3195
Sök

Byte av Bromsok Audi A4

Beyond Godlike
146 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
Tjena.

Är det krångligt att byta bromsok till en Audi A4 97:a ? Fick höra att man eventuellt måste värma på nått rackarns rör för att få bort det gamla oket?

Är i stort sett nybörjare... Vore tacksam för lite information/hjälp så kanske jag slipper lämna in den på verkstaden! smile

Det är Vänster Bak som gäller!
Senast redigerat av Connidja (4 maj 2006)

Dom säger det!

Audi A4 till vardags...
6 Inlägg
4 maj 2006
Vill du lära dig hur du gör, införskaffa en meckarhandbok för bilen. Haynez böcker är bra skrivna med vettiga beskrivningar steg för steg för olika reparationer. Ett bra sätt för dig att lära dig hur din bil hänger ihop. Kom bara ihåg att bra bromsar är bra att ha, inget man meckar ihop lite sådär, det blir nog bra nog.... men är man bara noggrann och använder rätt verktyg så brukar det gå bra. "Gamla" bromsar dock (sådana som inte renoverats på sådär 15000 mil) brukar vara tråkiga att demontera, speciellt om det varit många ägare till bilen och det är många som bytt belägg med jämna mellanrum, kanske också med lite taskiga slitna verktyg.... Då brukar bultar och dylika saker sitta som berget (speciellt om de inte dragits med momentnyckel) då kan man råka ut för att man får göra en rejäl renovering och byta ut en massa delar bara för att få ihop det. Gjorde vid två sådana ok förra månaden..... suck

Att mecka är att leva, allt går att ta isär bara man använder tillräckligt stora verktyg, och det som inte går att sätta ihop igen, det är helt enkelt bara trasigt, så de så!!=D

Beyond Godlike
146 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
Klart jag ska ha bra bromsar. Det är därför jag har köpt ett helt nytt bromsok. Återstår att se ifall saker sitter så hårt som du säger att de kan göra smile Ska upp och mecka nu i det underbara vädret! Tack för svaret Bysmeden.

Dom säger det!

Audi A4 till vardags...
6 Inlägg
5 maj 2006
Lycka till!  Spray typ 5 56 har en fantastisk effekt på kärvande bultar..... Byter du oket, dvs plockar loss slangar och tappar ur bromsvätska, var noga när du luftar bromssystemet ordentligt sedan så du inte få luftbubblor kvar. Mecka på vet ja...

Att mecka är att leva, allt går att ta isär bara man använder tillräckligt stora verktyg, och det som inte går att sätta ihop igen, det är helt enkelt bara trasigt, så de så!!=D

Sök