Övre bilden:
I det här läget SKA båda ventilerna på 4:ans cylinder vara lite öppna. Båda nockarna neråt mot toppen.
På 1:an ska båda nockarna vara uppåt, som en "V".
I det här läget ska vevaxeln gå väldigt lätt att vrida åt båda håll. Kolvarna är i topp/botten och kolvringarna ger minimalt friktionsmotstånd. Verifiera med en mejsel i tändstiftshålet på 1:an. Kolven ska vara i topp.
Nedre bilden, det är väldigt vanligt att fräsningen som syns på vevaxeländen är riktad mot toppen vid nollläge. Har du vridit 180 grader, så verkar det stämma.
Lyft fördelar locket. Rotorn SKA nu peka på kontaktstiftet till Ettans cylinder.
Har du bytt kamaxel SKALL du kontrollera ventilspelet. SKALL SKALL SKALL!!!
Nu är det bara att starta!
Detta gäller ALLA motorer, är inte specifikt för Volvo.
Mats