2503
Sök

Nya snabbtåg i Sverige? varför inte flyg istället?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 september 2009
#61
Founder skrev:
Jag flyger själv Airbus A320 serien, dvs A318-A321 modellerna. En A320 är perfekta valet, den drar ca 2,5 ton bränsle per timma. Slå då ut det på 185 passagerare som är max kapacitet. En A321 drar ca 2,8 ton per timme och lastar 220 passagerare. A319 är mindre och tar 154 passagerare och drar ca 2 per timme.

Vad gäller energi åtgång kan du hitta mycket bra info på engelska wikipedia sidan när det gäller tåg.

Troligen ett mycket bra alternativ och ett alternativ som kan fyllas.
För jag tvivlar på att det går att fylla 361passagerare flera gånger per dag i TGV (TGV POS, nyaste modellen). Men om vi förutsätter att vi ständigt kommer ha fulla transportmedel är det lättare att räkna på miljöeffektivitet som nu diskuteras.
Jag hittar att TGV har en motor på 9280kW, men ingenting om hur mycket de behöver för att ligga i de 320 som är (normal) maxfart. Jag har sökt på wiki och tgvs egen sida, men kan inte finna det, för jag tvivlar att de kör max hela tiden...




Säkerheten litar jag på till 100% med flyget. Visst kan allt gå åt skogen, men oftast går det bra. Eller hur ska man klassa ett tillfälle när det brinner på planet, nödlandning sker, efter stopp tar det ca 30sekunder innan planet exploderar, men större delen av passagerarna överlever? Är inte det en olycka? När landningsställen vägrar fällas ut som de ska och piloten buklandar och alla överlever, är inte det en olycka?
Sen händer detta otroligt sällan. Se hur många flygningar som krävs innan det är en allvarlig olycka. Om jag minns rätt från skolan var det en olycka per miljon flygplatsrörelser, men det är några år sedan. Det går att konstatera att det inte är ofta trots allt. smile


alain:
Jupp, TGV. När de tokmaxar det, har höjt volttalet, ökat hur spända elledningarna är och massa såna saker, för att efter den resan få ta in tåget på en riktigt stop service.
Det gjordes ett liknande toppfartstest i sverige där ett reginatåg körde över 300km/h, det går under en stund, men inte i vardaglig trafik. (Sen är det otrolig PR...)


Diktator
968 Inlägg
15 september 2009
#62
alain skrev:
Här har vi en lösning med Fransk snabb tåg, värden snabbast tåg på rails.
kan göra Göteborg - Stockholm från centrum till centrum på ca 45 minuter.
575 km i timme.wink
http://www.youtube.com/watch?v=zVDIPG7Rc90

med tanke på hur lång tid det tar att komma på flyget så har du redan kommit fram med tåget när du kliver på planet... och är påväg tillbaks igen efter en lunch med chefen...och så landar planet

blacken
15 september 2009
#63
Founder skrev:
blacken skrev:
http://www.ntsb.gov/publictn/2001/AAR0101.htm
Där så finns det en del intressant att läsa. Men ett plan som väger ett antal hundra ton som smackar i marken i en 300 knyck och är byggt i aluminium, kan inte bli så mycket kvar av det.
Jag vet alla flygmuppar och flygindustrin vill hela tiden framhålla sin "suverenitet" angående säkerhet, så att ens försöka att diskutera med eder är lönlöst det vet jag, men främhåller ändå envist att flyg är inte det säkraste eller miljövänligaste färdsättet..

Den olyckan du tar upp är faktiskt mycket intressant... det kom fram till att det var ett design fel på hydraulik systemet som styr rodret och att det kunde samlas lite vatten som frös på hög höjd och hindrade rodret från att röra sig riktigt.

Det var väl även det att den ändrade riktning i sin funktion när den vart riktigt kall också. Och det var flera krasher innan dom kom på det. Även airbus drattar ju ner lite oförhappandes ibland också med jämna mellanrum har man sett i nyheterna. Dom hade ju något dilemma med intagsröret (pitouröret) för hastighet och lufttryck som kunde sättas igen..
Senast redigerat av blacken (15 september 2009)

1 339 Inlägg
15 september 2009
#64
Brandis skrev:
Volvo740an skrev:
Angående säkerheten tror jag inte tågen kommer att vara så mkt säkrare

Upplys mig, hur många inrikesolyckor där massa folk har omkommit har vi haft dom senaste 10 åren med flyget?

