3759
Sök

BMW Alpina B10 V8 '97

2 014 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#101
Qwaffe skrev:
Kul att höra big_smile Är 20" alpinafälgar dom som sitter på Alpina B12 eller är det från nån nyare modell?

Såg faktiskt en Alpina B10 på baksidan av elmia nu i helgen, touring va d. 19" Alpinafälgar hade han, såg löjligt fräscht ut! Är 19" alpinafälgar dyra?

Japp, 20" av den äldre modellen (kallad SoftLine) satt enbart på B12 5.7 och 6.0 av generation E38.

Mötte faktiskt en silverfärgad Alpina E39 Touring med 19" av den nyare modellen (kallad Classic) när jag var på väg till mässan.

Vet faktiskt inte vad 19" ligger på i pris vare sig begagnade eller nya. Då jag inte är särskilt förtjust i stilen som Alpina valde för Classic så håller jag mig till SoftLine och har därför väldigt dålig koll på vad en uppsättning i dimension 19" skulle betinga.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#102
Söndagen 1 maj 2011:

Har man väl kommit igång verkar det vara svårt att sluta. Efter föregående helgs gnuggande på karossen och städande av interiören så beslöt jag mig nu för att ta itu med motorn. Helt amatörmässigt och kanske inte direkt 100 % seriöst, men arbetet resulterade i alla fall i klart fräschare motorrum än tidigare.

http://farm6.static.flickr.com/5225/5676434308_e61116b5a4_z.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5182/5675873333_a1e74f6293_z.jpg

Verkar fortfarande vara väldigt dåligt intresse för den här projekttråden trots att det på sistone skett en del betydande uppdateringar med ett gäng bilder, så vi får se hur det blir i framtiden.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
1 maj 2011
#103
Det blev ju riktigt bra smile
Och det är verkligen en riktigt maffig motor!

Allt för den där jävla hatten!

2 656 Inlägg
1 maj 2011
#104
Alecci skrev:
Söndagen 1 maj 2011:

Har man väl kommit igång verkar det vara svårt att sluta. Efter föregående helgs gnuggande på karossen och städande av interiören så beslöt jag mig nu för att ta itu med motorn. Helt amatörmässigt och kanske inte direkt 100 % seriöst, men arbetet resulterade i alla fall i klart fräschare motorrum än tidigare.

http://farm6.static.flickr.com/5225/567 … b5a4_z.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5182/567 … 6293_z.jpg

Verkar fortfarande vara väldigt dåligt intresse för den här projekttråden trots att det på sistone skett en del betydande uppdateringar med ett gäng bilder, så vi får se hur det blir i framtiden.

du skulle bara våga att lägga ner tråden yikes då blir jag ledsen


Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
1 maj 2011
#105
Alecci skrev:
Mötte faktiskt en silverfärgad Alpina E39 Touring med 19" av den nyare modellen (kallad Classic) när jag var på väg till mässan.

Var säkert samma vi såg, vilken dag mötte du den och vart såg du den?

Motorrummet ser ju helt nytt ut btw big_smile Tänk om man kunde få tag på en sån fin för en rimlig peng smile
Senast redigerat av Qwaffe (1 maj 2011)

Ableton Live

2 014 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#106
Qwaffe skrev:
Alecci skrev:
Mötte faktiskt en silverfärgad Alpina E39 Touring med 19" av den nyare modellen (kallad Classic) när jag var på väg till mässan.

Var säkert samma vi såg, vilken dag mötte du den och vart såg du den?

Motorrummet ser ju helt nytt ut btw big_smile Tänk om man kunde få tag på en sån fin för en rimlig peng smile

Mötte den precis när jag svängde upp mot parkeringen vid norra entrén, på söndagen runt kl 13.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
1 maj 2011
#107
Inte sluta med uppdateringar inte.... jag följer hela tiden men kommenterar inte jämt :-)  Snygg blev det med putsen iaf. har gjort samma på hobbubilen i idag, och nästa helg blir det 330;n.
// mvh Urban

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

dARKiE
5 031 Inlägg
1 maj 2011
#108
Ser riktigt läckert ut med förändringarna! smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
1 maj 2011
#109
Alecci skrev:
Qwaffe skrev:
Alecci skrev:
Mötte faktiskt en silverfärgad Alpina E39 Touring med 19" av den nyare modellen (kallad Classic) när jag var på väg till mässan.

Var säkert samma vi såg, vilken dag mötte du den och vart såg du den?

Motorrummet ser ju helt nytt ut btw big_smile Tänk om man kunde få tag på en sån fin för en rimlig peng smile

Mötte den precis när jag svängde upp mot parkeringen vid norra entrén, på söndagen runt kl 13.

Låter rimligt! Om någon vet vems det är så kan ni gärna länka här eller i ett pm smile

Ableton Live

2 014 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#110
Onsdagen 11 maj 2011:

Här följer en mindre uppdatering med både goda och dåliga nyheter.

Var på kylarverkstaden häromdagen och kontrollerade halten av koldioxid i kylarvätskan, och där fanns inget som trots många försök visade gav något utslag. Alltså kan man rimligtvis anta att läckaget av kylarvätska beror på att kompressionen i kylsystemet hann trycka sönder gaveln på den nya kylaren innan toppackningarna byttes. Nu har bilen fått sig en dos kylartätning samt en rejäl luftning och det läckaget finns inte längre.

Däremot är det ett annat läckage som jag gjorts uppmärksam på, nämligen olja. Har tidigare sett att det kommit någon enstaka droppe då och då, men med tanke på den mycket begränsade mängden har jag inte brytt mig på annat sätt än att ofta och med jämna mellanrum kolla nivån via oljestickan. Nu har det på sistone blivit värre. Igår var jag på besök hos en BMW-mekaniker som trodde att läckaget berodde på kass oljetrågspackning, men nyfiken som man är började jag kolla lite själv för att se om jag kunde lokalisera läckaget.

Idag har jag följaktligen, i sällskap med diverse ficklampor, dykt djupt i motorrummet på Alpinan. Efter en stunds lysande såg jag att det låg en liten pöl av fräsch och fin olja i motorfästet på förarsidan. Jag grävde runt med nävarna så gott jag kunde ovanför motorfästet (rätt dåligt med utrymme där på dessa bilar), och hittade gott om oljehinna men ingen direkt ansamling som kunde sägas tyda på ett läckage. Precis när jag stod i begrepp att ge upp lyckades jag komma åt en slang och fick en del olja på handen. I min visdom kramade jag åt slangen och fick rätt mycket olja i näven. Proceduren upprepades ett par gånger med avtorkningar mellan varven, både på slangen i fråga samt området runt om, och resultatet blev detsamma. Alltså kan man dra följande slutsatser...

Symptom: Oljeläckage ovanför förarsidans motorfäste
Diagnos: Brusten slang mellan oljefilterhus och motorblock
Behandling: 2-3 000 kr hos lämplig BMW-verkstad för att byta slangar

Alltid är det något. Jag har verkligen inte någon vidare tur med mina bilar, ett faktum som torde vara ganska känt vid det här laget. Å andra sidan är jag väl också känd för att ha tjockare pannben än en grävling och följaktligen är det bara att bryta ihop och komma igen trots att studentekonomin nu är väldigt ansträngd efter att toppackningsbytet gick på cirka 37 000 kr inklusive transporter.

Det återstår väl att se om problemet åtgärdas hos den lokala BMW-handlarens verkstad, där priset är högre men väntetiden betydligt kortare, eller hos traktens välrenommerade BMW-mekaniker där priset är lägre men väntetiden över en månad.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
11 maj 2011
#111
Tråkigt med dina utgifter på bilen men det är ju samtidigt väldigt svårt att kunna upptäcka sånna begynnande problem vid inköp också. Hoppas du får möjlighet att njuta ordentligt i sommar av Alpinan efter reparationerna.  // Trevlig sommar på dig !

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

2 656 Inlägg
11 maj 2011
#112
men ack så väl investerade pengar ! smile tänk va roligt de blir med alpinan sen


Med.lem
3 759 Inlägg
11 maj 2011
#113
Ville bara säga att jag fortfarande läser.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

2 014 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#114
Fredagen 20 maj 2011:

Strulet verkar aldrig vilja ge sig, jag måste ha gjort bilgudarna rejält förbannade någon gång. Denna gången är det väl förvisso inga större problem, men det är just att man aldrig blir helt kvitt problemen.

Det tidigare kylarvätskeläckaget har återkommit. Funderar på om man ska hälla i en burk kylartätning till eller om man helt enkelt får dras med det tills dess att sommarjobbet gett mig tillräckligt med kosing för att köpa in en racingkylare i aluminium, men de ligger ju runt 8-9K i pris också. En ny originalkylare för cirka 1K är ju ett alternativt, men känns ändå onödigt att slänga en tusenlapp på en ny originalkylare när man ända ska skaffa rejäla grejer framöver.

Oljetryckslangarna är nu bytta tack vare en ordentlig insats från Zacke på Bilteknik i Jönköping. Nu blev det biffiga saker i form av mycket värmetåligare PTFE-slang av stålomspunnen variant samt hydraulikkopplingar. Nu ska de nog överleva bilens livslängd hoppas jag. Mycket strul, men det gick till sist och nu är det oljeläckaget åtgärdat. Precis, "det" oljeläckaget. Det visade sig nämligen att det finns ett till! Man kan ju bli vansinnig för mindre alltså. Nåja, jag har lyckats lokalisera även det andra läckaget och det är tydligen ventilkåpspackningen på förarsidan som läcker. Nya packningar är inte vidare dyrt, cirka 450 kr för bägge sidor. De finns dessutom på lager och arbetet med att byta dem verkar inte helt omöjligt att klara av själv. Då får jag dessutom en ursäkt till att blästra och lackera om ventilkåporna, vars ursprungligen silverfärgade nyans har gulnat med åren och nu ser ganska anskrämlig ut.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

dARKiE
5 031 Inlägg
20 maj 2011
#115
Låter inte allt för kul. Men det löser du smile

Du är inte den enda som har problem med alpina dock.
Fått ställa av min och ta fram vinterbilen igen. Förjävligt.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

355 Inlägg
20 maj 2011
#116
Hej!

Fen, vad bekymmer du verkar ha.

Men som de säger, det som inte dödar -det härdar smile

Läser för övrigt tråden oxå, även om det är första gången jag skriver i den.

Kämpa nu smile


Mvh Jonas

Mvh Jonas

426 Inlägg
20 maj 2011
#117
Härligt arbete, kommer att följas smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

68 Inlägg
21 maj 2011
#118
Alecci skrev:
Fredagen 20 maj 2011:

Strulet verkar aldrig vilja ge sig, jag måste ha gjort bilgudarna rejält förbannade någon gång. Denna gången är det väl förvisso inga större problem, men det är just att man aldrig blir helt kvitt problemen.

Det tidigare kylarvätskeläckaget har återkommit. Funderar på om man ska hälla i en burk kylartätning till eller om man helt enkelt får dras med det tills dess att sommarjobbet gett mig tillräckligt med kosing för att köpa in en racingkylare i aluminium, men de ligger ju runt 8-9K i pris också. En ny originalkylare för cirka 1K är ju ett alternativt, men känns ändå onödigt att slänga en tusenlapp på en ny originalkylare när man ända ska skaffa rejäla grejer framöver.

Oljetryckslangarna är nu bytta tack vare en ordentlig insats från Zacke på Bilteknik i Jönköping. Nu blev det biffiga saker i form av mycket värmetåligare PTFE-slang av stålomspunnen variant samt hydraulikkopplingar. Nu ska de nog överleva bilens livslängd hoppas jag. Mycket strul, men det gick till sist och nu är det oljeläckaget åtgärdat. Precis, "det" oljeläckaget. Det visade sig nämligen att det finns ett till! Man kan ju bli vansinnig för mindre alltså. Nåja, jag har lyckats lokalisera även det andra läckaget och det är tydligen ventilkåpspackningen på förarsidan som läcker. Nya packningar är inte vidare dyrt, cirka 450 kr för bägge sidor. De finns dessutom på lager och arbetet med att byta dem verkar inte helt omöjligt att klara av själv. Då får jag dessutom en ursäkt till att blästra och lackera om ventilkåporna, vars ursprungligen silverfärgade nyans har gulnat med åren och nu ser ganska anskrämlig ut.

kan du inte reklamera jobbet på topparna? du bytte ju toppackningar, då byter man även ventilkåpspackningar!

//Quist

2 014 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#119
Quist skrev:
kan du inte reklamera jobbet på topparna? du bytte ju toppackningar, då byter man även ventilkåpspackningar!

Känns inte lönt att reklamera det då det skulle kosta mig mer än dubbelt så mycket att köra bilen fram och tillbaka till Jarls än att byta ventilkåpspackningarna själv.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#120
Lördagen 28 maj 2011:

Då var det dags igen. I förrgår körde jag trots allt ner bilen till Jarls Bilservice i Helsingborg som fick ta itu med att fixa oljeläckaget som kom från skarven precis där topp, bröstkåpa och ventilkåpa möts. Delarna plockades isär, alla ytor rengjordes extra noga - jag vill inte behöva åka till Helsingborg i samma syfte igen och Jarls vill inte behöva utföra fler onödiga garantireparationer - och sedan monterades allt ånyo på plats. Nu är det ordentligt tätt. Det droppar fortfarande lite olja underifrån bilen, men eftersom pölarna blir mindre och mindre och nivån inte längre sjunker på oljestickan så misstänker jag att det helt enkelt är gammal olja som tidigare läckt och bara tar tid på sig att rinna ner.

Vidare till nästa problem. Bilen hade börjat få riktigt värdelös tomgång. Den var dessutom lite svårstartad och tuggade på startmotorn ungefär 3-4 sekunder mot 1-2 sekunder tidigare. Varvet gick upp och ned, det lät inte som den gick på alla cylindrar, motorn gungade så hela bilen skakade och om man inte gav lite gas dog den ofta om man lägger växeln i läge D eller R (kärringstopp på en automatväxlad bil alltså).

Motorn gick dock utmärkt från cirka 800 rpm och uppåt, inga misständningar eller ryck. Den drog kanske lite väl länge på växlarna, i synnerhet när motorn var kall men i övrigt gick växlingarna fint, ingenting konstigt vid belastning (kraftig acceleration, uppförsbackar, etc). Symptomen blev dessutom raskt värre under de två sista veckorna.

Vid inkoppling av diagnosverktyg hos Rinaldos för ungefär 1½ vecka sedan fick vi en felkod på kamaxelgivaren som sade "signal ej rimlig". Tog man bort felkoden kom den tillbaka direkt. Vid ny felkodssökning i förrgår hos Jarls fanns samma felkod kvar, men när man tog bort den så återkom den däremot inte. Skumt men kanske något tacksamt.

Efter lite efterforskningar på diverse forum kom jag fram till att symptomen tydde på att antingen kamaxelgivaren alternativt insugsmembranet var boven. Den första var väl inte helt otippad då det tidigare fanns felkod för den - som nu dock är borta. Vad beträffar insugsmembranet testade jag att spraya startgas bakom insuget, mellan motor och torpedvägg alltså. Det påverkade inte tomgången/motorvarvet det minsta. Inte heller om jag sprayar det direkt vid luftfiltrets insugskanal, vilket är lite udda.

Efter att ha postat en tråd på AutoPower om symptomen fick jag lite tips att det möjligtvis kunde vara tomgångsmotorn som strulade. Den har tydligen en förmåga att bli ordentligt smutsig inuti och sedan börja kärva, då kolven som styr tomgången kan fastna. En medlem fixade en länk till en DIY på ett amerikanskt BMW-forum och därmed var saken biff. Nu är både tomgångsmotor och LMM noggrant men varsamt rengjorde, och bilen går som en klocka. Samtliga tidigare symptom är nu borta! Detta har firats med inköp av ett mycket sällsynt Alpina-fotstöd i aluminium. Resten av pedalerna ska också införskaffas, men de är långt ifrån lika sällsynta och därför inte lika bråttom att köpa när de dyker upp.

Men men, i den här projekttråden kan vi inte ha enbart goda nyheter i samband med uppdateringarna. Det måste naturligtvis finnas något smolk i bägaren. Kylaren har nu rasat så pass att bilen nu inte går att köra längre än 5-minutersturer. Därtill verkar även expansionskärlet nu ha gett upp, då det finns glykolstänk i närheten av kärlet, vilket det inte fanns tidigare.

Bilen får nu stå i dvala ett tag tills dess att jag har råd med en ny kylare. Nu har man under de senaste två månaderna lagt 40K i reparationer på bilen (och därutöver inköp av fälgar, etc), vilket är mycket för en fattig student precis innan sommaruppehåll. Paus från studierna innebär ju även paus i studiemedlen och lönen för sommarjobben jag fixat kommer inte förrän i slutet av sommaren.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök