3612
Sök

Utrustning/beredskap inför vintern, hur gör ni?

NissanMotorsport
14 september 2009
Trådstartare
Vill ha listor på hur ni gör inför vintern me era bilar, går också bra me en fullständig lista om vad man kan göra, som t.ex underredsmassa, vilken utrustning i skuffen/kupén? vad smörjer ni? och med vad? allt från de mest nödvändiga till de mest onödiga men som kan hjälpa en vid vissa situationer.. smile

mvh

NissanMotorsport
14 september 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
Jag sätter på vinterdäcken jag smile

hehe, har blivit väldigt noga me bilvård de senaste.. så ska skydda bilarna så mycke de går smile big_smile

3 354 Inlägg
14 september 2009
Ny underredessmassa,
Stenskottsfilm
Extraljus
Stänklappar
Bra vinterdäck (skicket)

Domkraft
Fälgkors
Reservhjul året om däck.

Filt
Ombyte
Startkablar
Bogserlina
Skyffel
Skrapa + borste

Spolarvätska konc,
Värmeljus
Tändstickor
Kupevärmare
Förlängningsladd
Reflexväst
5l reservdunk, Fylld.
Senast redigerat av Seth (14 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

961 Inlägg
14 september 2009
skyffel , extrahandskar i bilen , vinterdäck (såklart) , kollar all vätska i motorn o kyl .. under vintern försöker ja tvätta bilen rätt ofta för att slippa saltet

Pure DieselPower

2 911 Inlägg
14 september 2009
Snökedjor.... underskatta inte detta även till vanliga bilar.
Allrahelst om du bor lite norrut.

Turboladdad jordfräs är rätt härligt smile

NissanMotorsport
14 september 2009
Trådstartare
Tackar för tipsen hittils, en fråga.. skyddar vax bra mot rost?.. tänkte om man skulle lägga på vax runt alla skärmkanter, huv.. skuff m.m lite extra nogrant?..

27 Inlägg
14 september 2009
Nån som provat snöstrumpor till däcken? Kan det ersätta snökedjor?

12 086 Inlägg
15 september 2009
MIG1408 skrev:
Tackar för tipsen hittils, en fråga.. skyddar vax bra mot rost?.. tänkte om man skulle lägga på vax runt alla skärmkanter, huv.. skuff m.m lite extra nogrant?..

Tvivlar, därimot man du klistra på transparent film runt om hjulhuset som skyddar mot sten o skit som finns på vägarna den årstiden.

7 100 Inlägg
15 september 2009
vinterdäck och mkt pengar på telefonen!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

246 Inlägg
15 september 2009
vinterdäck på
skrapa+borste
sladden mellan bilen och stolpen

Diktator
968 Inlägg
15 september 2009
sätta på fulfälgarna. pumpa i 3 bar, plocka bort batteriet, tömma bilen på allt som kan behövas hemma. och sån där fuktutsugare, sen står den sig hela vintern till sommaren

huh?
10 427 Inlägg
15 september 2009
Bästa vardagstipset är iaf att leta på isskrapan och snöborsten.
Man brukar bli lite sur om man inte har dessa i bilen och det har snöat
alternativt varit frost när bilen har stått ute ett tag tongue

1 853 Inlägg
15 september 2009
1. tvättar av bilen ordentligt.
2. parkerar den i ett garage.
3. ställer av bilen.
4. på med underhållsladdaren.
5. ner med fram rutorna 1cm.
6. in med en torrboll (fuktsamlare)
7. tar bort gamla skattelappen och torkar rent med kembensin.

och väntar tills sommaren kommer tillbaka hmm

smile

/mvh soyd

7 278 Inlägg
15 september 2009
Tvättar av bilen.
In i garaget.
Köper en annan bil.
Skruvar den första bilen till bitar.

big_smile

353 Inlägg
15 september 2009
vinterdäck på
extra ljus på
skyffel i bilen! har man inte det så åker man garanterat av!
plast korg från biltema! med vantar, underställ, lampa och lite bra att ha saker!
bogsersnöre behövs inte här! åker du av kommer du inte ens igenom vallarna!

4 001 Inlägg
15 september 2009
andreasevo7 skrev:
vinterdäck på
extra ljus på
skyffel i bilen! har man inte det så åker man garanterat av!
plast korg från biltema! med vantar, underställ, lampa och lite bra att ha saker!
bogsersnöre behövs inte här! åker du av kommer du inte ens igenom vallarna!

Då kör du för sakta lollollollol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 570 Inlägg
15 september 2009
MIG1408 skrev:

Visserligen åker ju en del vax av eftersom man tvättar bilen mer på vintern (den behövs ju iaf tvättas mer på vintern). Jag struntar normalt i avfettningen och tvättar hellre oftare än att bli av med vaxet. Ibland kör jag nåt snabbvax men de brukar inte vara så bra tycker jag. Jag brukar göra seriös vaxning i oktober-november och sen igen på våren och det är ju rätt tänkt att vaxa extra vid kanter och lister. Det är ju där rosten kommer, inte på huven. En idé är ju att köpa nåt rostskydd på sprayburk också. Jag kör med biltemas. Är man riktigt ambitiös kan man montera av lister, ta ut lyktor och skydda under där, skärmkanter, bakluckans kanter osv. Olja låsen och gångjärnen på dörrarna med låsolja och wd40.

Annars försök tvätta bilen så ofta och noga det går under vintern, ja då den är skitig naturligtvis.
Senast redigerat av henrikh (15 september 2009)

Oseriös Aktör
592 Inlägg
15 september 2009
eventuellt en ny flaska brännvin till handskfacket

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

\m/(><)\m/
742 Inlägg
15 september 2009
Brandis skrev:
sätta på fulfälgarna. pumpa i 3 bar, plocka bort batteriet, tömma bilen på allt som kan behövas hemma. och sån där fuktutsugare, sen står den sig hela vintern till sommaren

Och sen köper man en billig kälke att åka baklänges med igenom kurvorna istället. Kupévärmare, handskar, bogseringslina och en skyffel att skotta loss sig med om man varit lite övermodig i hängandet.. Vinterhjul är ju bra också

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Sök