Tågen är ovanpå det, MKT dyrare och inte så mkt bättre för miljön.
Även utvecklingen med bränsle & motorer pågår i detta ögonblick

flygkrascher som skördat liv i sverige

20 November 1964 dog 31 personer i en flygkrasch
08 Maj 1989 dog alla 16 i en flygkrasch
det har även skett en till flygolycka, den skede typ 91, och alla överlevde eftersom planet precis startat.
sen alla militära olycker med flygplan är ju inte med här heller. typ DC3:an är väl klassiker

337 personer har dött av tågolyckor i sverige sedan 1875.
sen är det dock 100 personer i genomsnitt som av misstag blir påkörda, och ungefär 50 som begår självmord på rälsen.

det betyder att ungefär 0.9 personer har dött varje år i flygplans krascher sedan "charter resor" satte fart på trafik flyg. i sverige medans tåg krascher har 2.2 personer varje år som dött sedan 150 år tillbaka. så tåg är ju klart säkraste sättet att dö på.

nu är det också inte så vanligt att någon kidnappar ett tåg och kör rakt in i statshuset i sthlm... även om dom kanske kan spåra ur tåget precis brevid om man kommer från linköping hållet...
i sept 1972 skedde Sveriges enda genomförda flygplanskapning, ett 80-tal passagerare hölls som gisslan på Malmös flygplats Bulltofta.

Jag sa dom senaste 10 åren wink . Men jo det är säkrare med flyg alltså


1 827 Inlägg
15 september 2009
#65
Founder skrev:
Hur är det då med arbetskraft? Man anställer igenomsitt 65 personer för att driva ett flygplan, om man nu skulle köpa in 227 st flygplan ger detta 14755 fler jobb, och då är inte markpersonal inräknad.

Med ett tåg krävs ca 6 personer och med 5 sådana tåg skulle det alltså bli 30 personer som anställs.

Det är ju faktiskt såhär att tågen kommer inte försvinna, och i dessa pengar ligger en stor renovering av järnvägen som hade varit nödvändigt i vilket fall...

Sen kan det ju vara så att du precis svarat på din fråga...

Den STOOORA skillnaden är just arbetskraften. Ponera att varje anställd vill ha 20k i månaden MINST (det är lätt att räkna på). Ska du då jämföra att ha en personal på 14755 pers och en på 30 pers är det enkelt att räkna att utgifterna UTAN arbetsgivaravgifter blir:

För flyg: 295100000:- i månaden

För tåg: 600000:- i månaden.

Nu börjar man nog förstå lite vad som kostar och inte kostar. wink

Nu ger jag mig in i en diskussion där jag inte är påläst. Men är något av dessa ressätt subventionerade av staten? Annars spelar ju kostnaden på arbetskraft ingen roll...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 339 Inlägg
15 september 2009
#66
Founder skrev:
Ett litet exempel på ett plan som faktiskt "föll ifrån himlen" är Turkish Airlines 737-800 som krashade strax innan landning i Amsterdam i våras.

9 av 135 dog även fast flygplanet gick av på flera ställen, detta visar hur starkt byggda dessa maskiner är och här är en länk som beskriver olyckan: http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view … h+Airlines

Såg ett par filmer idag (läser om mänskliga faktorn) om ett plan som hela taket och väggarna på sidorna gick av, den hängde asså i golvet i princip, piloten klarade att landa den och endast 1 flygvärdinna omkom då hon sögs ut. Resten klarade sig. Detta visar om något hur starkt byggda planen är wink . Har inte boken här, och kmr inte ihåg namnet tyvär men du vet säkert vilken händelse jag pratar om wink
Senast redigerat av Volvo740an (15 september 2009)


1 414 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#67
Eisenhut skrev:
Founder skrev:
Hur är det då med arbetskraft? Man anställer igenomsitt 65 personer för att driva ett flygplan, om man nu skulle köpa in 227 st flygplan ger detta 14755 fler jobb, och då är inte markpersonal inräknad.

Med ett tåg krävs ca 6 personer och med 5 sådana tåg skulle det alltså bli 30 personer som anställs.

Det är ju faktiskt såhär att tågen kommer inte försvinna, och i dessa pengar ligger en stor renovering av järnvägen som hade varit nödvändigt i vilket fall...

Sen kan det ju vara så att du precis svarat på din fråga...

Den STOOORA skillnaden är just arbetskraften. Ponera att varje anställd vill ha 20k i månaden MINST (det är lätt att räkna på). Ska du då jämföra att ha en personal på 14755 pers och en på 30 pers är det enkelt att räkna att utgifterna UTAN arbetsgivaravgifter blir:

För flyg: 295100000:- i månaden

För tåg: 600000:- i månaden.

Nu börjar man nog förstå lite vad som kostar och inte kostar. wink

Nu ger jag mig in i en diskussion där jag inte är påläst. Men är något av dessa ressätt subventionerade av staten? Annars spelar ju kostnaden på arbetskraft ingen roll...

Det var en intressant aspekt du kom med, men poängen är den att det inte är staten som ska betala de avgifterna utan de företag som faktiskt anställer folk, med andra ord får staten in mer skatt också och tjänar på det i längden smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 827 Inlägg
15 september 2009
#68
Founder skrev:
Eisenhut skrev:
Founder skrev:
Hur är det då med arbetskraft? Man anställer igenomsitt 65 personer för att driva ett flygplan, om man nu skulle köpa in 227 st flygplan ger detta 14755 fler jobb, och då är inte markpersonal inräknad.

Med ett tåg krävs ca 6 personer och med 5 sådana tåg skulle det alltså bli 30 personer som anställs.

Det är ju faktiskt såhär att tågen kommer inte försvinna, och i dessa pengar ligger en stor renovering av järnvägen som hade varit nödvändigt i vilket fall...

Sen kan det ju vara så att du precis svarat på din fråga...

Den STOOORA skillnaden är just arbetskraften. Ponera att varje anställd vill ha 20k i månaden MINST (det är lätt att räkna på). Ska du då jämföra att ha en personal på 14755 pers och en på 30 pers är det enkelt att räkna att utgifterna UTAN arbetsgivaravgifter blir:

För flyg: 295100000:- i månaden

För tåg: 600000:- i månaden.

Nu börjar man nog förstå lite vad som kostar och inte kostar. wink

Nu ger jag mig in i en diskussion där jag inte är påläst. Men är något av dessa ressätt subventionerade av staten? Annars spelar ju kostnaden på arbetskraft ingen roll...

Det var en intressant aspekt du kom med, men poängen är den att det inte är staten som ska betala de avgifterna utan de företag som faktiskt anställer folk, med andra ord får staten in mer skatt också och tjänar på det i längden smile

Det var det jag menade ifall det var subventionerat eller ej. Är det det så blir det tvärtom, vi losar på det. Och frågar du mig så är jag ganska övertygad på att så är fallet om nu staten ska köpa alla planen. wink För visst är det statliga pengar vi pratar om som ska göra detta stora inköp?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 001 Inlägg
15 september 2009
#69
Founder skrev:
Eisenhut skrev:
Founder skrev:
Hur är det då med arbetskraft? Man anställer igenomsitt 65 personer för att driva ett flygplan, om man nu skulle köpa in 227 st flygplan ger detta 14755 fler jobb, och då är inte markpersonal inräknad.

Med ett tåg krävs ca 6 personer och med 5 sådana tåg skulle det alltså bli 30 personer som anställs.

Det är ju faktiskt såhär att tågen kommer inte försvinna, och i dessa pengar ligger en stor renovering av järnvägen som hade varit nödvändigt i vilket fall...

Sen kan det ju vara så att du precis svarat på din fråga...

Den STOOORA skillnaden är just arbetskraften. Ponera att varje anställd vill ha 20k i månaden MINST (det är lätt att räkna på). Ska du då jämföra att ha en personal på 14755 pers och en på 30 pers är det enkelt att räkna att utgifterna UTAN arbetsgivaravgifter blir:

För flyg: 295100000:- i månaden

För tåg: 600000:- i månaden.

Nu börjar man nog förstå lite vad som kostar och inte kostar. wink

Nu ger jag mig in i en diskussion där jag inte är påläst. Men är något av dessa ressätt subventionerade av staten? Annars spelar ju kostnaden på arbetskraft ingen roll...

Det var en intressant aspekt du kom med, men poängen är den att det inte är staten som ska betala de avgifterna utan de företag som faktiskt anställer folk, med andra ord får staten in mer skatt också och tjänar på det i längden smile

men när gick ett flygbolag med + senast då?

Det går ju JÄTTEBRA för SAS t.ex, visst det går inte speciellt bra för SJ heller

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
15 september 2009
#70
Founder skrev:
Lite fakta angående flyg:

Airbus A320 dricker 2,5 ton bränsle per timme och på den timmen färdas planet ca 80 mil (800 km/h). Det blir alltså 31,25 kg per mil. Delar du detta på 185 passagerare så får du 0,168 kg bränsle / mil och per passagerare.

Säg mig något färdmedel som har lika låg bränsle förbrukning per passagerare?

Elektriskt drivna tåg omvandlar över 90% av den tillförda strömmen till rörelsearbete i dagens azynkrona elmotorer och i framtiden i elmotorer av PM-typ (PermanentMagneter)till närmare 95%.
Jämför med en Jetmotor som har en verkningsgrad på runt 30% av den tillförda energin får planet att drivas av termik genom lufthavet.

Flygtrafikens marknära luftföroreningar är i Sverige små i förhållande till vägtrafikens men är ändå betydande. Kväveoxider, kolväten och sotpartiklar dominerar. Utsläpp av koldioxid tillkommer. Lukt av flygfotogen kan ibland kännas långt från en flygplats. Över norra halvklotet beräknas flygets årliga utsläpp av kväveoxider röra sig om 1 miljon ton och av kolväten 400 000 ton. Utvecklingen mot effektivare motorer tenderar att öka kväveoxidbildningen. Katalytisk avgasrening är inte tillämplig i sammanhanget. Utsläppen bidrar på normal flyghöjd under tropopausen till ozonbildning. Varje kilogram förbränt flygbränsle ger 1,25 kg vattenånga. Jetflyget på 10–12 km höjd har beräknats årligen ge ifrån sig lika mycket vatten som naturligt finns i stratosfären. Vattenångan, som ger iskristaller samt sotpartiklar, bildar kondensationskärnor och moln. Jetflygets s.k. k-strimmor (kondensationsstrimmor) kan ge regionalklimatiska effekter. I flygkorridorer hindrar den ökade molnbildningen in- och utstrålning, med klimatiska effekter som följd. Sådana tendenser har möjligen observerats över Atlanten men är mest märkbara där trafiken konvergerar mot stora flygplatser. Överljudstrafiken ovanför tropopausen bidrar till stratosfäriska ismoln och skador på det skyddande ozonskiktet. Flygtrafiken bidrar till växthuseffekten. Användningen av urea och glykol för avisning av startbana och flygplan har negativa effekter, såsom vattenföroreningar genom gödning resp. syreförbrukning, men ansträngningar görs på sina håll för att begränsa effekterna. Flygplatserna som sådana tar ofta odlingsmark i anspråk och kan i vissa fall negativt påverka vattentäkter, förutom att de förvärrar buller och luftföroreningar genom att generera marktrafik.
Bengt Hubendick

Jetmotorn uppfanns 1939 och den första lyckade flygningen med en jetmotor var i Tyskland den 27 augusti 1939, med planet Heinkel He-178. Det finns fyra olika jetmotorer: Ramjet, turbojet, turbofläkt och turbopropp. Alla jetmotorer använder i grunden en öppen gasturbincykel.
Fördelarna med jetmotorn är att den ger ca 80% högre effekt än en kolvmotor. Jetmotorn alstrar en kontinuerlig dragkraft och för kraftöverföringen krävs inga sådana rörliga delar som kolvar, vevstakar och vevaxlar. Motorns storlek och effekt kan ökas nästan hur mycket som helst. Jetmotorer av den här typen behöver ingen översyn förrän efter 10 000 drifttimmar. Nyare flygplan har också kommit med tystare och energisnålare motorer.
Nackdelarna är att den bara utnyttjar ungefär 20% av bränslets effekt och är i och med det en väldigt ineffektiv bränsleförbrukare.
Luften tas in i luftintaget där en viss tryckhöjning sker beroende på flyghastigheten, luften passerar genom en eller flera kompressorer, där trycket höjs innan bränsle tillförs och förbränningen sker i brännkammaren. Slutligen expanderar gasen delvis i en eller flera turbiner. Turbinerna ger bara så mycket arbete som behövs för att driva kompressorerna. All luft som tas in går genom brännkammaren och turbinen. Man har alltså en s.k ren jetmotor.
.

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
15 september 2009
#71
Jag vill ha kärnkraftsdrivna tåg som kan flyga, och alla tåg skall likna de tåg som motorhead har på skivan orgasmatron

http://www.tish-o.com.tr/aig/absoluteig … matron.jpg

Men altså det är kanske bara är jag.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

Diktator
968 Inlägg
15 september 2009
#72
Volvo740an skrev:
Brandis skrev:
Volvo740an skrev:
Angående säkerheten tror jag inte tågen kommer att vara så mkt säkrare

Upplys mig, hur många inrikesolyckor där massa folk har omkommit har vi haft dom senaste 10 åren med flyget?

Tågen är ovanpå det, MKT dyrare och inte så mkt bättre för miljön.
Även utvecklingen med bränsle & motorer pågår i detta ögonblick

flygkrascher som skördat liv i sverige

20 November 1964 dog 31 personer i en flygkrasch
08 Maj 1989 dog alla 16 i en flygkrasch
det har även skett en till flygolycka, den skede typ 91, och alla överlevde eftersom planet precis startat.
sen alla militära olycker med flygplan är ju inte med här heller. typ DC3:an är väl klassiker

337 personer har dött av tågolyckor i sverige sedan 1875.
sen är det dock 100 personer i genomsnitt som av misstag blir påkörda, och ungefär 50 som begår självmord på rälsen.

det betyder att ungefär 0.9 personer har dött varje år i flygplans krascher sedan "charter resor" satte fart på trafik flyg. i sverige medans tåg krascher har 2.2 personer varje år som dött sedan 150 år tillbaka. så tåg är ju klart säkraste sättet att dö på.

nu är det också inte så vanligt att någon kidnappar ett tåg och kör rakt in i statshuset i sthlm... även om dom kanske kan spåra ur tåget precis brevid om man kommer från linköping hållet...
i sept 1972 skedde Sveriges enda genomförda flygplanskapning, ett 80-tal passagerare hölls som gisslan på Malmös flygplats Bulltofta.

Jag sa dom senaste 10 åren wink . Men jo det är säkrare med flyg alltså

det vet jag inte, jag har inte koll på hur många % av avgångarna av flygplanen som kraschar, det går ju betydligt fler tåg avgångar än flygplans avgångar.

1 339 Inlägg
15 september 2009
#73
kolvas skrev:
Founder skrev:
Eisenhut skrev:
Det är ju faktiskt såhär att tågen kommer inte försvinna, och i dessa pengar ligger en stor renovering av järnvägen som hade varit nödvändigt i vilket fall...

Sen kan det ju vara så att du precis svarat på din fråga...

Den STOOORA skillnaden är just arbetskraften. Ponera att varje anställd vill ha 20k i månaden MINST (det är lätt att räkna på). Ska du då jämföra att ha en personal på 14755 pers och en på 30 pers är det enkelt att räkna att utgifterna UTAN arbetsgivaravgifter blir:

För flyg: 295100000:- i månaden

För tåg: 600000:- i månaden.

Nu börjar man nog förstå lite vad som kostar och inte kostar. wink

Nu ger jag mig in i en diskussion där jag inte är påläst. Men är något av dessa ressätt subventionerade av staten? Annars spelar ju kostnaden på arbetskraft ingen roll...

Det var en intressant aspekt du kom med, men poängen är den att det inte är staten som ska betala de avgifterna utan de företag som faktiskt anställer folk, med andra ord får staten in mer skatt också och tjänar på det i längden smile

men när gick ett flygbolag med + senast då?

Det går ju JÄTTEBRA för SAS t.ex, visst det går inte speciellt bra för SJ heller

Finns massor av flygbolag som går +, nu är det dock finanskris och då går det inte så bra

Sas har nog gjort ett antal beslut som inte har visat sig vara så idealiska
Senast redigerat av Volvo740an (15 september 2009)


Norrlänning
1 453 Inlägg
15 september 2009
#74
Tåget är framtiden, det är bara att inse...  Tåget har enormt fler fördelar än flyg.

*Ett tåg kan i princip drivas helt utan miljöpåverkan genom vindkraft och vattenkraft.

*Det är enklare! Ska ja flyga härifrån till sthlm måste ja först ta mig 3 mil ut till Midlanda, sedan flyga 49 minuter, vänta på väskan en evighet.(som kanske inte ens kommer) sedan ta mig från arlanda in till sthlm. vilket innebär ett jäkla massa krångel i onödan.

En modern tågvagn tar ca 80 personer, så två tågvagnar motsvarar ett flygplan.
Det innebär att ett tåg med 10 vagnar motsvarar 5 hela flygplan....

Tåget kanske förbrukar mer energi än flyget, men elektricitet är bra mycket miljövänligare än jetbränsle. Sedan behöver ju inte tåget "dumpa" bränsle som flyget måste vid oplanerade landningar..

Sen vill ja gärna höra ett bra argument om hur flyget med sina enorma kostnader ska kunna matcha tågets priser? var det inte ett flyg som krävde 50 personer? Mot tågets 6? Den med vissa kunskaper inom ekonomi ser ganska fort att flyget aldrig kommer kunna matcha tågets priser.   

Men det är ganska starkt av dig som pilot att ifrågasätta miljoner experter världen över som förespråkar tåget..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 339 Inlägg
15 september 2009
#75
Ett tåg drivs inte utan miljöpåverkan, tvärtom, läs igenom tråden

Tågen ska gå mellan Göteborg-Stockholm och mellan Skåne-Stockholm, du bor i Sundsvall?

Ett TGV tåg tog 350 passagerare ungefär och ett boeing 160. Alltså 2 flyg på 1 tåg.

Kolla på priserna idag, hur mycket billigare är tåget? haha, det är fan billigare att åka flyg än att ta tåget, tror du det blir billigare av att man måste lägga ut 125 miljarder på nya tåg/räls osv?

Hur ofta tror du man dumpar bränsle egentligen, låter på dig som att det är vid varenda landning vilket är långt ifrån korrekt.


Och ovanpå detta är flyget både snabbare och roligare wink
Senast redigerat av Volvo740an (15 september 2009)


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 september 2009
#76
Ellertz skrev:
Tåget är framtiden, det är bara att inse...  Tåget har enormt fler fördelar än flyg.

*Ett tåg kan i princip drivas helt utan miljöpåverkan genom vindkraft och vattenkraft.

*Det är enklare! Ska ja flyga härifrån till sthlm måste ja först ta mig 3 mil ut till Midlanda, sedan flyga 49 minuter, vänta på väskan en evighet.(som kanske inte ens kommer) sedan ta mig från arlanda in till sthlm. vilket innebär ett jäkla massa krångel i onödan.

En modern tågvagn tar ca 80 personer, så två tågvagnar motsvarar ett flygplan.
Det innebär att ett tåg med 10 vagnar motsvarar 5 hela flygplan....

Tåget kanske förbrukar mer energi än flyget, men elektricitet är bra mycket miljövänligare än jetbränsle. Sedan behöver ju inte tåget "dumpa" bränsle som flyget måste vid oplanerade landningar..

Sen vill ja gärna höra ett bra argument om hur flyget med sina enorma kostnader ska kunna matcha tågets priser? var det inte ett flyg som krävde 50 personer? Mot tågets 6? Den med vissa kunskaper inom ekonomi ser ganska fort att flyget aldrig kommer kunna matcha tågets priser.   

Men det är ganska starkt av dig som pilot att ifrågasätta miljoner experter världen över som förespråkar tåget..

Dammar, vallar, staket, rensning av skog, sprängning mm är inte miljöpåverkan? Att lägga 100mil I-profil i rent stål gör det inte heller? Och om tåget tar all "grön" el, då är alla andra smutsiga och tåget grönt eller?
Nej, det där faller hårt. Det påverkar kraftigt miljön.

Ser vi sen syftet med denna järnväg så ska den BARA ha höghastighetståg  för persontransport. De tar 361 passagerare i senaste versionen av TGV. Airbus 320 (som den expert vi har här föreslår) tar 220.

Och ja, jag anser att en pilot är expert på transporter med just flyg, vem kan det bättre än den som jobbar med det dagligen?

Dumpning av bränsle sker väldigt sällan över lag, och nästan aldrig med inrikesplan. Man behöver inte ha fulla tankar för räckvidd, och då tankar man inte mer än att man kan landa med planet direkt efter start.

Enorma kostnader i flyget? Samma servicekostnader på ett TGV, eller likvärdiga. Men många resor i ett effektivt plan blir inte flyget vidare dyrt, se Ryanair. Mycket stort bolag, många avgångar och billigt. Principen att det är bättre att få 1krona för en stol än att inte få något är bra.
Men ser vi skyways mellan Arvidsjaur och Sthlm kostade det 320kr standby, tåget kostade över 1000kr samma helg. Flyget tog 2timmar, tåget 24.

Men det viktigaste i allt detta är just flexibiliteten. Du nämner sundsvall och midlanda. Om nu massor av folk skulle få för sig att åka Gbg-Sundsvall iställeet för gbg - sthlm en helg, är det inte bra att då kunna ta transportmedel från sträckan gbg - sthlm och sätta gbg - svall? Skulle inte det vara bättre än att köra tomma tåg mellan gbg och sthlm? Och ett TGV kan du inte bara ställa, de är svindyra på alla sätt och måste rulla.

Så var finns fördelen med ett höghasighetståg?
Jag ser massor av fördelar med godståg. De är ovärderliga på alla sätt. Att lasta ett flygplan med järnmalm, kätting eller annat svintungt material vore galet, så jag ser hellre att det byggs en godsbana där persontåg inte får åka istället för ett pr-jippo. Hur stor succe blev X2000? För det var samma sak då, det ska gå så otroligt bra och ojojoj, men i dagens läge har jag inte sett ett fullsatt X2000. hmm Borde finnas tillfällen, men jag har inte sett det. Så var är det snabba tågets fördel? Förutom att vi har ett tåg som gör 300blås, eller just ja, det gjorde ju redan regina... Nej jag ser ingen nytta med snabbtåg.. Överbevisa mig gärna, för det kommer ju genomföras, det ger ju pr, så jag vill veta att min inbetalade skatt inte går rakt åt skogen...


1 353 Inlägg
16 september 2009
#77
Jag står helt på flygets sida, för persontransport.
för gods så är det Godståg + långtradare som gäller.


och om det nu blir höghastighetståg i sverige så får säkert SJ kontroll över dem också och lyckas få resan att ta 1 timme längre än vad det ska....
SJ är ALDRIG i tid nångång här i dalarna åtminstone..
Minst 20-30 minuter försenade jämnt.
Senast redigerat av Batta (16 september 2009)

There's no replacement for displacement

1 414 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#78
Den här tråden har blivit mycket intressant tycker jag... Det som mest verkar tala emot flyget är inte det som man tänker på först nämligen miljö utan snarare långa inchecknings-tider och lång väntetid på bagage.

Dom flesta som är tänkta att åka med dessa nya snabbtåg är business-resenärer, dom har i regel bara handbagage med sig eftersom dom ska hem samma dag. Men för dom som ska stanna längre är bagage hanteringen tydligen något som flyget måste jobba mer på, det tar helt enkelt på tok för lång tid och det håller jag till 100% med om... Jag stod själv i Helsingfors och väntade på min väska i nästan 45 min förra veckan och det stod folk som kommit dit långt före mig som inte fått sin väska när jag gick...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#79
Jag vill återigen poängtera det här med att DUMPA BRÄNSLE....

Det finns idag INGET plan som flyger inrikes som ens har möjlighet att göra detta! Vad jag vet har det skett 2 gånger totalt i Europa de senaste 6 åren och då var det fråga om liv eller död för passagerare ombord.

Om man måste göra en nödlandning med ett inrikes flygplan så kan man även göra det om man väger för mycket, dock måste en hel del strukturella kontroller som kostar väldigt mycket pengar göras efteråt.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök