3751
Sök

trimma s70 T5.. letar motorrenoverare...

71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#1
vintern närmar sig och vill fixa till s70n  lite ,, funderar på att slänga i h profil och trimma lite...
letar just nu efter en duktig o rimlig motorrenoverare...
har kontaktat både köhler och tm köhler känns som de kommer bli lite dyrare men ligger 3 mil från min adress tillskillnad från tm 35 mil...
Senast redigerat av mikkeT5 (30 oktober 2009)

71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#2
BlackBetty skrev:
Det kräver ganska mycket kunskap om det ska bli bra. Det kräver även en del "special" verktyg. Krävs mycket mer än att byta vevstakar för att plocka ut mer effekt.. Du får bygga om det mesta.

vevstakarna skall bytes för att klara mer effekt ,,,
i mitt inlägg fanns inget som kan tolkas som att jag vill få mer effekt bara genom att byta stakar

71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#3
BlackBetty skrev:
Vill du bara dra din kompis räcker det med större turbo ex 19T och större spridare. Sen ny mjukvara från tex autotech steg 4.

Du behöver inte renovera motorn då.

vet inte ,,, de e ju ett jäkla projekt och polaren e väl mindre sugen på att ligga o skruva med min bil hela vintern ,, sen är ju budgeten inte den största inom bilbyggar historien 50% sjukskriven=(

71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#4
BlackBetty skrev:
Byta turbo, spridare och ev bygga om downpipen om du ska köra med 7ans vinklade går ju på en förmiddag?

Köp en begagnad 19T runt 4000kr, spridare ljusblåa 391cc/m 1500kr, fläns till DP 300-400kr. Mjukvara 3000-4000? under 10 000kr, är väl inte dyrt? yikes

nejj nejj det har jag ju räknat med minst  smile
men jag menade med renovering av motrorn .. smile

71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#5
BlackBetty skrev:
Men du behöver ju inte renovera motorn med de grejerna..

ne dåså hehe=)

hade plånboken vart större kunde man ju gett sig in på ett mer avancerat spår som jag faktiskt hadde planer på tidigare men knäproblem=mindre inkomst sad
renovering och mer trimm skjuts upp lite tyvärr...
får ta det pö om pö när det blir pengar över

1 422 Inlägg
22 september 2009
#6
kan ju vara säkrare att renovera motorn för de grejerna wink Men inte nödvändligt om den är i bra skick. Har du original avgas nu eller? har du det är det nog idé att byta upp dig samt även en lite rymligare ic skulle inte skada smile


71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#8
cheffer skrev:
kan ju vara säkrare att renovera motorn för de grejerna wink Men inte nödvändligt om den är i bra skick. Har du original avgas nu eller? har du det är det nog idé att byta upp dig samt även en lite rymligare ic skulle inte skada smile

har 3 tum jt system med 200c katt plus en dämpare 5 mån gammalt...

71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#9
vad som lämpligt bör göras för o få ut lite mer pulver ur t5an och om det är svårt att byte stakarna ,,, om man behöver lyfta motorn för det:? hehe

8 250 Inlägg
22 september 2009
#10
mikkeT5 skrev:
vad som lämpligt bör göras för o få ut lite mer pulver ur t5an och om det är svårt att byte stakarna ,,, om man behöver lyfta motorn för det:? hehe

Svårt att byta är det väl inte. Det är fysiskt möjligt att byta stakar med motorn kvar i bilen, men det är inte nå direkt snabbare än att plocka ur motorn.

Vad man ska göra för att få ut mer?
*Bättre soppapump
*Bättre Ic
*Större spridare
*Bättre koppling (ger ingen effekt, men i vissa fall ett måste för att orka med det ökade vridet)
*Bättre grenrör, -688 eller -921
*Större turbo
*portad topp
*Andra kammar
*Större lmmhus
*Mappning / chip

Listan kan göras längre om man så vill. Det är bara det att fart kostar pengar, så hur fort har du råd att åka?


71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
vad som lämpligt bör göras för o få ut lite mer pulver ur t5an och om det är svårt att byte stakarna ,,, om man behöver lyfta motorn för det:? hehe

Svårt att byta är det väl inte. Det är fysiskt möjligt att byta stakar med motorn kvar i bilen, men det är inte nå direkt snabbare än att plocka ur motorn.

Vad man ska göra för att få ut mer?
*Bättre soppapump
*Bättre Ic
*Större spridare
*Bättre koppling (ger ingen effekt, men i vissa fall ett måste för att orka med det ökade vridet)
*Bättre grenrör, -688 eller -921
*Större turbo
*portad topp
*Andra kammar
*Större lmmhus
*Mappning / chip

Listan kan göras längre om man så vill. Det är bara det att fart kostar pengar, så hur fort har du råd att åka?

det du skriver låter ju rimligt för mig inför vintern.. så fort har jag nog råd att åka ungefär..smile
behöver jag byta till grövre soppaledningar tor du ,,, vilken pump skulle du välja??
räcker det med en R koppling eller borde jaG ge mig på bättre direkt?
om du har tid o ork skulle du vilja nämna några exempel på dessa delar jag borde satsa på?
hur mkt hk ger denna setupen ca?
ska ju inte göra så mkt helt själv men men smile

tár man bort tråget o tar dem därifrån då gällande stakarna ?




Sånna här svar uppskattar jag all heder år malboroman=)

8 250 Inlägg
22 september 2009
#12
mikkeT5 skrev:
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
vad som lämpligt bör göras för o få ut lite mer pulver ur t5an och om det är svårt att byte stakarna ,,, om man behöver lyfta motorn för det:? hehe

Svårt att byta är det väl inte. Det är fysiskt möjligt att byta stakar med motorn kvar i bilen, men det är inte nå direkt snabbare än att plocka ur motorn.

Vad man ska göra för att få ut mer?
*Bättre soppapump
*Bättre Ic
*Större spridare
*Bättre koppling (ger ingen effekt, men i vissa fall ett måste för att orka med det ökade vridet)
*Bättre grenrör, -688 eller -921
*Större turbo
*portad topp
*Andra kammar
*Större lmmhus
*Mappning / chip

Listan kan göras längre om man så vill. Det är bara det att fart kostar pengar, så hur fort har du råd att åka?

det du skriver låter ju rimligt för mig inför vintern.. så fort har jag nog råd att åka ungefär..smile
behöver jag byta till grövre soppaledningar tor du ,,, vilken pump skulle du välja??
räcker det med en R koppling eller borde jaG ge mig på bättre direkt?
om du har tid o ork skulle du vilja nämna några exempel på dessa delar jag borde satsa på?
hur mkt hk ger denna setupen ca?
ska ju inte göra så mkt helt själv men men smile

tár man bort tråget o tar dem därifrån då gällande stakarna ?




Sånna här svar uppskattar jag all heder år malboroman=)

Som med allt annat vad det gäller trim så lär saker och ting dimensioneras för vad man siktar på i effektväg. Om du behöver grövre ledningar beror på hur mycket effekt man siktar på och vad man ska köra på för bränsle. Bestäm det först så kan man titta på evetuellt andra ledningar sen. Samma sak med pumpen. Jag kör just nu med en Walbro 255:a i tanken, men det ska byggas om i vinter då den inte komemr kunna leverera det flöde jag kommer att behöva sen. Du kanske har anat ett mönster här, men det är samma sak med kopplingen, hur mycket vrid kommer jag ha i slutänden, och vad behöver jag i såna fall för koppling.

Tänk först och handla sen. Listan på delar jag rabblat upp ovan ska väl inte ses som ett färdigt recept, utan mer saker som lär göras, men beroende på vad man skaffar för delar så kan effekten man får ut om man gör allt på listan variera från 250 till 600 och kanske fler ändå hästar. Så att vad du får ut beror på vad du väljer för grejjer. Så utan ett riktigt recept så finns det ingen som kans svar nåt egentligt vettigt på hur mycket du får ut.

Du måste bort med tråget och toppen eftersom du lär sätta i kolvar/stakar ovanifrån och då är det enklast att ta ur dem den vägen med.


71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#13
Marlboroman skrev:
mikkeT5 skrev:
Marlboroman skrev:

Svårt att byta är det väl inte. Det är fysiskt möjligt att byta stakar med motorn kvar i bilen, men det är inte nå direkt snabbare än att plocka ur motorn.

Vad man ska göra för att få ut mer?
*Bättre soppapump
*Bättre Ic
*Större spridare
*Bättre koppling (ger ingen effekt, men i vissa fall ett måste för att orka med det ökade vridet)
*Bättre grenrör, -688 eller -921
*Större turbo
*portad topp
*Andra kammar
*Större lmmhus
*Mappning / chip

Listan kan göras längre om man så vill. Det är bara det att fart kostar pengar, så hur fort har du råd att åka?

det du skriver låter ju rimligt för mig inför vintern.. så fort har jag nog råd att åka ungefär..smile
behöver jag byta till grövre soppaledningar tor du ,,, vilken pump skulle du välja??
räcker det med en R koppling eller borde jaG ge mig på bättre direkt?
om du har tid o ork skulle du vilja nämna några exempel på dessa delar jag borde satsa på?
hur mkt hk ger denna setupen ca?
ska ju inte göra så mkt helt själv men men smile

tár man bort tråget o tar dem därifrån då gällande stakarna ?




