4623
Sök

Vad kan ha gått fel vid kamaxelbyte?

926 Inlägg
21 september 2009
#41
BrajjAxx skrev:
Nu när jag kollade efter så tror jag att jag satt vevaxeln 180 grader fel. Så jag provade att sätta den rätt, asså med kolven i ÖD. Men den startade ändå inte... Vet inte vad det kan bero på, börjar bli riktigt trött på detta nu!

Detta är rätt va?
http://img10.imageshack.us/img10/919/start046.jpg

OBS, bilden är tagen innan jag vridit vevaxeln rätt, alltså 180 grader. Såhär borde den alltså inte sitta, eller?
http://img15.imageshack.us/img15/8908/start047.jpg

Mvh BrajjAxx

Övre bilden:
I det här läget SKA båda ventilerna på 4:ans cylinder vara lite öppna. Båda nockarna neråt mot toppen.
På 1:an ska båda nockarna vara uppåt, som en "V".

I det här läget ska vevaxeln gå väldigt lätt att vrida åt båda håll. Kolvarna är i topp/botten och kolvringarna ger minimalt friktionsmotstånd. Verifiera med en mejsel i tändstiftshålet på 1:an. Kolven ska vara i topp.

Nedre bilden, det är väldigt vanligt att fräsningen som syns på vevaxeländen är riktad mot toppen vid nollläge. Har du vridit 180 grader, så verkar det stämma.

Lyft fördelar locket. Rotorn SKA nu peka på kontaktstiftet till Ettans cylinder.

Har du bytt kamaxel SKALL du kontrollera ventilspelet. SKALL SKALL SKALL!!!

Nu är det bara att starta!

Detta gäller ALLA motorer, är inte specifikt för Volvo.

Mats


Sök