3666
Sök

Honda Civic 92a, motor D15b2 dricker olja och vatten !! UPPDATERING, KONSTIGA UTSLAG PÅ KOMTESTET!?!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Racing84 skrev:
Det är packning till ventilkåpan som är kass. Prova byta de och tvätta motor lite.

Menar du ventilkåpackningen då eller vad? smile å gör de verkligen så mkt att de dricker både vatten å olja så snabbt!?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

3 235 Inlägg
26 september 2009
Värmepacketet inne i bilen kan läcka.

När kylarvätskan blir varm expanderar den, och det blir övetryck i systemet, och då kan vätskan pressas ut.
Kör motorn varm, varva och se om det droppar nånstans.

562 Inlägg
27 september 2009
Alternativt provtryck kylsystemet och kontrollera angående synbara läckor.

9-5 Aero Sedan -05

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
ENgolf  - aa ska kolla idag hur expansions kärlet är !smile Kan vara detta med, annars kommer de bli en renovering big_smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
27 september 2009
gör en ordentlig motortvätt och torka rent samt bort alla oljerester så du kan se om det läcker.
lyssna efter läckage också samt kolla efter vattenläckage.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Hade gjort en motortvätt , men vågar inte själva neutral .. Då jag är lite så skeptisk till vad som skals tvättas å med vad ? Diskborste?!yikes

251 Inlägg
28 september 2009
Spruta på avfettningsmedel på de berörda partierna på motorn, och sen ska de i princip bara vara att spola av de efter ca 5 - 10 min.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Frågar här i min fina tråd!

Vad ska man ha i expansions kärlet? smile Ska det vara helt tomt i detta eller vad, just nu finns de en svart gega nere vid "mini" men detta ska vara kvar har jag fått reda på.
Senast redigerat av Memme (29 september 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Tack andre. Kärlet är rensat nu, och nu finns de kylarvätska i det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 285 Inlägg
29 september 2009
vattnet kan ta andra vägar än rakt in i en cyl
då syns det inte på komp testet

men blir inte heller oljan vit vid påfyllningslocket efter en riktig varmkörning ska det inte vara någon fara för packningen

det räcker med ett litet hål i kylaren för att man ska tömma kylaren och då läcker det bara när den är varm om man har lite oflyt
så trycktesta hela systemet  och syna alla slangar rör och kylare och värmepaket
och ställ dig på ett ställe där det är torrt från början

var själv med om att motorvärmaren läckte det gick inte att se vart det läckte såg aldrig heller något vatten på backen men vattnet försvann
efter någon månad släppte dock motorvärmaren nästan helt först då hittade jag felet
men gjorde bara en visuell felsökning av systemet
hade jag trycktestat det hade det synnas direkt

Kör fort så hinner inget hända...

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Nä oljan blir inte vit efter hård / varm körning!

Kände på lite slangar innan idag , så när jag tryckte på dom så kom vattnet tillbaka till behållaren så det e nog inga fel på slangarna då! Kan de vara så att de e kylaren eller vattenpumpen då? smile Fast bilen blir varm direkt om jag kör en kort kort sträck så blir de riktigt varmt under huven med.

Sök