Lördagen 10 juli 2010:
Då var det dags igen för en uppdatering. Tyvärr händer det inte lika stora saker med den här bilen mellan varven som det gjorde med R34:an. Men men, lite händer det i alla fall. Den här gången innehåller uppdateringen i alla fall en del bilder, så nu hoppas jag att folk blir nöjda med det.
Första uppdateringen som gjorts är att jag nu har installerat de ALPINA instegslister som jag för ett ganska bra tag sedan lyckades köpa för ett överkomligt pris på tyska eBay. Tyvärr inte den belysta versionen, men det är ett klart lyft enligt mig när det står ALPINA på instegslisterna istället för BMW.
Instegslister från ALPINA monteras...
Bägge de främre listerna var lätt skadade i den bemärkelsen att gummidelen lossnat lite från plastdelen, ett bekymmer jag sett på många E39:or tidigare. En liten skvätt med SuperAttak-lim (ja, det stavas faktiskt så på flaskan) löste dock det problemet väldigt smidigt.
ChromeLine-lister runt rutorna monteras...Övre framdörren färdig.
Uppdatering nummer två är att jag äntligen fått på de exteriöra ChromeLine listerna runt rutorna. Det första setet jag köpte var i ganska dassigt skick. Efter en hel del polerande men utan vidare bra resultat så gav jag upp, och lyckades köpa ett nytt set till bra pris. Där var tyvärr en av listerna till framrutorna lite knäckt precis ovanför backspegelfästet. Som tur var så råkade just den listen - och i bra skick dessutom - finnas hos den lokala skrotfirman när man svängde in där på vinst och förlust.
ChromeLine-lister runt rutorna monteras... Övre delen klar på bägge dörrarna.
Att byta dessa lister var faktiskt mycket smidigare än vad man kunde tro när man läste diverse guider runt om på nätet, och hela processen tog kanske en timme om man räknar bort den tiden som lades på polering av listerna. Några av clipsen gick sönder lite grand, men inte så illa att de förlorade sin funktion. Någon gång i framtiden, när mer pengar finns att tillgå, ska jag införskaffa samtliga lister i sprillans nytt utförande istället, och då kommer jag att byta clipsen mot nya på samma gång. Tills vidare får det dock duga som det är.
En bild på slutresultatet...
Personligen tycker jag kromlisterna lyfte bilens exteriör enormt mycket, och jag ångrar inte en sekund att jag konverterat från ShadowLine till ChromeLine. Det är ju naturligtvis en smaksak, och som jag tidigare skrivit hade jag nog behållt de svarta listerna istället för de kromade om själva bilen varit i en annan färg än just svart. Jag tycker dessutom att kromlisterna framhäver ALPINA-stripesen lite bättre också, vilket alltid är en bonus.
...och en till eftersom jag blev så jäkla nöjd med det!
Nästa punkt på listan är att majoriteten av de nya sterekomponenterna nu har installerats. Detta arbete utfördes till största delen av en kille som heter Mikael och som jobbar just med stereoinstallationer. Jag misstänker att jag kanske hade kunnat lösa själva monteringen på egen hand, men det kändes bättre att låta en professionell ta hand om det då jag inte hade någon tidigare erfarenhet av att lossa dörrsidor med mera och inte ville riskera att ta sönder något.
Den nya huvudenheten, men inte mycket skillnad rent utseendemässigt för det.
Två huvudkriterier fanns för installationen; original huvudenhet skulle användas och enbart standard infästningar skulle nyttjas då jag inte vill modifiera något i bilen. En uppsättning med prylar Hifonics inhandlades dels från USA och dels från Tyskland, däribland en särskild nivåkonverterare som automatiskt genererar både en baskanal och en remote. Mycket smidig sak faktiskt som jag misstänker förenklade installationen en hel del.
Delningsfilter till komponentsystemen samt nivåkonverterare á la OEM Integration.
Än så länge har jag inte låtit bygga en låda till det nya baselementet, och följaktligen får min gamla baslåda än en gång rycka in för tjänstgöring. På grund av detta har även slutsteg och kabeldragning endast gjorts tillfälligt, och bagageutrymmet har därför ännu inte sitt slutliga utseende vilket jag hoppas ni håller i minnet när ni spanar in bilderna. För korta jordkablar i kombination med svårlokerade jordningspunkter bidrar också till att baslådan inte kan skjutas in ordentligt.
Den inte vidare snygga installationen av baslåda samt slutsteg. Bättring utlovas!
Ljudet är inte helt inställt ännu, på grund av tidsbrist hann Mikael enbart justera komponentsystemen lite preliminärt. Att försöka justera baslådan föll på min lott, och totalt värdelös som jag är på dylika operationer så är jag inte helt nöjd med karaktären i basen. Om det framöver bara går att få den att låta hälften så bra som komponentsystemen så kommer jag dock med största sannolikhet bli mycket nöjd med ljudbilden i bilen. Micke har lovat att vid ett passande tillfälle slutföra samtliga justeringar åt mig.
Naturligtvis finns det också lite smolk i bägaren - som sig bör när man håller på med bilar. Jag vet inte om det beror på någon felkoppling eller störning i bilen, eller om det helt enkelt är bränningen av testskivan som inte blev som den skulle... I alla fall så verkar det som om ljudet ibland bryts vid inbromsning (sker en gång av fem kanske) och det blir en del hopp i musiken ibland när man kör. Det där får undersökas närmare framöver.
Interiör ChromeLine-list monterade i framdörren...
I samband med stereoinstallationen och lossandet av dörrsidorna passade jag på att byta de interiöra ShadowLine-listerna. Tyvärr var de inte av samma typ till bakdörrarna då min bil är utrustad med solskydd där. Installationen blev därför tillfällig även på denna punkt; solskydden är bortmonterade och en glipa finns mellan dörrsidan och listen. Nya lister som passar ihop med solskydd ska beställas inom kort, liksom ett av solskydden själva då detta tydligen var ganska ordentligt trasigt.
...och i bakdörren. Glipan för solskyddet syns ganska tydligt, men det ska också åtgärdas inom kort.
Under den kommande veckan ska stöt- och midjelisterna i ChromeLine-version skickas iväg på behandling för att sen monteras. I övrigt funderar jag starkt på att ge mig på kolfiberdrapering av lite utvalda delar på bilen, och går därför i tankarna på att beställa hem komponenter för detta.
Övriga planer som jag vill hinna realisera innan sommaren är slut är att få bakvingen lackerad och monterad samt bakrutorna tonade. Förhoppningsvis kan det ordnas i samband med att nästa löning dyker upp på bankkontot.
En lite tråkig nyhet uppdagades tyvärr för mig under gårdagen, och det är att personen som jag hoppades i framtiden skulle modifiera fram- och bakstötfångare åt mig ska lägga ner sin verksamhet. Det verkar alltså som om man får ge sig ut på jakt efter någon annan som är rejält vass på att bygga om dylika bildelar. Nog för att de modifikationerna fortfarande ligger en bit in i framtiden, men det skadar aldrig att vara ute i god tid.
I övrigt har väl tiden på sistone spenderats en del på att spåna över den framtida biturbokonverteringen och vilka komponenter som kommer att krävas samt användas för att få denna till stånd. Bilden börjar klarna lite, nu är det bara kosingen som fattas.
Det var allt för idag, hoppas på fler uppdateringar inom kort.
Då var det dags igen för en uppdatering. Tyvärr händer det inte lika stora saker med den här bilen mellan varven som det gjorde med R34:an. Men men, lite händer det i alla fall. Den här gången innehåller uppdateringen i alla fall en del bilder, så nu hoppas jag att folk blir nöjda med det.
Första uppdateringen som gjorts är att jag nu har installerat de ALPINA instegslister som jag för ett ganska bra tag sedan lyckades köpa för ett överkomligt pris på tyska eBay. Tyvärr inte den belysta versionen, men det är ett klart lyft enligt mig när det står ALPINA på instegslisterna istället för BMW.
Instegslister från ALPINA monteras...
Bägge de främre listerna var lätt skadade i den bemärkelsen att gummidelen lossnat lite från plastdelen, ett bekymmer jag sett på många E39:or tidigare. En liten skvätt med SuperAttak-lim (ja, det stavas faktiskt så på flaskan) löste dock det problemet väldigt smidigt.
ChromeLine-lister runt rutorna monteras...Övre framdörren färdig.
Uppdatering nummer två är att jag äntligen fått på de exteriöra ChromeLine listerna runt rutorna. Det första setet jag köpte var i ganska dassigt skick. Efter en hel del polerande men utan vidare bra resultat så gav jag upp, och lyckades köpa ett nytt set till bra pris. Där var tyvärr en av listerna till framrutorna lite knäckt precis ovanför backspegelfästet. Som tur var så råkade just den listen - och i bra skick dessutom - finnas hos den lokala skrotfirman när man svängde in där på vinst och förlust.
ChromeLine-lister runt rutorna monteras... Övre delen klar på bägge dörrarna.
Att byta dessa lister var faktiskt mycket smidigare än vad man kunde tro när man läste diverse guider runt om på nätet, och hela processen tog kanske en timme om man räknar bort den tiden som lades på polering av listerna. Några av clipsen gick sönder lite grand, men inte så illa att de förlorade sin funktion. Någon gång i framtiden, när mer pengar finns att tillgå, ska jag införskaffa samtliga lister i sprillans nytt utförande istället, och då kommer jag att byta clipsen mot nya på samma gång. Tills vidare får det dock duga som det är.
En bild på slutresultatet...
Personligen tycker jag kromlisterna lyfte bilens exteriör enormt mycket, och jag ångrar inte en sekund att jag konverterat från ShadowLine till ChromeLine. Det är ju naturligtvis en smaksak, och som jag tidigare skrivit hade jag nog behållt de svarta listerna istället för de kromade om själva bilen varit i en annan färg än just svart. Jag tycker dessutom att kromlisterna framhäver ALPINA-stripesen lite bättre också, vilket alltid är en bonus.
...och en till eftersom jag blev så jäkla nöjd med det!
Nästa punkt på listan är att majoriteten av de nya sterekomponenterna nu har installerats. Detta arbete utfördes till största delen av en kille som heter Mikael och som jobbar just med stereoinstallationer. Jag misstänker att jag kanske hade kunnat lösa själva monteringen på egen hand, men det kändes bättre att låta en professionell ta hand om det då jag inte hade någon tidigare erfarenhet av att lossa dörrsidor med mera och inte ville riskera att ta sönder något.
Den nya huvudenheten, men inte mycket skillnad rent utseendemässigt för det.
Två huvudkriterier fanns för installationen; original huvudenhet skulle användas och enbart standard infästningar skulle nyttjas då jag inte vill modifiera något i bilen. En uppsättning med prylar Hifonics inhandlades dels från USA och dels från Tyskland, däribland en särskild nivåkonverterare som automatiskt genererar både en baskanal och en remote. Mycket smidig sak faktiskt som jag misstänker förenklade installationen en hel del.
Delningsfilter till komponentsystemen samt nivåkonverterare á la OEM Integration.
Än så länge har jag inte låtit bygga en låda till det nya baselementet, och följaktligen får min gamla baslåda än en gång rycka in för tjänstgöring. På grund av detta har även slutsteg och kabeldragning endast gjorts tillfälligt, och bagageutrymmet har därför ännu inte sitt slutliga utseende vilket jag hoppas ni håller i minnet när ni spanar in bilderna. För korta jordkablar i kombination med svårlokerade jordningspunkter bidrar också till att baslådan inte kan skjutas in ordentligt.
Den inte vidare snygga installationen av baslåda samt slutsteg. Bättring utlovas!
Ljudet är inte helt inställt ännu, på grund av tidsbrist hann Mikael enbart justera komponentsystemen lite preliminärt. Att försöka justera baslådan föll på min lott, och totalt värdelös som jag är på dylika operationer så är jag inte helt nöjd med karaktären i basen. Om det framöver bara går att få den att låta hälften så bra som komponentsystemen så kommer jag dock med största sannolikhet bli mycket nöjd med ljudbilden i bilen. Micke har lovat att vid ett passande tillfälle slutföra samtliga justeringar åt mig.
Naturligtvis finns det också lite smolk i bägaren - som sig bör när man håller på med bilar. Jag vet inte om det beror på någon felkoppling eller störning i bilen, eller om det helt enkelt är bränningen av testskivan som inte blev som den skulle... I alla fall så verkar det som om ljudet ibland bryts vid inbromsning (sker en gång av fem kanske) och det blir en del hopp i musiken ibland när man kör. Det där får undersökas närmare framöver.
Interiör ChromeLine-list monterade i framdörren...
I samband med stereoinstallationen och lossandet av dörrsidorna passade jag på att byta de interiöra ShadowLine-listerna. Tyvärr var de inte av samma typ till bakdörrarna då min bil är utrustad med solskydd där. Installationen blev därför tillfällig även på denna punkt; solskydden är bortmonterade och en glipa finns mellan dörrsidan och listen. Nya lister som passar ihop med solskydd ska beställas inom kort, liksom ett av solskydden själva då detta tydligen var ganska ordentligt trasigt.
...och i bakdörren. Glipan för solskyddet syns ganska tydligt, men det ska också åtgärdas inom kort.
Under den kommande veckan ska stöt- och midjelisterna i ChromeLine-version skickas iväg på behandling för att sen monteras. I övrigt funderar jag starkt på att ge mig på kolfiberdrapering av lite utvalda delar på bilen, och går därför i tankarna på att beställa hem komponenter för detta.
Övriga planer som jag vill hinna realisera innan sommaren är slut är att få bakvingen lackerad och monterad samt bakrutorna tonade. Förhoppningsvis kan det ordnas i samband med att nästa löning dyker upp på bankkontot.
En lite tråkig nyhet uppdagades tyvärr för mig under gårdagen, och det är att personen som jag hoppades i framtiden skulle modifiera fram- och bakstötfångare åt mig ska lägga ner sin verksamhet. Det verkar alltså som om man får ge sig ut på jakt efter någon annan som är rejält vass på att bygga om dylika bildelar. Nog för att de modifikationerna fortfarande ligger en bit in i framtiden, men det skadar aldrig att vara ute i god tid.
I övrigt har väl tiden på sistone spenderats en del på att spåna över den framtida biturbokonverteringen och vilka komponenter som kommer att krävas samt användas för att få denna till stånd. Bilden börjar klarna lite, nu är det bara kosingen som fattas.
Det var allt för idag, hoppas på fler uppdateringar inom kort.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
0
0
0
0