3002
Sök

Hmm det luktar lite bränt. Bashögtalarproblem.

2 035 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
För att få mer ström till steget/stegen så behövs större batteri eller flera batteriet, helt enkelt. smile

Gainen reglerar inte uteffekten på det sättet, utan nu när du har gjort en korrekt inställning (fast då ska volymen egenltigen stå på 3/4 av max) så får du ut full eller nära på full effekt när du har full volym. Med en HU som har ännu högre spänningen på lågnivån så lär du ställa gainen lägre, inte högre.

Okej men hur mycket räcker ett 80ah till??som är ganska nytt. 1/2år.

nej jag vet att gain inte är en volymkontroll. jag har ställt stereon på max innan för att veta att jag inte skadar något vid fullt. om t ex någon fyllepolare drar på fullt.
men mitt steg klarar ju 0.4v-4v så varför blir det så att man skulle gaina mindre om den får 4v??

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
hur ska jag göra för att få mer ström då? batteriet är ju ett 80 ah som är relativt nytt.

sinus live har man ju hört delade åsikter om tyvärr. spelar högt men inte bra. har läst det på forumet.
men det är billigt och jag har själv funderat på det. kostar ju inte alls mycket. men är det finlir nja....

mutantsteget är ju bra men dyrare.

funderade på en sak. när det gäller mitt steg och GAIN.  hoppas ni förstår vad jag skriver nu...

sätter stereon på max och skruvar upp gain tills det låter dåligt. skruvar tillbaka tills det låter ok igen.
nu ligger gain på 50% med 2V från stereon.  lämnar steget halva sin effekt för att gain ligger på 50%?
isåfall är det ju stereon som är felet. hade jag kunnat gaina mer om jag hade 4v ut till steget? eller vad ska jag göra för att kunna höja gain till MAX? kan någon förklara detta med gain och lamnar steget bara max effekt vid just MAX gain.

alltså undrar jag varför många skriver att mitt steg är för klent när gain bara är på 50%ställt.

Jag skulle vilja säga stereon på 70-75% av maxvolym. Över detta så brukar signalen bli rätt distad (förvrängd).

Vad man har gaine/level/input sens osv till är att matcha ingångarnas känslighet mot enhetens signalstyrka.

Förfarandet du använde är rätt tänkt för en grundinställning.....förutom volymen wink

Sedan hur du kan få mer ström till systemet?
Batteri pratar du om....

Men hur mår generatorn?
Hur mår kablaget mellan den och batteriet?
Hur mår batteriets jordanslutningar och kablar?
Ja kort sagt...hur mår hela den kedjan?

Sedan till varför det luktar bränt och varm talspole (vilket för övrigt är en rätt mysig doft) är just för att talspolen BLIR varm...
Detta sker även om man har väldigt ren effekt och samma doft kan komma.
Vad jag försöker säga är att det är normalt.....spec. om man har en låda som är portad på ngt sätt (basreflex eller bandpass). Sedan är det skillnad på att det luktar och det ÄR bränt....men iom att basarna fortfarande spelar och lever så har de inte bränt än wink

Har en kenwood som jag tycker spelar rent och jag kan spela upp till max och fortfarande få bra ljud.

kabeln mellan generatorn och batteriet skulle man kunna kolla på. annars så är det fräscha kablar mm.
pluskabeln till steget är jag lite osäker på pga att den är köpt på brl och är förmodligen i alu å inte 100% koppar.  för att kolla generatorn, kan man mäta på batteripolerna då när motorn är på så ska det visa över 14v??

ja hoppas att inte basarnas prestanda har försämrats. men spelade inte länge när det lät dåligt. (för mycket gain där ett tag) en minut kanske.

Biljudsveteran sen 1984!

jobbar påre
751 Inlägg
18 september 2009
njaa asså du kan ju spela högt.så mäter du på kopplingspunterna på steget..där ska de ligga kring 13.5 iaf.. får ej droppa under 12v. då äre kritiskt.

hur du mäter upp generatorn på bästa sätt vågar ja inte svara på..men den bör ju vara fräsch om den orkar hålla uppe spänningen om du spelar.. jag satter precis in en extra jordkabel mellan chassi och jorden på batteriet. blev som ett helt nytt system.har haft förut att lampor vill blinka till lite vid lägre frekvenser..nu äre ingenting.. blev klarare ljud från basen oxå på nå sätt=).
har inte prova mäta, men tror inte den ska dippa nånting, och jag har ett standard batteri från volvo som är snart 5år gammalt:P är väl dags för ett nytt men men..

2 035 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
mätte på batteriet idag inte på steget dock. motorn var inte på. när basen spelade på hade jag 12.14v på batteripolera. ska mäta på steget imorgon med motorn på.

Jag har en extra jordning mellan chassi och minuspolen på 25mm2 utöver orginal.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 september 2009
bosabengt skrev:

nej jag vet att gain inte är en volymkontroll. jag har ställt stereon på max innan för att veta att jag inte skadar något vid fullt. om t ex någon fyllepolare drar på fullt.
men mitt steg klarar ju 0.4v-4v så varför blir det så att man skulle gaina mindre om den får 4v??

Man brukar säga att man ska ha ett batteri per 1000Wrms slutstegseffekt, men det är ju beroende på vad för batteri man har och hur stort. Ditt bör räcka rätt så långt men enklaste sättet att ta reda på om det räcker eller ej är väl helt enkelt att spela och se om spänningen droppar och belysningen blinkar. smile Sen så skadar det ju inte direkt med lite extra batterikraft.

Om du har en HU som ger ut 4V så ställer du gainen på 4V, alltså lägsta läget (i teorin, kan dock bli annorlunda i verkligheten). Nu när du har en HU som ger ut 2V på lågnivån så hamnar gainen mycket riktigt nånstans på mitten. Anledningen till att du ska gaina mindre med en huvudenhet som ger ut högre spänning på lågnivån är helt enkelt för att signalen från HUn är starkare än på din nuvarande, och då behöver inte steget förstärka den lika mycket för att uppnå samma resultat som idag. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

214 Inlägg
19 september 2009
Och lite grövre strömkabel skadar väll aldrig

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

2 035 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
bosabengt skrev:

Man brukar säga att man ska ha ett batteri per 1000Wrms slutstegseffekt, men det är ju beroende på vad för batteri man har och hur stort. Ditt bör räcka rätt så långt men enklaste sättet att ta reda på om det räcker eller ej är väl helt enkelt att spela och se om spänningen droppar och belysningen blinkar. smile Sen så skadar det ju inte direkt med lite extra batterikraft.

Om du har en HU som ger ut 4V så ställer du gainen på 4V, alltså lägsta läget (i teorin, kan dock bli annorlunda i verkligheten). Nu när du har en HU som ger ut 2V på lågnivån så hamnar gainen mycket riktigt nånstans på mitten. Anledningen till att du ska gaina mindre med en huvudenhet som ger ut högre spänning på lågnivån är helt enkelt för att signalen från HUn är starkare än på din nuvarande, och då behöver inte steget förstärka den lika mycket för att uppnå samma resultat som idag. smile

nej någon belysning blinkar inte. så batteriet är nog ganska fräscht. men visst ett till eller ett starkare är ju inte negativt. funderade på om man kan sätta mitt gamla batteri, ett biltema 62 ah i bagaget. bara att pararellkoppla dem, genom att koppla på batteriet på dem ditrubitonsblocken som sitter i bagaget. Men då laddas väl inte batteriet genom generatorn? visserligen orkar nog inte gen att ladda två batterier.

och nu förstår jag lite varför det kan dista för när man vrider upp gain för mycket.

Biljudsveteran sen 1984!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 september 2009
Man ska helst inte parallelkoppla olika batterier. Men det går att koppla som du skrev. (glöm inte säkring) Batteriet laddas upp genom generatorn oavsett var i bilen du placerar det.

Du kan ha 30 batterier i bilen o generatorn orkar ladda ändå, det är ju huvudsakligen generatorn som driver alltihop. batterierna när ju mest backup för när det kommer belastningstoppar som den inte klarar att leverera...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 035 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
henke_99 skrev:
Man ska helst inte parallelkoppla olika batterier. Men det går att koppla som du skrev. (glöm inte säkring) Batteriet laddas upp genom generatorn oavsett var i bilen du placerar det.

Du kan ha 30 batterier i bilen o generatorn orkar ladda ändå, det är ju huvudsakligen generatorn som driver alltihop. batterierna när ju mest backup för när det kommer belastningstoppar som den inte klarar att leverera...

ja men man kan ju inte seriekoppla dem. men du menar att det inte är bra att pararellkoplla två batterier med olika ah eller??

http://geting.se/viewimage.php?image=19 … ppling.JPG

kan man koppla såhär??

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 september 2009
Pro_fxr skrev:
som sagt.de ska lukta brännt;).. då spelar dom perfekt:D haahaa;)

Ska o ska.......
Luktar det VÄLDIGT mkt så kan man börja fundera på hurpass bra talspolen kyls....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
19 september 2009
bosabengt skrev:
henke_99 skrev:

ja men man kan ju inte seriekoppla dem. men du menar att det inte är bra att pararellkoplla två batterier med olika ah eller??

http://geting.se/viewimage.php?image=19 … ppling.JPG

kan man koppla såhär??

Nej seriekoppla skall man INTE göra.....då fördubblar du spänningen.
Paralellkopplar man två batterier som har samma Ah-värden så fördubblar man detta värde.

