3295
Sök

Max hk i en bil som är godkänd hos svensk bilprovning?

56 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#1
Hur många hästkrafter får man ha i en bil som är godkänd av svensk bilprovning? Alltså få köra på vägen med som vilken bil som helst?

VOLVO-ligger brett å slitter däck

1 217 Inlägg
22 september 2009
#2
Menar du standardbil eller amatörreggad?


DFFL
9 020 Inlägg
22 september 2009
#3
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 217 Inlägg
22 september 2009
#4
FireTraXX skrev:
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

Mja det finns allt starkare orginalbilar men frågan är om dom är serieproducerade.

Ang modifiering av motorn så får man ju faktiskt trimma äldre motorer, minns ej hur gamla men 1975 dyker upp i skallen som gräns?


260 Inlägg
22 september 2009
#5
Får man regga Bugatti Veyron i sverige? finns väl vissa Ferrari som inte är godkända för bruk på allmän väg?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
22 september 2009
#6
Ksj skrev:
FireTraXX skrev:
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

Mja det finns allt starkare orginalbilar men frågan är om dom är serieproducerade.

Ang modifiering av motorn så får man ju faktiskt trimma äldre motorer, minns ej hur gamla men 1975 dyker upp i skallen som gräns?

Säg några andra "originalbilar" som har mer hk än Veyron.
Koenigsegg har väl en variant med dubbelturbo och etanol?

MVH. Alex

1 217 Inlägg
22 september 2009
#7
alexbenhard skrev:
Ksj skrev:
FireTraXX skrev:
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

Mja det finns allt starkare orginalbilar men frågan är om dom är serieproducerade.

Ang modifiering av motorn så får man ju faktiskt trimma äldre motorer, minns ej hur gamla men 1975 dyker upp i skallen som gräns?

Säg några andra "originalbilar" som har mer hk än Veyron.
Koenigsegg har väl en variant med dubbelturbo och etanol?

MVH. Alex

Ja, deras flower power var den första som dök upp i min hjärna 1018 hästar orginal.
Men knappast en serieproducerad bil


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
22 september 2009
#8
alexbenhard skrev:
Ksj skrev:
FireTraXX skrev:
1001, Bugatti Veyron är väl starkaste originalbilen?
Förman får ju inte pilla med motorn.

Mja det finns allt starkare orginalbilar men frågan är om dom är serieproducerade.

Ang modifiering av motorn så får man ju faktiskt trimma äldre motorer, minns ej hur gamla men 1975 dyker upp i skallen som gräns?

Säg några andra "originalbilar" som har mer hk än Veyron.
Koenigsegg har väl en variant med dubbelturbo och etanol?

MVH. Alex

Koenigsegg CCXR edition

1018 hk (1280 kg big_smile)
Dubbla kompressorer t.o.m. som laddar 1,6 bar

KHRacing
23 september 2009
#9
olika bilmodeller har olika maxeffekter - i de flesta fall dock ej agivna utav tillverkaren...
en Volvo PV444 tror jag fick ha max 113 hk med godkännande utav volvo.

Intresseklubben
673 Inlägg
23 september 2009
#10
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

/Mvh Andreas

1 754 Inlägg
23 september 2009
#11
Sant så sant. Vi borde verkligen ändra på våra lagar...

Jag kan inget om allt.

1 217 Inlägg
23 september 2009
#12
Holiace skrev:
Sant så sant. Vi borde verkligen ändra på våra lagar...

<<<<<<<<Jag håller med, vad gör det egentligen att vi trimmar lite?

Numera är det ju dessutom inga problem att få bränsleförbrukningen sänkt av trim..

Jaja..


R1 driver!
5 128 Inlägg
23 september 2009
#13
Ksj skrev:
Holiace skrev:
Sant så sant. Vi borde verkligen ändra på våra lagar...

<<<<<<<<Jag håller med, vad gör det egentligen att vi trimmar lite?

Numera är det ju dessutom inga problem att få bränsleförbrukningen sänkt av trim..

Jaja..

Om man nu ska ha det tillåtet, borde ju ändå kravet va att om man ökar effekten så måste bromsar och allt uppgraderas med för att matcha effekten.

Eller är min åsikt om det helt fel?


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 september 2009
#14
_DamnIt skrev:
Ksj skrev:
Holiace skrev:
Sant så sant. Vi borde verkligen ändra på våra lagar...

<<<<<<<<Jag håller med, vad gör det egentligen att vi trimmar lite?

Numera är det ju dessutom inga problem att få bränsleförbrukningen sänkt av trim..

Jaja..

Om man nu ska ha det tillåtet, borde ju ändå kravet va att om man ökar effekten så måste bromsar och allt uppgraderas med för att matcha effekten.

Eller är min åsikt om det helt fel?

Så är det ju redan och ja, ha en bil på 1000 friska och 740 originalcassi känns väll som en mindre lyckad och tom farlig konstruktion den dagen man får för sig att använda effekten

Rock'n Roll

1 217 Inlägg
23 september 2009
#15
självklart är det första man uppgraderar bramsarna så att de matchar den kommande motoreffekten..  lirar dom ihop i ett bra chassie så tycker jag inte det finns så mycket att klaga på..


1 217 Inlägg
23 september 2009
#16
Inte ofta ja gör såhär men.. 


mina inlägg jag gjort ikväll bör tas med en stor nypa salt....  +1 

Blir lätt för mycke pulver... ibkand..


10 287 Inlägg
23 september 2009
#17
Du får inte röra ett skit på en bil som är avgascertifierad.

Se gällande regler:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Att man sedan lyckas slinka igenom en besiktningshall gör det inte lagligt.

/Göran


IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

642 Inlägg
23 september 2009
#18
Sharky skrev:
Du får inte röra ett skit på en bil som är avgascertifierad.

Se gällande regler:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Att man sedan lyckas slinka igenom en besiktningshall gör det inte lagligt.

/Göran


IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel


+1

Men har man monterat trimmet snyggt och inte har årets lastbilssnurra under huven så kommer man ju oftast igenom. Avgas, FMIC och chip är ju ganska standard att komma igenom med iaf utan diverse gnäll.
Senast redigerat av DanneJ (23 september 2009)


7 274 Inlägg
23 september 2009
#19
DanneJ skrev:
Sharky skrev:
Du får inte röra ett skit på en bil som är avgascertifierad.

Se gällande regler:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Att man sedan lyckas slinka igenom en besiktningshall gör det inte lagligt.

/Göran


IMPRAZERN skrev:
man får väl lagligt göra en motorändring på effekten med 20% , rätta mig om jag har fel


+1

Men har man monterat trimmet snyggt och inte har årets lastbilssnurra under huven så kommer man ju igenom. Avgas, FMIC och chip är ju ganska standard att komma igenom med iaf utan diverse gnäll.

Oftast...


56 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#20
okej så man får inte trimma en bil till ungefär 800-1000 hk och sen besikta?

VOLVO-ligger brett å slitter däck


Sök