ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?
Det är stor skillnad på vilket arbetsområde dom motorerna jobbar på, en lastbil jobbar mellan 1-2k varv/minut ungefär. En F1 bil mellan 16-19k varv/minut kanske. (ca 300Nm och 800hk)
Med hjälp av sambandet mellan varv, vridmoment och effekt kan du då se att det stämmer.
Svara gärna på om hjulens vikt påverkar vridmomentet
MattiasH skrev:
Och ang svänghjulets vikt så tänkter jag ge dig en ledtråd, spelar det någon roll om svänghjulet väger 1kg och hjulen 4x25kg eller om svänghjulet väger 97kg och hjulen 4x1kg? den roterande massan är densamma (vi säger att svänghjulet och hjulen har samma radie)
Prova lägga upp tråden på tex sävarturbo eller rejsa för där finns mycket kunnigt folk så kommer du få fina svar av annat än "19-åringar som precis köpt bil"
Skulle vara kul att veta vad du läst och hur länge på KTH?
mm a de borde dom ju men i o med att dom sitter efter lådan så tappar du nog vrid på dom i stället för ökar. efter lådan vill du ju ha de så lätt som möjligt.
ja gick fordonsteknik inriktning elektronik
varför man vill ha lätta hjul är för att minska den ofjädrade vikten. Det enda ett lättat svänghjul kommer ge dig är bättre respons, det kommer inte påverka vridmomentet.
Eftersom du tänkt labba en del med kammar och grenrör bla så prova då också bromsa bil med 2 olika svänghjul på samma motorsetup så kommer du märka det många försöker säga till dig.
a de må hända men dom 19 åringarna klagar i alla fall inte, sen e ju inte du långt över 19 heller så du kan ju inte ha så mycke mer kött på benen än dom
Nu är det dax att lugna ner sig i denna tråden från allas sidor. Det är en projekttråd och inte en chatt.
Väljer någon att gå sin egen väg respekterar vi detta utan idiotförklaringar
Väljer någon att komma med tips så respekterar du detta utan idiotförklaringar
åter till byggandet så vi slipper låsa tråden!
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
a de må hända men dom 19 åringarna klagar i alla fall inte, sen e ju inte du långt över 19 heller så du kan ju inte ha så mycke mer kött på benen än dom
Nu är det dax att lugna ner sig i denna tråden från allas sidor. Det är en projekttråd och inte en chatt.
Väljer någon att gå sin egen väg respekterar vi detta utan idiotförklaringar
Väljer någon att komma med tips så respekterar du detta utan idiotförklaringar
åter till byggandet så vi slipper låsa tråden!
de klart dom får komma med tipps, men när dom börjar med att klanka ner på bygget klart ja försvarar mig. ja klankar ju inte ner på nån om nån inte klankar ner på mig. men klart ja ska sluta med de så länge ja inte får onödiga komentarer.
ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?
Det är stor skillnad på vilket arbetsområde dom motorerna jobbar på, en lastbil jobbar mellan 1-2k varv/minut ungefär. En F1 bil mellan 16-19k varv/minut kanske. (ca 300Nm och 800hk)
Med hjälp av sambandet mellan varv, vridmoment och effekt kan du då se att det stämmer.
Svara gärna på om hjulens vikt påverkar vridmomentet
Prova lägga upp tråden på tex sävarturbo eller rejsa för där finns mycket kunnigt folk så kommer du få fina svar av annat än "19-åringar som precis köpt bil"
Skulle vara kul att veta vad du läst och hur länge på KTH?
mm a de borde dom ju men i o med att dom sitter efter lådan så tappar du nog vrid på dom i stället för ökar. efter lådan vill du ju ha de så lätt som möjligt.
ja gick fordonsteknik inriktning elektronik
varför man vill ha lätta hjul är för att minska den ofjädrade vikten. Det enda ett lättat svänghjul kommer ge dig är bättre respons, det kommer inte påverka vridmomentet.
Eftersom du tänkt labba en del med kammar och grenrör bla så prova då också bromsa bil med 2 olika svänghjul på samma motorsetup så kommer du märka det många försöker säga till dig.
okej. nja på sätt o vis kommer de ju de i o med att de kommer flytta vridet längre upp i kurvan. eller?
mm a de borde dom ju men i o med att dom sitter efter lådan så tappar du nog vrid på dom i stället för ökar. efter lådan vill du ju ha de så lätt som möjligt.
ja gick fordonsteknik inriktning elektronik
varför man vill ha lätta hjul är för att minska den ofjädrade vikten. Det enda ett lättat svänghjul kommer ge dig är bättre respons, det kommer inte påverka vridmomentet.