Varför man ej bör paralellkoppla olika batterier (dels batterityp och dels storlek och framförallt ålder) har att göra med att laddningen kan snebelastas till de olika batterierna med lite mindre roliga problem till följd.
Tex att det nyate batteriet försämras mkt fortare än det borde osv osv... Dröniettab kan mkt mer om just DE bitarna än jag.

jobbar påre
751 Inlägg
19 september 2009
ehhh:D haha ne var ironisk:) såklart är de ju bäst när de inte luktar nånting:)

det har ingen som helst betydelse vad du har för generator när du ska ladda 1 eller 30batterier..de som gör skillnad är att de tar längre tid att ladda upp dessa...
men som han säger så används typ bara generatorns ström när du spelar. men när de börjar bli belastat så hoppar batterierna in som förstärkning (typ).. detta bör ej hända för mkt..alltså att den understiger allt för låg spänning under längre tider (dels att steget kan gå sönder om de understiger 12v..och för att du suger ström från batterierna och dessa får ingen laddning så länge strömmen är för låg helt enkelt)..

2 035 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
liten update.

Jag har kollat över lite kablar åså. har kollat på kabeln från batteriet till gen. tog bort den och slipade skorna rena.
http://geting.se/image.php/194864-SDC10927.JPG

sen drog jag åt distrubitionsblocket vid stegen. Både jord och plus satt dåligt. satte även krympslang på alla kablar nu, så inga kardeler sticker utanför.

Upplevde lite mera punch i basen. mer kontroll. kanske inbillning. mätte tyvärr inte innan jag gjorde detta men iallafall: Jag mätte på jord och plus på steget. när motorn var på hade jag 14.3V
När jag sen spelade med 50%gain (2V) och stereon på 32 (90%) hade jag som lägst 13.69V och det låg väl på ungefär 13.85 typ i genomsnitt. och det tycker jag är bra. eller??
Senast redigerat av bosabengt (21 september 2009)

Biljudsveteran sen 1984!

6 851 Inlägg
21 september 2009
Antar att generatorn va "kall" när du mätte. Den generatorn i 9-5 skall nämligen inte ge mer än 14V max när den är varm. Så testa igen efter du har kört med bilen lite och hela motorn fått rätt arbetstemp. Vet nämligen att min kan mäta upp till 14.6-14.7 när jag precis startat bilen, vilket sedan sjunker ner till 13.8-14V när den blivit  varm.

21 761 Inlägg
21 september 2009
Om spänningen "bara" sjunker till ca 13,7 V när man spelar högt så tycker iaf jag att det är godkänt, då bör det inte vara några problem. smile

7 241 Inlägg
21 september 2009
TT-Avant skrev:
Antar att generatorn va "kall" när du mätte. Den generatorn i 9-5 skall nämligen inte ge mer än 14V max när den är varm. Så testa igen efter du har kört med bilen lite och hela motorn fått rätt arbetstemp. Vet nämligen att min kan mäta upp till 14.6-14.7 när jag precis startat bilen, vilket sedan sjunker ner till 13.8-14V när den blivit  varm.

Tror det gäller de flesta bilar......
Min generator från 960 ambulans med 14.8V regulator laddar 14.7 på batteriet direkt efter start och ligger på stabila 14.48-14.5V efter ett tag. Iofs slackar min rem lite nu eftersom pinbulten till remspännarn gått av i blocket och jag har kilat fast skiten med en träbit mellan gen o block big_smile

jobbar påre
751 Inlägg
21 september 2009
de låter bra..nog äre helt klart godkännt:) tror jag ligger där ikring:) helst ska man ju inte alls dippa nånting:P men de är lite överkurs å börja bygga så seriöst för hobbybruk tkr då jag=)

2 035 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Det var gött att det låg så pass bra när jag spelade på.

Och om generatorn var tillräckligt varm det vet jag inte. men jag hade väl kört bilen 10 minuter innan jag mätte. Så generatorn hade nog hunnit bli varm. bilen var nog uppe i arbetstemp.
men kan ju mäta när jag är mer säker på att den är varm.

Tror det stod 130A på generatorn. vad säger det i förhållande till hur många steg eller hur mycket effekt den klarar av tills man inte kan ha större steg??

Biljudsveteran sen 1984!

jobbar påre
751 Inlägg
21 september 2009
130A är ganska mkt på en generator..tror jag har 90-100 på min...

vad de gäller hur många steg är ju helt å hållet vad du använder dig av för steg..hur mkt effekt dessa ger..hur många ohm du lirar i osv.... ju lägre ohm ju mer ström går åt liksom:)

7 241 Inlägg
21 september 2009
130A räcker rätt långt.

Innan jag klämde dit min 143A så körde jag med 120A-gen utan att jag upplevde ngr problem....
Bör tilläggas att jag ännu så länge kör med ett billigt fritidsbatteri på 85Ah wink

Sök