Lördagen 28 maj 2011:
Då var det dags igen. I förrgår körde jag trots allt ner bilen till Jarls Bilservice i Helsingborg som fick ta itu med att fixa oljeläckaget som kom från skarven precis där topp, bröstkåpa och ventilkåpa möts. Delarna plockades isär, alla ytor rengjordes extra noga - jag vill inte behöva åka till Helsingborg i samma syfte igen och Jarls vill inte behöva utföra fler onödiga garantireparationer - och sedan monterades allt ånyo på plats. Nu är det ordentligt tätt. Det droppar fortfarande lite olja underifrån bilen, men eftersom pölarna blir mindre och mindre och nivån inte längre sjunker på oljestickan så misstänker jag att det helt enkelt är gammal olja som tidigare läckt och bara tar tid på sig att rinna ner.
Vidare till nästa problem. Bilen hade börjat få riktigt värdelös tomgång. Den var dessutom lite svårstartad och tuggade på startmotorn ungefär 3-4 sekunder mot 1-2 sekunder tidigare. Varvet gick upp och ned, det lät inte som den gick på alla cylindrar, motorn gungade så hela bilen skakade och om man inte gav lite gas dog den ofta om man lägger växeln i läge D eller R (kärringstopp på en automatväxlad bil alltså).
Motorn gick dock utmärkt från cirka 800 rpm och uppåt, inga misständningar eller ryck. Den drog kanske lite väl länge på växlarna, i synnerhet när motorn var kall men i övrigt gick växlingarna fint, ingenting konstigt vid belastning (kraftig acceleration, uppförsbackar, etc). Symptomen blev dessutom raskt värre under de två sista veckorna.
Vid inkoppling av diagnosverktyg hos Rinaldos för ungefär 1½ vecka sedan fick vi en felkod på kamaxelgivaren som sade "signal ej rimlig". Tog man bort felkoden kom den tillbaka direkt. Vid ny felkodssökning i förrgår hos Jarls fanns samma felkod kvar, men när man tog bort den så återkom den däremot inte. Skumt men kanske något tacksamt.
Efter lite efterforskningar på diverse forum kom jag fram till att symptomen tydde på att antingen kamaxelgivaren alternativt insugsmembranet var boven. Den första var väl inte helt otippad då det tidigare fanns felkod för den - som nu dock är borta. Vad beträffar insugsmembranet testade jag att spraya startgas bakom insuget, mellan motor och torpedvägg alltså. Det påverkade inte tomgången/motorvarvet det minsta. Inte heller om jag sprayar det direkt vid luftfiltrets insugskanal, vilket är lite udda.
Efter att ha postat en tråd på AutoPower om symptomen fick jag lite tips att det möjligtvis kunde vara tomgångsmotorn som strulade. Den har tydligen en förmåga att bli ordentligt smutsig inuti och sedan börja kärva, då kolven som styr tomgången kan fastna. En medlem fixade en länk till en DIY på ett amerikanskt BMW-forum och därmed var saken biff. Nu är både tomgångsmotor och LMM noggrant men varsamt rengjorde, och bilen går som en klocka. Samtliga tidigare symptom är nu borta! Detta har firats med inköp av ett mycket sällsynt Alpina-fotstöd i aluminium. Resten av pedalerna ska också införskaffas, men de är långt ifrån lika sällsynta och därför inte lika bråttom att köpa när de dyker upp.
Men men, i den här projekttråden kan vi inte ha enbart goda nyheter i samband med uppdateringarna. Det måste naturligtvis finnas något smolk i bägaren. Kylaren har nu rasat så pass att bilen nu inte går att köra längre än 5-minutersturer. Därtill verkar även expansionskärlet nu ha gett upp, då det finns glykolstänk i närheten av kärlet, vilket det inte fanns tidigare.
Bilen får nu stå i dvala ett tag tills dess att jag har råd med en ny kylare. Nu har man under de senaste två månaderna lagt 40K i reparationer på bilen (och därutöver inköp av fälgar, etc), vilket är mycket för en fattig student precis innan sommaruppehåll. Paus från studierna innebär ju även paus i studiemedlen och lönen för sommarjobben jag fixat kommer inte förrän i slutet av sommaren.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex