2296
Sök

Kallgalv eller rostskyddsfärg när jag monterar antenn??

31 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
ska göra ett hål för en antenn på bilen.
vad använder man för att på ett effektivt sätt stoppa ev. framtida korrosion?
kallgalv känns ju smidigt att bara maska och spraya på... eller ska man köpa sig en burk med hederligt rostskyddsfärg och applicera?? (spray eller pensel spelar förressten mindre roll... det är långtids-skyddseffekten jag funderar på
.. eller har någon tips om andra/alternativa rostskyddsmetoder?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
Kallgalv bör ju räcka tycker man att grunda med, sen på med bättringsfärg i bilens originalkulör.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

31 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
så man bör ha färg ovanpå kallgalv?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
audiandy skrev:
så man bör ha färg ovanpå kallgalv?

Det är väl inget måste men ökar ju skyddet och ser snyggare ut. Fast det kanske inte kommer att synas i ditt fall.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 086 Inlägg
15 september 2009
Du menar efter att du borra hål antar jag?

Borra hålen och sen smeta på lite färg, några omgångar kanske.
Sen innan du skruvar dit antennen ta lite silicon lr nått och täta under foten så det inte kommer in vatten. Det bör duga.

31 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
nä kommer inte att synas, men man har ju gärna för mycket rostskydd än för lite...
är kallgalv och zinkfärg samma sak... kan typ nada om rostskydd

japp, ska borra ett hål och sedan fila upp det till fyrkantigt..om jag inte hittar nått fyrkantigt borr ;-)
Senast redigerat av audiandy (15 september 2009)

1 853 Inlägg
15 september 2009
Du kan även smeta lite smörj fett (kryp olja) runt i hålet precis innan du monterar antennen. efter att du rostskyddat med galv eller färg.

/mvh soyd

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
audiandy skrev:
nä kommer inte att synas, men man har ju gärna för mycket rostskydd än för lite...
är kallgalv och zinkfärg samma sak... kan typ nada om rostskydd

japp, ska borra ett hål och sedan fila upp det till fyrkantigt..om jag inte hittar nått fyrkantigt borr ;-)

Kallgalv å zink verkar vara samma sak typ.. jag körde på denna
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2027%20juli/P7270894.jpg

Mvh Tommy

31 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
nu förstår jag ingenting... menar du burken längst fram eller den guldiga till vänster big_smile
nåväl, tror jag ska köra på nått liknande, en öl (efter det att borrhålet är gjort) lite kallgalv/zink joks å så som grädde på det lite bättringsfärg... hur fel kan det bli?
tackar och bockar för feedbacken
Senast redigerat av audiandy (16 september 2009)

Pluggar miljöekonomi
77 Inlägg
15 september 2009
Varför ska du borra hål för antennen? Montera den mot ett bakfönstret eller nåt istället. Synlig antenn är bland det fulaste på en bil.

31 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
håller med, men i det här fallet är det tfn/navi fenan på taket
håller på med en originalinstallation av navi cool

annars håller jag med, enda gången man är ursäktad att ha massa spröt är om man är radioamatör:)

Sök