Eftersom du tänkt labba en del med kammar och grenrör bla så prova då också bromsa bil med 2 olika svänghjul på samma motorsetup så kommer du märka det många försöker säga till dig.
okej. nja på sätt o vis kommer de ju de i o med att de kommer flytta vridet längre upp i kurvan. eller?
Mer vrid på högre varv ger vadå? just det högre effekt och ett lättare svänghjul ger inte högre effekt alltså förblir även vridmomentet oförändrat. Jag ska inte tjata mer om det nu Absolut aldrig fel att ha teorier om saker och ting, det här kan du ju faktiskt prova dig fram till själv sen när du ska bromsa bilen. Vill du lägga tråden någon annan stans så rekommenderar jag rejsa.nu, där hittar du massor av kunnigt banåkar folk. betydligt fler än här på garaget.
varför man vill ha lätta hjul är för att minska den ofjädrade vikten. Det enda ett lättat svänghjul kommer ge dig är bättre respons, det kommer inte påverka vridmomentet.
Eftersom du tänkt labba en del med kammar och grenrör bla så prova då också bromsa bil med 2 olika svänghjul på samma motorsetup så kommer du märka det många försöker säga till dig.
okej. nja på sätt o vis kommer de ju de i o med att de kommer flytta vridet längre upp i kurvan. eller?
Mer vrid på högre varv ger vadå? just det högre effekt och ett lättare svänghjul ger inte högre effekt alltså förblir även vridmomentet oförändrat. Jag ska inte tjata mer om det nu Absolut aldrig fel att ha teorier om saker och ting, det här kan du ju faktiskt prova dig fram till själv sen när du ska bromsa bilen. Vill du lägga tråden någon annan stans så rekommenderar jag rejsa.nu, där hittar du massor av kunnigt banåkar folk. betydligt fler än här på garaget.
okej. nja på sätt o vis kommer de ju de i o med att de kommer flytta vridet längre upp i kurvan. eller?
Mer vrid på högre varv ger vadå? just det högre effekt och ett lättare svänghjul ger inte högre effekt alltså förblir även vridmomentet oförändrat. Jag ska inte tjata mer om det nu Absolut aldrig fel att ha teorier om saker och ting, det här kan du ju faktiskt prova dig fram till själv sen när du ska bromsa bilen. Vill du lägga tråden någon annan stans så rekommenderar jag rejsa.nu, där hittar du massor av kunnigt banåkar folk. betydligt fler än här på garaget.
Lycka till me bygget!
ne inte mer vrid utan att de flyttas bara
Blir samma sak ändå, samma vridmoment flyttas upp med 200 varv/min så kommer effekten öka. Samma vridmoment men vid 200varv/min mindre så kommer effekten minska. Effekten påverkas inte av vikten på svänghjulet, alltså gör inte vridmomentet det heller. Det som påverkar vridmomentet är väldigt förenklat cylindertrycket, kolvarean (kraften, F) och slaglängden (hävarmen, L)
Hur har kolvarean något med saken att göra? Enheten e ju NM, borde väl bara bli trycket(F) ggr slaglängden(L)? eller är jag ute o cyklar nu?
Ju större yta trycket får verka på desto större blir kraften.
men om du har mindre kolvar men mer tryck/cm2 än va du har på ett par stora kolvar får du mer vrid på dom små då? alltså att totaltrycket e större på som små än på dom stora
Hur har kolvarean något med saken att göra? Enheten e ju NM, borde väl bara bli trycket(F) ggr slaglängden(L)? eller är jag ute o cyklar nu?
Ju större yta trycket får verka på desto större blir kraften.
men om du har mindre kolvar men mer tryck/cm2 än va du har på ett par stora kolvar får du mer vrid på dom små då? alltså att totaltrycket e större på som små än på dom stora
cylindertrycket vid max VE blir inte större för att du har mindre kolvar om vi räknar med samma VE av cylindern
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Det där med borrning + varvning och baksug i oljekanalerna köper jag inte!!! Det är inga problem med att varva en Saabmotor om den har riktiga interna delar så som kolvar, stakar, ventiler, ventilfjädrar och kammar mm.
Han formulerade sig lite fel. Men på en riktigt högvarvig motor kör man hellre kortare slagvolym för att få ner kolvhastigheterna. Oljan kan jag däremot inte uttala mig om.