3812
Sök

Köpråd: Steg till 1000W bas?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
27 september 2009
Bamse940Ltt skrev:
Mutant MT 800.1X är nersatt på grund av att det är en utgående modell. Det är riktigt fint steg för pengarna som är en storsäljare men snart tar de tyvärr slut. MUtant steget klarar garanterat driva basen. Jag hade letet efter ett slutsteg som är 1ohms stabilt om värderna på basen stämmer.

MVH//Björn

Audiodesign steget kan du spela med i 1ohm utan problem o levererar 1000w rms i 1ohm så inga bekymmer.

Jajjemen det är ett bra val. Om man söker ett beg steg så är det ett bra alternativ.

MVH//Björn

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
27 september 2009
Jag får dock hålla med björn om mutant 800.1 steget..
Det är faktiskt riktigt bra ....

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

156 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Bamse940Ltt skrev:
Mutant MT 800.1X är nersatt på grund av att det är en utgående modell. Det är riktigt fint steg för pengarna som är en storsäljare men snart tar de tyvärr slut. MUtant steget klarar garanterat driva basen. Jag hade letet efter ett slutsteg som är 1ohms stabilt om värderna på basen stämmer.

MVH//Björn

Audiodesign steget kan du spela med i 1ohm utan problem o levererar 1000w rms i 1ohm så inga bekymmer.

jupp jag märkte det big_smile blir ju kräm så det blir över.. i säkerhetssyfte fråga jag er igen, min bas på 1000w max o 500WRMS går väl ej sönder sen när jag kör den med 1000RMS? tänk så missuppfatta du mig innan xd

96 Inlägg
27 september 2009
Kanske fel tråd att fråga i men när det ändå handlar om rätt steg till rätt bas så passar jag på. Har två stycken panasonic 10" på 1300W styck, köpte detta steget till dem:
http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_394.html
Det bör väl dunka på rätt ordentligt? Steget kostar för övrigt 2495kr på Media Markt istället för 3295kr som Docent Decibel tar för det.
Senast redigerat av Wirree (27 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2009
Den kan gå sönder ja, om du spela för högt. wink Men chansen är betydligt större att den går sönder ifall du hade haft ett steg som ger ut 250Wrms istället, för då finns risk för att du vill spela högre än vad steget kan och då blir det inge bra. Nu när du har ett steg som kan ge mer effekt än vad basen tål så har du ren effekt längre, vilket gör att basen tål mer än vad den är specad till. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

156 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Den kan gå sönder ja, om du spela för högt. wink Men chansen är betydligt större att den går sönder ifall du hade haft ett steg som ger ut 250Wrms istället, för då finns risk för att du vill spela högre än vad steget kan och då blir det inge bra. Nu när du har ett steg som kan ge mer effekt än vad basen tål så har du ren effekt längre, vilket gör att basen tål mer än vad den är specad till. smile

hehe ok fan va bra! så ska jag köra den i 1000RMS eller 750RMS typ? big_smile kan ju välja verkar det som haha wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2009
Du har en bas va som jag förstod det? Då har du inte så många alternativ mer än att parallellkoppla spolarna och då landar du på 2Ohms impedans (dubbla 4Ohms spolar) vilket betyder att du får ut ca 750Wrms från steget. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

156 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du har en bas va som jag förstod det? Då har du inte så många alternativ mer än att parallellkoppla spolarna och då landar du på 2Ohms impedans (dubbla 4Ohms spolar) vilket betyder att du får ut ca 750Wrms från steget. smile

ok de e nog fan tillräckligt big_smile

2 914 Inlägg
27 september 2009
var bara försiktig med gain så kommer det rocka på mycket bra big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2009
kalle_kalle skrev:
var bara försiktig med gain så kommer det rocka på mycket bra big_smile

Varför? Om han har en huvudenhet med väldigt låg spänning på lågnivån så bör han ju ställa gainen ganska så högt för att basen ska kunna spela i nivå med resten av systemet. wink Så gainen behöver han inte vara försiktig med, däremot volymen, men ska det ska man ju alltid vara. Låter det illa, skruva ner!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
27 september 2009
haha lika bra lyssna på kristoffer tongue
jag är så j*vla trött så det finns inte. natti natti

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 september 2009
Ska du driva ett baselement så ska du köpa ett monosteg. Varför köpa 2kanals?

1 435 Inlägg
28 september 2009
Zachry 1350 600WRMS @ 2 ohm, 2000kr
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 50-p78186/

Bättre nytt steg för pengarna får du inte.

Kommer klara av att driva din bas utan problem.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (28 september 2009)

Bamse940Ltt
28 september 2009
michieff skrev:

han ska köpa ett monosteg också. han har bestämt sig för ett Audiodesign steg. det är ett monosteg.

anledningen till att man ibland använder sig av ett 2-kanalsteg är för att du får ut grym effekt när du Bryggkopplar det (Spelar det i Mono). jag använder mig av ett 2-kanalsteg till min bas för att jag får ut så mycke effekt när det är bryggat o jag tävlar med grejerna så det funkar hur bra som helst.

156 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Zachry 1350 600WRMS @ 2 ohm, 2000kr
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 50-p78186/

Bättre nytt steg för pengarna får du inte.

Kommer klara av att driva din bas utan problem.

säkert jättebra, men ett audiodesign blir det smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 september 2009
Bamse940Ltt skrev:
michieff skrev:

han ska köpa ett monosteg också. han har bestämt sig för ett Audiodesign steg. det är ett monosteg.

anledningen till att man ibland använder sig av ett 2-kanalsteg är för att du får ut grym effekt när du Bryggkopplar det (Spelar det i Mono). jag använder mig av ett 2-kanalsteg till min bas för att jag får ut så mycke effekt när det är bryggat o jag tävlar med grejerna så det funkar hur bra som helst.

klart du kan spela det i mono då när det bryggas, inte det jag syftar på, mer att det är onödigt då det inte lär skilja spec mycket i ren effekt mot ett monosteg i samma prisklass?

156 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
NMI skrev:
annars har du detta ampire steg,
http://www.multimedia-import.se/product … Ampire1000

dedär steget var ju snusk billigt.. om nu speccen o ljudkvalitén är bra på det då :p du som äger shoppen eller?

4 693 Inlägg
28 september 2009
NMI = Nybergs Multimedia Import

Booyakasha!

21 761 Inlägg
28 september 2009
Japp, det är han som äger butiken. Har handlat en del saker av honom förut. smile

Sök