Oj vad du var grön på detta området
Känns som att kapitlet om motorvolymen är ganska så mycket avklarat på en enkel nivå.
du har fått reda på vad en cylindervolym är - och att i en 4cylindrig 2liters motor är det c:a 0.5liter per cylinder då.
Sen kan man ju klydda till det och gå in mer exakt - men det skippar vi nu tycker jag
Taget från Wikipedia: "1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp"
Det är alltså hur mycket dragkraft en motor har. jag vet inte hur man ska kunna förklara det på ett bra vis, men skulle tro att om man säger att du skulle hålla emot på den utgående axlen från motorn med just den totala drivkraften motorn har - fast du trycker på från andra hållet - så händer inget. skulle du däremot enbart hålla emot 200nm utav bilen 250nm så kommer du snurra runt.
Diesel bilar har oftast en enorm dragkraft på motorn.
Kollar nu på en ny V70, bägge på 5 cylindrar, turbo, nästan lika stora motorer. D5 är "tyvärr" bara på 2.4liter och den andra är en 2.5T(t står för turbo)
Bensinaren har stärre cylinderdiameter, lite större slagläng, c:a 26hk mer, men hela 80NM mindre.
Nödvändigtvis är dom inte mycket långsammare heller.
På samma bil så från 0-100km/h så är dieslen 0.8km/h slöare med automatlåda men 10km/h mer topphastighet.
0.5sekunder slöare med manuell låda, och 15km/h högre topphastighet.