3097
Sök

trimma s70 T5.. letar motorrenoverare...

8 250 Inlägg
22 september 2009
#21
karlitoo skrev:
Så det är inte bara att köpa nya stakar från tex Lgspeed och slänga i motorn, äre så pass att man måste gå kolla att de är o okej o sånt? Man betalar ju för stakar som ska passa i så..

Spelar ingen roll vad det står på kartonegn. Att sätta i utan att mäta upp kan bli dyrt. Ja, man betalar för att saker ska passa, men det är inget man bara blint ska utgå ifrån. Det klart att det går att bara sätta i, men det är en chansning och är man seriös så mäter man innan. För skulel det råka va nåt tok så är mätning billigare än ett ras.


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2009
#22
Marlboroman skrev:
För skulel det råka va nåt tok så är mätning billigare än ett ras.

Hahaha, snacka om underdrift. lol
Vet inte vad en uppmätning kostar, ingick i bygget som Pacman Racing gjorde åt mig, men hade jag gjort det själv första gången hade det sparat mig 20 papp. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

71 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#23
D_Carlsson skrev:
nej och sen om du sk riva motorn och byta stakar lager packingar osv ska du nog kolla lite nogrannare vad packningar å lager kostar för det kostar mer än stakarna:rolleyes:

jo givetvis hadde ju inte täkt sätta mig vid data leta fram allt blunda för o inte se priset o sen vänt på faktura ,, riktigt så dum är jag inte ,, även om man kan tro det haha

71 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#24
Marlboroman skrev:
karlitoo skrev:
Så det är inte bara att köpa nya stakar från tex Lgspeed och slänga i motorn, äre så pass att man måste gå kolla att de är o okej o sånt? Man betalar ju för stakar som ska passa i så..

Spelar ingen roll vad det står på kartonegn. Att sätta i utan att mäta upp kan bli dyrt. Ja, man betalar för att saker ska passa, men det är inget man bara blint ska utgå ifrån. Det klart att det går att bara sätta i, men det är en chansning och är man seriös så mäter man innan. För skulel det råka va nåt tok så är mätning billigare än ett ras.

Det blir till o få dem kollade ,, ingen chansning man riktigt känner att man har råd o ta.. byter ju för att det ska hålla inte rasa

71 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#25
idag var jag bakfull som tusan satt o genomsökte blocket fick syn på denna via en länk o beställde den typiskt bakfylla ...
är de en bra ic? svår att montera? var får jag tag på tryckrör o sillikon slang ??

71 Inlägg
8 250 Inlägg
26 september 2009
#27
mikkeT5 skrev:
idag var jag bakfull som tusan satt o genomsökte blocket fick syn på denna via en länk o beställde den typiskt bakfylla ...
är de en bra ic? svår att montera? var får jag tag på tryckrör o sillikon slang ??

Har en liknande fast 25cm hög på min. Och rören får man bygga själv + att det är en hel del strul med att få plats med den.


71 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#28
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
idag var jag bakfull som tusan satt o genomsökte blocket fick syn på denna via en länk o beställde den typiskt bakfylla ...
är de en bra ic? svår att montera? var får jag tag på tryckrör o sillikon slang ??

Har en liknande fast 25cm hög på min. Och rören får man bygga själv + att det är en hel del strul med att få plats med den.

okej men det ska nog gå o lösa=) hehe

71 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#29
BlackBetty skrev:
Varför inte köpa en modellanpassad? Kommer bli dyrare i slutändan när du får bygga om tryckrören och nya silikonkopplingar. Bara kopplingar lär ju gå på en tusenlapp. Sen får du bygga ny fästen med så det blir extra jobb för en dyrare intercooler i slutändan.

http://www.tillbilen.com/?artnr=ICVOLVX02&cat_id=90

Den klarar mycket effekt. Passar i princip bolt-on och du kan ha kvar din ac som vanligt.

såg den med  ... silikonkopplingar har jag tillgång till tryckrör får man väl försöka hitta nån som snickrar ihop så de passar acn ska bort ändå .. o de e ju lite kul att få grejja lite för o få det o passa .... har en ic från en skogsmaskin liggandes med (MODELL STOR) den skulle nog va svår o få dit=P

71 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#30
om någon har 3" lmm o gasspjäll liggandes får denne gärna höra av sig till mig . även andra delar är av intresse ...
mvh

71 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#31
cheffer skrev:
kan ju vara säkrare att renovera motorn för de grejerna wink Men inte nödvändligt om den är i bra skick. Har du original avgas nu eller? har du det är det nog idé att byta upp dig samt även en lite rymligare ic skulle inte skada smile

Rymligare ic är nu beställt och en inköpslista med grejjer som inkluderar motorrenovering är under konstruktion ..
så kom gärna med tipps smile

H profilvevstakar med arp bult             ( )
GLT kammar                                      ( )
(Portad topp)                                      ( )
Vev och ram lager                               ( )
Sortnings och kompletteringssats.        ( ) 
S60R grenrör                                       ( )
960 Gas spjäll                                       ( )
3" lmm                                                  ( )
Större Alu intercooler                            (X)
2,5/3”Tryckrör                                       ( )
TURBO??                                              ( )
SPRIDARE??                                         ( )
Soppapump?                                          ( )
Koppling                                                ( )


kommer ta tid men jag har mycket tid o ett snävt penga flöde just nu så det får bli ett långt projekt..
sierran får gå så länge
Senast redigerat av mikkeT5 (27 september 2009)

8 250 Inlägg
27 september 2009
#32
Ge f*n i att plana toppen. Det kan man göa på rödblock. Men på alumotorerna så är det nåt man gör endast om man måste då det finns så liten marginal att plana.


71 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#33
Marlboroman skrev:
Ge f*n i att plana toppen. Det kan man göa på rödblock. Men på alumotorerna så är det nåt man gör endast om man måste då det finns så liten marginal att plana.

tackar då hoppar jag över det smile
några förslag på mina frågetecken i listan??
Angående portningen acc racing som finns i närheten till mig (svenljunga) portar dem tar från 7000 kr för en 16v topp är det ett bra pris? tycker det låter saftigt
Senast redigerat av mikkeT5 (27 september 2009)

8 250 Inlägg
27 september 2009
#34
mikkeT5 skrev:
Marlboroman skrev:
Ge f*n i att plana toppen. Det kan man göa på rödblock. Men på alumotorerna så är det nåt man gör endast om man måste då det finns så liten marginal att plana.

tackar då hoppar jag över det smile
några förslag på mina frågetecken i listan??
Angående portningen acc racing som finns i närheten till mig (svenljunga) portar dem tar från 7000 kr för en 16v topp är det ett bra pris? tycker det låter saftigt

Om de tar 7000 för en 16V, vad tar dem då för en 20v? Annars så finns ju uffe: www.topptrim.se som tar 6800 för en 20v. Vad göäller ditt recept så saknas ju koppling. Annars så verkar det väl vettigt.


71 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#35
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
Marlboroman skrev:
Ge f*n i att plana toppen. Det kan man göa på rödblock. Men på alumotorerna så är det nåt man gör endast om man måste då det finns så liten marginal att plana.

tackar då hoppar jag över det smile
några förslag på mina frågetecken i listan??
Angående portningen acc racing som finns i närheten till mig (svenljunga) portar dem tar från 7000 kr för en 16v topp är det ett bra pris? tycker det låter saftigt

Om de tar 7000 för en 16V, vad tar dem då för en 20v? Annars så finns ju uffe: www.topptrim.se som tar 6800 för en 20v. Vad göäller ditt recept så saknas ju koppling. Annars så verkar det väl vettigt.

Det var ju lite skillnad smile hehe då hadde jag rätt i att det kanske va lite safftigt blir ju nästan billigare o hyra ett flyg för o frakta toppen till han ju smile
Koppling vade ja smile hehe ska ordna till listan
Tror du jag klarar mig på en R koppling?

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 september 2009
#36
R-kopplingen klarar väl kanske en 300-320hk. Ska du över det bör du skaffa förstärkt tryckplatta, eller rentav en Sachs 707 - även om det kanske är lite overkill om du inte ska mer än 350-400hk.

Sachs 707-plattan kräver dessutom omstiftning av svänghjulet.
Senast redigerat av TurbOla (27 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker
1 138 Inlägg
27 september 2009
#37
ola du vet ju vad en koppling klarar.. haha;)

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 september 2009
#38
daajvid skrev:
ola du vet ju vad en koppling klarar.. haha;)

Jävla skillnad på tryckplatta och lamell och hydrauliken till det hela. wink
Själv kör man ju utan. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
27 september 2009
#39
TurbOla skrev:
RSachs 707-plattan kräver dessutom omstiftning av svänghjulet.

Kräver och kräver... Det går att borra upp bulthålen och dra fast den om man vill det.


Reservdansk
6 271 Inlägg
27 september 2009
#40
Marlboroman skrev:
Kräver och kräver... Det går att borra upp bulthålen och dra fast den om man vill det.

Jag känner åtminstone ingen som gjort så.
Kanske lite dumt att chansa om det skulle bli fel, eller bara inte riktigt 100?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök