1960
Sök

Enerverande bas problem i en Bmw e34

Bmw Entusiast
110 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Har 3st dls 10:or som spelar rätt fint i den men märkte idag att när jag har trunkluckan öppen så har jag typ 50% mer bas inne i bilen gemfört med luckan stängd o så vill jag ju inte ha det jag har testat o dra upp 2 protar genom hatthyllan o det blev lite bättre men vad kan man göra för att få så mycket bas som möjligt in i kupen ?

Pluggar miljöekonomi
77 Inlägg
23 september 2009
Vända baslådan kanske? Fixa en bild på hur kalaset ser ut.

Bmw Entusiast
110 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Ska försöka fixa in en bild på det ikväll. Basarna är vända mot sk brandväggen eller ja mot ryggstödet .
Tänkte ta o bygga ny låda för alla 3 ihop kör med 2st just nu o den 3:edje är bara provad för att se om den funka. Isåfall vill jag gärna ha en bra låd ritning sen. Men ska lägga upp lite bilder senare och info om basarna

268 Inlägg
23 september 2009
har precis samma problem i min bil.  är intresserad om någon har en bra lösning på detta? smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

7 274 Inlägg
23 september 2009
Har väl till stor del med placering samt storlek på lådan att göra.

Pluggar miljöekonomi
77 Inlägg
23 september 2009
_Bmw_Power_ skrev:
Ska försöka fixa in en bild på det ikväll. Basarna är vända mot sk brandväggen eller ja mot ryggstödet .
Tänkte ta o bygga ny låda för alla 3 ihop kör med 2st just nu o den 3:edje är bara provad för att se om den funka. Isåfall vill jag gärna ha en bra låd ritning sen. Men ska lägga upp lite bilder senare och info om basarna

Jag är inget geni på detta. Men basarna behöver en tillräckligt stor låda för att spela som bäst. Sen kanske de måste vara vända åt andra hållet. För om de spelar direkt mot ryggstödet kanske det blir för lite utrymme för ljudvågorna att sprida sig på och de absorberas i ryggstödet. En vild chansning. Någon som har bättre koll?

Ladda fett så går de brett!
2 Inlägg
23 september 2009
När jag höll på med baslådan i min e34 så flyttade jag runt den för att kolla vart det lät mest.. Till slut så hittade jag placeringen där min 12a dunkade som mest, längst sidan i skuffen, spelandes över till nästa sida.. dock hade jag bara en liten 12a, och det såg rätt muppigt ut, men med baslådan placerad där så fick jag in mest dunk i bilen.

337 Inlägg
23 september 2009
prova å bygga en låda med rätt volym för basarna?

3 liters diesel, mumma!

2 914 Inlägg
23 september 2009
Rwd skrev:
prova å bygga en låda med rätt volym för basarna?

precis, batterinörd här på garaget brukar säga att lådvolymen är för liten då, men ta och öppna en dörr och kolla vilken skillnad det blir, blir det någon alls?

Bmw Entusiast
110 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Ja , ny låda skall byggas , just nu ser det väldigt gay ut hmm så därför skall det byggas nytt men då vill jag veta just vilken lådtyp jag skall ha o hur den skall va utföromad osv o vad som funkar bäst just för 3st dls 10:or och hur många liter den skall va på när man har 3st eller om man skall måsta dela upp till 3 lådor ?

Alla info är välkommen för en nybörjare som vill ha mera bas i kupen

Bilder

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70442/769549_gxaikq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70442/769553_p6x2yd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70442/769557_s6grua.jpg

Skall se om jag hittar info om dom

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 september 2009
Till att börja med har du stora problem med "läckande" bas. Dvs att det är inte tätt runt lådorna utan basen "slinker" bakåt...plus att lådorna troligen är för lågt avstämda med. Alltså avstämningsfrekvensen är för låg i förhållande till kupén...

Men be inte mig att räkna på en basreflexlåda då jag inte har räknat på den typen på tio år big_smile
Kör själv uteslutande slutna lådor idag.

Men om du fjäskar för Dröniettab så kanske han kan räkna ut en teoretisk låda till dig smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bmw Entusiast
110 Inlägg
297 Inlägg
23 september 2009
Lonefox skrev:
Till att börja med har du stora problem med "läckande" bas. Dvs att det är inte tätt runt lådorna utan basen "slinker" bakåt...plus att lådorna troligen är för lågt avstämda med. Alltså avstämningsfrekvensen är för låg i förhållande till kupén...

Men be inte mig att räkna på en basreflexlåda då jag inte har räknat på den typen på tio år big_smile
Kör själv uteslutande slutna lådor idag.

Men om du fjäskar för Dröniettab så kanske han kan räkna ut en teoretisk låda till dig smile

är ju inte så svårt å komma igång å räkna ihop själv... winisd är ett gratisprogram som iaf jag tycker helt klart duger om man inte måste ha 300% nogranhet smile
Senast redigerat av Jonathan_lindgren (23 september 2009)

jobbar påre
751 Inlägg
23 september 2009
enligt mig så hade jag byggt såhär..
det blir mkt bättre enligt mig när du ändå har rör uppdragna genom hatthyllan..
då kommer all bas in i bilen och du beöver inte rackla med skidluckan öppen...

http://img43.imageshack.us/img43/676/bandpass.jpg

Edit: lådan behöver ej se ut sådär så att basarna pekar på varrandra.utan dem kan spela i samma låda och peka åt samma håll om du fattar va ja menar?
Senast redigerat av Pro_fxr (23 september 2009)

2 914 Inlägg
23 september 2009
bandpass is the shit wink

jobbar påre
751 Inlägg
23 september 2009
japp.iaf om man har sedan=) hade då satsa på de.då får du bäst enligt mig.. kommer bara låta bumligt och okontrollerat med en basreflexlåda instängd i skuffen...isf om du gör med baffel mot baksätet och genom luckan.men då får du de ja kallar för rackel.man måste hiva ut den som sitter i mitten för att få bra tryck i bilen

Sök