Man bör inte hålla på att plocka loss pluskabeln, det är mycket bättre att mäta laddspänningen istället. Då är det dessutom lätt att göra fler undersökningar eftersom man ändå har en mätare till hands.
Man bör inte hålla på att plocka loss pluskabeln, det är mycket bättre att mäta laddspänningen istället. Då är det dessutom lätt att göra fler undersökningar eftersom man ändå har en mätare till hands.
Självklart, men inte alla som har nån form av multimeter eller dylikt, och många som har, vet inte hur man ska använda den korrekt
Hehe, hade användt min multimeter om jag hittade den men jag plockade bort pluskabeln och det är väl ganska tydligt generatorn som är sönder. Får vänta tills den 25e nästa månad
Jag tror inte det är generatorn som är (huvud)felet om bilen går kasst med ett flong nytt batteri… Om generatorn är trasig kommer man nog alla fall minst 10 mil utan att ladda, den ska INTE gå skit direkt på ett nytt batteri. Det där med att lyfta av pluspolen blir typ samma sak som att vrida av tändningen med nyckeln så det verkar heller inte som en jättebra metod att konstatera att generatorn är felet.
Min gissning är att du har en kortis efter en kabelbrand eller skavd/klämd kabel…
Jag tror inte det är generatorn som är (huvud)felet om bilen går kasst med ett flong nytt batteri… Om generatorn är trasig kommer man nog alla fall minst 10 mil utan att ladda, den ska INTE gå skit direkt på ett nytt batteri. Det där med att lyfta av pluspolen blir typ samma sak som att vrida av tändningen med nyckeln så det verkar heller inte som en jättebra metod att konstatera att generatorn är felet.
Min gissning är att du har en kortis efter en kabelbrand eller skavd/klämd kabel…
Lyfter man av pluspolen ska bilen inte dö, pga av att generatorn ska förse den med tillräcklig ström för att hålla igång, annars skulle du ju dra ut batteriet när du har igång bilen.
Jag tror inte det är generatorn som är (huvud)felet om bilen går kasst med ett flong nytt batteri… Om generatorn är trasig kommer man nog alla fall minst 10 mil utan att ladda, den ska INTE gå skit direkt på ett nytt batteri. Det där med att lyfta av pluspolen blir typ samma sak som att vrida av tändningen med nyckeln så det verkar heller inte som en jättebra metod att konstatera att generatorn är felet.
Min gissning är att du har en kortis efter en kabelbrand eller skavd/klämd kabel…
Lyfter man av pluspolen ska bilen inte dö, pga av att generatorn ska förse den med tillräcklig ström för att hålla igång, annars skulle du ju dra ut batteriet när du har igång bilen.
Generatorn laddar batteriet, som i sin tur håller igång bilen. Bilen går alltså inte på generatorn utan på bilens batteri.
En generator har normalt 3 anslutningar. - Jord - laddlampa - laddning till batteri (ansluts på pluspolen)
Jag tror inte det är generatorn som är (huvud)felet om bilen går kasst med ett flong nytt batteri… Om generatorn är trasig kommer man nog alla fall minst 10 mil utan att ladda, den ska INTE gå skit direkt på ett nytt batteri. Det där med att lyfta av pluspolen blir typ samma sak som att vrida av tändningen med nyckeln så det verkar heller inte som en jättebra metod att konstatera att generatorn är felet.
Min gissning är att du har en kortis efter en kabelbrand eller skavd/klämd kabel…
Lyfter man av pluspolen ska bilen inte dö, pga av att generatorn ska förse den med tillräcklig ström för att hålla igång, annars skulle du ju dra ut batteriet när du har igång bilen.
Generatorn laddar batteriet, som i sin tur håller igång bilen. Bilen går alltså inte på generatorn utan på bilens batteri.
En generator har normalt 3 anslutningar. - Jord - laddlampa - laddning till batteri (ansluts på pluspolen)
Plockar man då bort pluspolen dör bilen...
Nej det gör den inte, laddningen till batteriet från generatorn går till pluspolen, plockar du då bort pluspolen, är det enda du tar bort funktionen att batteriet laddas, det kommer fortfarande att flyta ström i pluspolen, och är denna inte tillräcklig (generatorn fungerar ej tillräckligt) DÅ dör bilen.
Surt att inse att man har fel… Men det borde vara som du säger när man tänker efter, att jag ifrågasatte de var pga att in gamla cab dog när pluspolen hoppade av. Den gick trots det hela sommaren utan att behöva ta hjälp av nån annan laddare så jag tror inte det var nått strul med den generatorn… Va väll också lite insnöad på att man kan köra utan generator så länge som batteriet har lite kräm kvar. Jaja, tur att du rätt till mitt svammel