2826
Sök

Problem med låsmuttrar! Får inte loss dom!

Ej Medlem
369 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Tips hur man får bort låsmuttrar smidigt när nyckeln till dom är trasig sökes! Vi har testat ALLT vi har kunnat komma på, vi har svetsat fast bultar i alla dess storlekar, dom har vi dragit av direkt. Vi har värmt och kylt direkt i hopp om att skiten ska spricka, men nej! Tillslut tröttnade vi och borrade sönder skiten och detta resulterade i en trasig bult. Så en av fyra är alltså loss men jag är inte så sugen på att borra på dom andra 3, HUR SKA JAG GÖRA??roll
Senast redigerat av Rydholm (15 september 2009)

You haven't lived until you found something worth dying for!

1 270 Inlägg
15 september 2009
hände samma sak på min fars audi, sluta med att vi köpte en håltagare och borra sönder fälgarna och tog en rörtång åå tog bort låsbulten med tongue

2 982 Inlägg
15 september 2009
jag svetsade fast ett fälgkors, därefter bara vrida. nuförtiden säljer biltema verktyg för att låsa upp hjullås. knalla i på biltema och köp den max 100lapp

Ej Medlem
369 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
J_Erixzzon skrev:
hände samma sak på min fars audi, sluta med att vi köpte en håltagare och borra sönder fälgarna och tog en rörtång åå tog bort låsbulten med tongue

hehe ja det funkar, men om du såg vad jag skrev så förstår du att jag INTE vill borra, då måste jag bara byta bult (jag har ju mutter). wink

Gréve
497 Inlägg
15 september 2009
det finns ju en hel sats med 10 olika låsgrejer till sånna muttrar på biltema för nån hundring.. just din kanske finns i den satsen

Ej Medlem
369 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Residence skrev:
jag svetsade fast ett fälgkors, därefter bara vrida. nuförtiden säljer biltema verktyg för att låsa upp hjullås. knalla i på biltema och köp den max 100lapp

tack för tipset smile jag får åka dit o shoppa snart då tongue kom även på nu att muttrarna nog är från feltema så dom lär ju ha lösa nycklar o sälja smile

Ej Medlem
369 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
The_Rebel skrev:
det finns ju en hel sats med 10 olika låsgrejer till sånna muttrar på biltema för nån hundring.. just din kanske finns i den satsen

tackar! jag får köpa en sådan sats smile

139 Inlägg
15 september 2009
Stör mej så in i helvete på att biltema säljer avdragare till sina egna låsmuttrar.

689 Inlägg
15 september 2009
Brukar svetsa på en mutter på själva låsmuttern och sedan värma hela muttern och låsmuttern så allt blir rött och sedan dra loss med dragskaft INTE mutterpicka!

2 982 Inlägg
15 september 2009
Matspetter skrev:
Stör mej så in i helvete på att biltema säljer avdragare till sina egna låsmuttrar.

FEL! de säljer även till andra låsmuttrar som de själva inte sålt.
busenkelt för tjuven.
mitt försäkringsbolag är smartare (fördel för kund) de kräver inget larm eller låsmuttrar på bilen !
de säger själva att:
- Ja vi har på ****** förstått att om tjuven har bestämt sig för att stjäla fälgar eller bilen eller stereo så kommer han lyckas hursomhelst.
dessutom var de billigare jämfört med andra bolag på mig
Senast redigerat av Residence (15 september 2009)

Ej Medlem
369 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Bagarn skrev:
Brukar svetsa på en mutter på själva låsmuttern och sedan värma hela muttern och låsmuttern så allt blir rött och sedan dra loss med dragskaft INTE mutterpicka!

jo tack, det har vi försökt med några gånger och när man drar av en m12, m14 och m16 bult utan problem när dom har svalnat så är nåt fel hmm

689 Inlägg
15 september 2009
Rydholm skrev:
Bagarn skrev:

jo tack, det har vi försökt med några gånger och när man drar av en m12, m14 och m16 bult utan problem när dom har svalnat så är nåt fel hmm

Storleken har ingen betydelse wink
De svåra är att få bra fäste i mutterns insida mot låsmuttern, brukar få göra om de några ggr ibland.. ja har också provat att låta de svalna men de har då aldrig funkat för mig, har lärt mig att de är bara dra direkt!

