ska sticka upp. Jag tycker dock att det rimligtvis borde finnas markerade hål i hyllan för att montera runda eller ovala högtalare i hyllan på den bilen, så är det väl på i princip alla bilar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2009
striper skrev:
ChriZtoffer skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/749104_bj84s3.jpg

MVH// Christoffer

Grymt snyggt! Det ser det ut att vara bra tryck. Får du klagomål från folket i baksätet? ;P

Tack smile Nja har inte åkt så många där bak än, men dom så sitter där brukar gilla "massagesätet". tongue Sen så finns det ett baksystem i bilen också så dom hör lite mer än bara bas. wink

Ang ditt bygge så lär det ju finnas hål i hatthyllan som du kan använda, sitter det inga högtalare där nu eller?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

392 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Planerna är att sätta in ett framsystem båda i dörrarna och i hatthyllan samt en bas i skuffen. Så i hatthyllan så antar jag att de hål som ni menar där orginal högtalarna sitter(?) kmr jag montera ett framsystem, så några hål blir det inte över.

Men om man skulle göra ett hål i hatthyllan så blir det så mkt mer extra jobb när den ska säljas. Vill få den i orginalskick invändigt för att träffa en större intressegrupp. Annars riktar jag mig åt ungdomar utan pengar. Och har inte lust att montera en ny hatthylla.

Jag får fundera på vad jag kan offra, vill man ha ljudet så får man offra vissa saker. No pain No gain? ;P

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
13 september 2009
jag har så de räcker emd en sluten låda och en bra bas. och steg. så ska du få in de i cupén. de får jag och min polare iaf:D emn jag ska nog fixa öppen låda för vill öven ha punch när man öppnar bagaget också:D

62 Inlägg
13 september 2009
Varför inte köra bandpasslåda och borra hål för porten in genom skidluckan.. Det syns ju ändå inte med armstödet uppe...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 september 2009
striper skrev:
Planerna är att sätta in ett framsystem båda i dörrarna och i hatthyllan samt en bas i skuffen. Så i hatthyllan så antar jag att de hål som ni menar där orginal högtalarna sitter(?) kmr jag montera ett framsystem, så några hål blir det inte över.

Men om man skulle göra ett hål i hatthyllan så blir det så mkt mer extra jobb när den ska säljas. Vill få den i orginalskick invändigt för att träffa en större intressegrupp. Annars riktar jag mig åt ungdomar utan pengar. Och har inte lust att montera en ny hatthylla.

Jag får fundera på vad jag kan offra, vill man ha ljudet så får man offra vissa saker. No pain No gain? ;P

Det du sätter i hatthyllan blir inte ett framsystem, det blir ett baksystem. wink Fram där du sitter och kör har du framsystemet, och det är där det ska låta bra. Måste du verkligen ha ett baksystem förresten? Vore ju väldans bra att dra upp ett par portar i högtalarhålen i hatthyllan annars. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

392 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Bestbudd skrev:
Varför inte köra bandpasslåda och borra hål för porten in genom skidluckan.. Det syns ju ändå inte med armstödet uppe...

Låter fiffigt men då återstår samma problem när man öppnar skuffen? Vilket dilemma man har hmm

547 Inlägg
13 september 2009
Ta bort plastkåpan som sitter bakom armstödet, då borde det bara vara tyg kvar. Så skär du ut ett hål i tyget som har samma form och storlek som plåten runt hålet, sen på med en list runt hålet. Då ser det ut som det alltid varit skidlucka i bilen.

".....What?"
"A pooltable!"

Sök