3418
Sök

Hmm det luktar lite bränt. Bashögtalarproblem.

2 035 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
kan man säga nåt generellt om batteri, gen och antalet watt rms??

T ex generator på 100A klarar steg på 1000w rms. oavsett ohm. nu säger jag inte att det är så utan jag undrar bara om någon vet?   

eller är det så enkelt att generatorn helt enkelt klarar exakt det som det står på den? t ex jag har ju en 130A gen så då ger den 130A max, men sen så tar ju bilen en del så iallafall ett slutsteg som drar 100A skulle väl inte vara några problem?? eller vad säger ni??

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 september 2009
Du kan utan problem ha ett steg som är avsäkrat till mer än 130A också då man väldigt sällan åker och lyssna på en ton i full volym. wink Ditt steg drar alltså inte några 100A konstant eftersom att du lyssna på musik och den är dynamisk.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
hmm okej fattade sådär men men.

men jag vill bara veta hur många watt rms man kan ha på en 130A gen om man ska spela skiten ur hela anläggningen.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 september 2009
Okej, tar det en gång till då.... Du kan ha steg på 10000Wrms och använda din generator, bara du har nog med batterier för att backa upp med. Visst du kommer inte att kunna spela så värst länge, men det kommer fungera! Om du har ett steg som kan ge, säg 1000Wrms så betyder ju inte det att du hela tiden använder alla dom 1000Wrms, detta eftersom att du lyssna på musik och den är dynamisk. Däremot om du står och spelar en fast ton så får du ut en konstant effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
men varför har jag då sett en bil en gång. typ en jeep eller hummer som hade flera generatorer fram på grillen om man bara behöver en. på en elmiamässa.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2009
För att det är ännu bättre med ännu mer ström. smile Med en stor anläggning så kan det behövas fler eller större generator/er för att hålla uppe spänningen om man ska spela högt länge. I "normala" anläggningar så räcker det oftast med original eller något större generator och ett eller flera bra batteri/er för att kunna försörja steget/en.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Har märkt att det blinkar när man spelar. Men har nu laddat batteriet. så ska se om det hjälper. är det normalt att man har 16.05V när man har laddat färdigt batteriet med laddaren fortfarande på??

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 september 2009
bosabengt skrev:
Har märkt att det blinkar när man spelar. Men har nu laddat batteriet. så ska se om det hjälper. är det normalt att man har 16.05V när man har laddat färdigt batteriet med laddaren fortfarande på??

Om det är en äldre laddare utan övervakning och underhållsladdning så är det vanligt ja.
Men INTE rekomenderat....så fort spänning närmar sig 14.5V så skall en sådan kopplas ur innan batteriet kokas sönder....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

jobbar påre
751 Inlägg
26 september 2009
bosabengt skrev:

blinkar de så kan de bero på dålig jord..både till steg och batteri..men även att du har lite för klen kabel mellan gen.och betteri:)..
men självklart oxå för att batteriet kan vara slut..

Sök