139 Inlägg
3 oktober 2009
Okej, klarsynt. Men vadå FEL ? Vart skrev jag fel?

Residence skrev:
Matspetter skrev:

FEL! de säljer även till andra låsmuttrar som de själva inte sålt.
busenkelt för tjuven.
mitt försäkringsbolag är smartare (fördel för kund) de kräver inget larm eller låsmuttrar på bilen !
de säger själva att:
- Ja vi har på ****** förstått att om tjuven har bestämt sig för att stjäla fälgar eller bilen eller stereo så kommer han lyckas hursomhelst.
dessutom var de billigare jämfört med andra bolag på mig

Beslutsångest.
322 Inlägg
3 oktober 2009
Kan låta folk lära sig av detta. Där jag jobbar erbjuder vi skiftning av hjul osv. Finns inget värre än när folk dragit åt bultarna så man skiter på sig när man tar i. Speciellt låsmuttrarna som man bara ska skruva tills det tar stopp, sen LITE till...

176 Inlägg
4 oktober 2009
Har du dyra fälgar som du inte vill sabba så är bästa tipset.... Skit i att själv meka med detta, kör till en däckverkstad dom hjälper dig ta bort dom, kostar visserligen en 500 hundring  men vad kostar fälgen ?
SEN DET BÄSTA TIPSET ................. Skruva aldrig på dom hårt, smörj med kopparpasta el dyl, eller om du kan skit i att ha dom överhuvudtaget om du står säkert på natten. Jag o många med mig har skrotat dom för de e skit o ta bort om dom fastnar.

139 Inlägg
10 oktober 2009
Larschon skrev:
Kan låta folk lära sig av detta. Där jag jobbar erbjuder vi skiftning av hjul osv. Finns inget värre än när folk dragit åt bultarna så man skiter på sig när man tar i. Speciellt låsmuttrarna som man bara ska skruva tills det tar stopp, sen LITE till...

Det är inte så att det är helt ovanligt att verkstäderna har monterat hjulhelvetet utan momentnyckel själva. För oj vad snabbt det går om vi tar får muttersmack som drar med 300nm och monterar hjulet med, då slipper vi ju efterdra också!

Oj vilken lång fikarast vi fick nu!!

Gréve
497 Inlägg
10 oktober 2009
Matspetter skrev:
Larschon skrev:

Det är inte så att det är helt ovanligt att verkstäderna har monterat hjulhelvetet utan momentnyckel själva. För oj vad snabbt det går om vi tar får muttersmack som drar med 300nm och monterar hjulet med, då slipper vi ju efterdra också!

när verkstäder gör sånt med mutterpickan så använder dom en momentstav emellan pickan och hylsan så det blir rätt åtdragningsmoment wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 oktober 2009
The_Rebel skrev:
Matspetter skrev:
Larschon skrev:

när verkstäder gör sånt med mutterpickan så använder dom en momentstav emellan pickan och hylsan så det blir rätt åtdragningsmoment wink

Så brukar det iaf gå till på alla verkstäder jag varit på roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

139 Inlägg
11 oktober 2009
LeafBox skrev:
The_Rebel skrev:
Matspetter skrev:

Så brukar det iaf gå till på alla verkstäder jag varit på roll

Jag vet mycket väl att denna teknik finns, och jag säger inte att alla verkstäder gör så. Jag får känslan av att du inte tror att detta är möjligt eftersom att "verkstäder gör såhär och såhär".(borde göra kanske?) Vilken tur att du har förtroende för alla verkstäder i hela sverige, jag har det inte. Och jag vet att många fler än jag saknar förtroende om man kikar lite på forumen..

147 Inlägg
11 oktober 2009
Offra fyra 17tums hyllsor

Audi S4

Sök