Sånna här svar uppskattar jag all heder år malboroman=)

Som med allt annat vad det gäller trim så lär saker och ting dimensioneras för vad man siktar på i effektväg. Om du behöver grövre ledningar beror på hur mycket effekt man siktar på och vad man ska köra på för bränsle. Bestäm det först så kan man titta på evetuellt andra ledningar sen. Samma sak med pumpen. Jag kör just nu med en Walbro 255:a i tanken, men det ska byggas om i vinter då den inte komemr kunna leverera det flöde jag kommer att behöva sen. Du kanske har anat ett mönster här, men det är samma sak med kopplingen, hur mycket vrid kommer jag ha i slutänden, och vad behöver jag i såna fall för koppling.

Tänk först och handla sen. Listan på delar jag rabblat upp ovan ska väl inte ses som ett färdigt recept, utan mer saker som lär göras, men beroende på vad man skaffar för delar så kan effekten man får ut om man gör allt på listan variera från 250 till 600 och kanske fler ändå hästar. Så att vad du får ut beror på vad du väljer för grejjer. Så utan ett riktigt recept så finns det ingen som kans svar nåt egentligt vettigt på hur mycket du får ut.

Du måste bort med tråget och toppen eftersom du lär sätta i kolvar/stakar ovanifrån och då är det enklast att ta ur dem den vägen med.

okejj måste säga att du e den bättre här på garaget att förklara så man förstår ..
siktar ju inte på några 400 hästar precis men en bit över 300 hadde ju varit kul o få ur den gammla häcken=)
får väl´forska mig fram om olika delar o se vilka som lirar bäst tillsammans osv ...
blir en mkt fattig vinter men det kan det ju vara värt i sista änden!

angående stakarna och det så ska ju toppen av ändå så det e ju lugnt...
ser ibland att dér finns beg stakar på tex blocket är det något att vara rädd för o köpa blir ju nån tusing billigare iaf ,,,

tack igen för bra svar=)

8 250 Inlägg
22 september 2009
#14
mikkeT5 skrev:
ser ibland att dér finns beg stakar på tex blocket är det något att vara rädd för o köpa blir ju nån tusing billigare iaf

Jag köpte begagnade stakar av en bekant billigt, men efter uppmätning och ombussning av lilländen på alla 5 Så va det i slutänden inte så billigt jämfört mot att köpa nya. Det är en chansning, du kan ha tur, men det kan lika gärna va mindrer bra grejjer och då är det inte så billigt...


71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#15
de stakar lg speed har är det bra grejjer ,,
något mer jag bör byta när jag ändå byter dem??
får lite små panik nu måswte ha bilen till garaget smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2009
#16
Vevlager. wink
Om du ska byta stakar så se till att få rundheten i storända och lillända kollad först, så att stakarna verkligen är runda, annars kan det kosta dig 20 papp i en helt ny oväntad motorrenovering...
Senast redigerat av TurbOla (22 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

71 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#17
TurbOla skrev:
Vevlager. wink
Om du ska byta stakar så se till att få rundheten i storända och lillända kollad först, så att stakarna verkligen är runda, annars kan det kosta dig 20 papp i en helt ny oväntad motorrenovering...

vem eller vart kan man få detta kollat??

8 250 Inlägg
22 september 2009
#18
mikkeT5 skrev:
TurbOla skrev:
Vevlager. wink
Om du ska byta stakar så se till att få rundheten i storända och lillända kollad först, så att stakarna verkligen är runda, annars kan det kosta dig 20 papp i en helt ny oväntad motorrenovering...

vem eller vart kan man få detta kollat??

Man får kolla runt med olika firmor som sysslar med motorrenovering om den har grejjer för att mäta så stakarna är raka och hålen i ändarna är runda och är i vettig storlek.


263 Inlägg
22 september 2009
#19
Så det är inte bara att köpa nya stakar från tex Lgspeed och slänga i motorn, äre så pass att man måste gå kolla att de är o okej o sånt? Man betalar ju för stakar som ska passa i så..

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Bonntrimmare
620 Inlägg
22 september 2009
#20
nej och sen om du sk riva motorn och byta stakar lager packingar osv ska du nog kolla lite nogrannare vad packningar å lager kostar för det kostar mer än stakarna:rolleyes:

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv


Sök