3039
Sök

Köpråd Supra mk3 eller RX7

260 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#1
Nu har jag tänkte byta bil till något med lite mer fart i.
Det står mellan Toyota Supra MK3 eller Mazda Rx 7 liknande årsmodel.
Men skulle vilja ha lite åsikter om viken man ska välja och varför.
Lutar nu mest åt Supra då den har större motor och verkar bekvämare.

Sen undrar jag hur stor bränsle skillnad det är har hört att wankel motorerna ska va törstiga.
Senast redigerat av Muschke (17 september 2009)

185 Inlägg
17 september 2009
#2
I vilken prisklass har du tänkt dig?


260 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#3
max 60 papp
Senast redigerat av Muschke (17 september 2009)

185 Inlägg
17 september 2009
#4
Då ska du satsa på supra tycker jag de flesta har ju targa tak på dem.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 september 2009
#5
Jag hade nog också satst på supran då jag e ju tokfrälst på wankel men då skall det vara den nyare RX-7 an den från 92 å framåt å den e ju en del dyrare.

Men wankel e såååå jävla tokfränt

Wankel e törstiga ja

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

160 Inlägg
17 september 2009
#6
vill du mecka mycket så köp rx7.
samt att motorerna är ömtåliga. så länge motor håller e dom grymt roliga att både åka o lyssna på men motorn brukar inte hålla mer än max 10000mil sen e det dags för en omfattande motorrenovering. och renoveringen kan bli dyr då det bara är ett fåtal i sverige som renoverar sånna motorer.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 september 2009
#7
ingen av dom? smile Köp en Honda Del Sol med Vti eller så! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

677 Inlägg
17 september 2009
#8
För 60k får du en fin Supra mk3

Har iofs själv en så är partisk.

Bilen är tung, drar mycket bensin samt är ett helvete att mecka med!!
Dock inte värre än RX7 som jag personligen tror är ett helvete i både soppa och att mecka.

Mk3 är har ett "djävulskt" vrid och sköter du den rätt kommer den vara din bästa kompis!
att kunna ta bort taket en varm sommardag finns inget som slår !
Vill du ha en bil som drar det mesta och gillar att få blickar så köper du en Supra!
Vill du ha en bil som är billig så köper du inte Supra!

Min supra drar blandad runt 1,5 men då ingår hård körning. Värsta jag var uppe i var 2,5 liter milen.
Det går även att få upp den i 350 hk utan större problem, botten klarar 400-500 hk beroende på skick.

260 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#9
Okej det lutar ännu mer åt Supra nu. Vad ska man kolla på och vad bör va gjort har hört att ramlagerna brukar ge sig?

Memme: Det var nog inget för mig små och plasttiga.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 september 2009
#10
Toppackning e väldigt vanligt på Supra mk3 turbo att de e pajj altså

Gamla Toyotor brukar ju rost arätt friskt med Supra lär inte vara ngt undantag

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

677 Inlägg
17 september 2009
#11
JaggaChafen skrev:
Toppackning e väldigt vanligt på Supra mk3 turbo att de e pajj altså

Gamla Toyotor brukar ju rost arätt friskt med Supra lär inte vara ngt undantag

Du har riktigt otur om du hittar en bil som inte fått packningen utbytt, den går DIREKT vid högre ladd....
Sen rosten finns men inte så vanligt, hjulhusen bak är områden som brukar rosta


Muschke skrev:
Okej det lutar ännu mer åt Supra nu. Vad ska man kolla på och vad bör va gjort har hört att ramlagerna brukar ge sig?

Memme: Det var nog inget för mig små och plasttiga.

Ramlagerna går när man "trimmar" och inte fixar oljekylningen, original oljemängd är piss 4,4 liter sad
Så en oljekylare med termostat kyld  oljeförflyttar kit och problemet försvinner.
200sx är problemet mer utbrett

806 Inlägg
17 september 2009
#12
Jag tycker att du ska kolla på BMW 318 går mycket billigare och är minst lika rolig å köra


157 Inlägg
17 september 2009
#13
lodiseN skrev:
Jag tycker att du ska kolla på BMW 318 går mycket billigare och är minst lika rolig å köra

Verkar som att han är ute efter ett motorstarkare alternativ än 318.
Senast redigerat av Kwek (18 september 2009)

260 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#14
Kwek skrev:
lodiseN skrev:
Jag tycker att du ska kolla på BMW 318 går mycket billigare och är minst lika rolig å köra

verkar som han är ute efter lite alternativ motorstarkare än 318

Exakt och sen gillar jag inte BMW heller.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
18 september 2009
#15
men om du lägger 10-15lax till få en supra mk4 utan turbo, då behöver du ej tänka på .t.e.x toppen,packning, o.s,v eftersom de är 2jz vi pratar om de tål jätte mycket 220hk original och väger ej så mkt, drar under 1l/mil om du vill ha en bil som ser bra ut, hyftsar snabbt, och ganska snål, men tål att ta stryk o effekt,,, tål ca: 400-450hk utan att byta nåt de bara slänga på turbo kitet...

men men de är jag de. jag älskar 2jz-ge


185 Inlägg
18 september 2009
#16
vem vill ha en supra utan turbo. inte jag iaf då tar jag en med turbo.


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
18 september 2009
#17
Passat_Turbo skrev:
vem vill ha en supra utan turbo. inte jag iaf då tar jag en med turbo.

nej men tanken på att killen frågade om de var törstiga,
supra non turbo är rätt så snabbt..
jag äger en av sverige snababste non turbo.... billiga att äga ...minst lika roligt fast inte lika snabbt,
fast jag kan säga med erfarenhet, supra non turbo är lättare(mkt lättare)
jag åker ifrån 280hk twinturbo med min non turbo ....


260 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#18
nja har inte så mycket pengar att lägga ut och sen vill jag ha turbo tongue Så länge den inte drar över 3 l/M så är det lungt ville bara jämföra lite men tack för tipset tongue
Sen har väl inte (4an) Targatak?

2 230 Inlägg
18 september 2009
#19
jo 4an finns som targa med smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

185 Inlägg
18 september 2009
#20
vilket j*vla skit snack att den är billig att äga beror på vem som står på försäkringen. En försäkring på mig med supra utan och med turbo kostar i runda slängar på 11 130 kr om året beroende på självrisk.



Sök