4159
Sök

ventil tickande

24 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
#1
hur får jag bort ventil tikande det är en golf 1 gti-83
Har hört att man kan byta olja men vill ha fler tips om det inte skulle funka


bitter besserwisser
644 Inlägg
7 maj 2006
#2
rengöra/byta lyftare

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

279 Inlägg
8 maj 2006
#3
byta kam o lyftare

two lies don´t cancel each other out

Ingenjör
56 Inlägg
8 maj 2006
#4
skjystera ventilspel kan va att rekomendera

Mvh Erik

12 086 Inlägg
8 maj 2006
#5
Börja med att kolla kamaxeln och vipparna. Är de marginel förslitning kan du ställa in spelet och hälla i ny olja. Häll antingen i en svindyr syntetisk olja med rätt egenskaperna lr häller du i en mineralolja.. vanlig syntetolja bildar en mkt tunnare "film" och eftersom din motor är sliten vill man ha tjockare film.

Om slitaget är för stort (mer än 0.2 0.3 mm på kammen) bör du byta kamaxel och vipparna.
Senast redigerat av JapMax (8 maj 2006)

1 079 Inlägg
8 maj 2006
#6
ett par täta oljebyten kan också hjälpa, man kan även välja att köra på en liten tjockare olja men vad du än gör häll INTE i slick50 eller nåt annat mirakelmedel. Med tjockare olja så finns felet/slitaget där ändå men hörs inte, likaså med slick50 som innehåller teflon/plast vad det nu är för nåt som inte är tillverkat för invärtes bruk på en motor.
Senast redigerat av ruhler (8 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

24 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#7
Men jag har beställt en ny kam med  288 graders hydraulisk kam med 11,7 mm lyft
Då passar jag på att byta topplocks pakning vantil kåpspakning olja plus filter och hårdare ventil fjärdrar om det behövs låter det som en bra ide
Senast redigerat av _Gtigolf_ (8 maj 2006)


5 710 Inlägg
8 maj 2006
#8
JapMax skrev:
.. vanlig syntetolja bildar en mkt tunnare "film" och eftersom din motor är sliten vill man ha tjockare film.

Jaha ? så en syntetoja är alltså tunnare?

Det finns måååånga myter om olja och detta är en.

MVH Jonas
..............

1 079 Inlägg
8 maj 2006
#9
syntetoljan verkar tunnare än vanlig olja när man fyller på vid rumstemperatur. Den fruktade avrinningen sker vid temperaturer betydligt over l00" C och syntetoljan är då tjockare än motsvarande mineralolja och har visat sig rinna av i mindre grad!

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

12 086 Inlägg
8 maj 2006
#10
jonTe skrev:
JapMax skrev:
.. vanlig syntetolja bildar en mkt tunnare "film" och eftersom din motor är sliten vill man ha tjockare film.

Jaha ? så en syntetoja är alltså tunnare?

Det finns måååånga myter om olja och detta är en.

En syntetolja bildar en tunnare glidfilm på rörliga delar än vad mineralolja gör.. det är vad jag lärt mig, kan ha fel men då vill jag ha säkra källor på annat.
Senast redigerat av JapMax (8 maj 2006)

5 710 Inlägg
9 maj 2006
#11
JapMax skrev:
jonTe skrev:
JapMax skrev:
.. vanlig syntetolja bildar en mkt tunnare "film" och eftersom din motor är sliten vill man ha tjockare film.

Jaha ? så en syntetoja är alltså tunnare?

Det finns måååånga myter om olja och detta är en.

En syntetolja bildar en tunnare glidfilm på rörliga delar än vad mineralolja gör.. det är vad jag lärt mig, kan ha fel men då vill jag ha säkra källor på annat.

Duget ett utav sveriges stora oljebolag?:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100261

MVH Jonas
..............

24 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
#12
Det blev en renovering av toppen portning planing slipta ventil säten och lite sånt kommer att ske i juni nån gång uppföljing av efekt får ni veta om ni vill



Sök