2939
Sök

Går dåligt på tomgång och dör vid gas (Honda Civic Vtec -91)

251 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har en Civic Vtec -91 = B16a1.
Va ute och körde med bilen igår utan några som helst problem.
Idag däremot går den fruktansvärt dåligt på tomgång och dör efter ett tag. Och bara man i princip tittar på gaspedalen så dör bilen.

Ingen fukt någonstans.
Bensin tryck är där, vet inte hur mycket men.
Kommer ingen bensin från ledningen  när man har den av men när den e på så bildas de tryck.
Bilen startar på startgas.
Bensinpumpen fungerar, har dock inget verktyg att mäta upp trycket med.

Någon som har någon ide?
Senast redigerat av nucleardonkey (1 oktober 2009)


260 Inlägg
1 oktober 2009
#3
Kolla mängden bensin per minut.
Tror det skall komma 1 till 2 liter per minut.
Rätta mig någon om jag har fel.

Nu en Audi A4 -96

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 oktober 2009
#4
dra ut lmm o se om den går bättre..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

251 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#5
Kommer de soppa fram om ja kopplar ur dom? :S


4 767 Inlägg
1 oktober 2009
#6

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

5 Inlägg
2 oktober 2009
#7
fråga till, finns fördelare eller sitter specielt tändspople? låter som problem med gnista, eller luft mätning, kanske maf sensor? inte bränsle trycket, säkert

190 Inlägg
2 oktober 2009
#8
Om bilen startar på startgas, men inte annars så låter det som att ditt relä som sköter soppapumpen inte vill vara med längre. Hör du pumpen när du slår på tändningen? klickar det i relät som sitter i instrumentpanelen? rätt vanligt att det lilla relät släpper i lödningarna nämligen.

annars brukar det vara tändmodulen som lägger av..

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

251 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#9
Där går ström fram till pumpen när man försöker starta bilen, har inte kolla om pumpen sprutar när den får ström därifrån, ska kolla det idag, men skulle förvåna mig om den inte sprutar.
Senast redigerat av nucleardonkey (2 oktober 2009)


190 Inlägg
2 oktober 2009
#10
Då är mitt tips att mäta upp tändmodulen.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

251 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#11
crazy75 skrev:
Då är mitt tips att mäta upp tändmodulen.

Men den går ju på startgas :S


113 Inlägg
4 oktober 2009
#12
Min gissning är som Nerko82 säger att det är luftmätningen. Koppla loss luftmassemätaren och prova utan den. Vissa bilar går att köra utan.
Kolla slangarna så den inte drar tjuvluft bakom lmm också.
Om du kopplar loss lmm så kan du resistansmäta den. Den ska ge olika motstånd med spjället i olika lägen.


214 Inlägg
5 oktober 2009
#13
Har du provat pissa i tanken

misstänker att det är tändmodulen som är defekt

251 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#14
Har haft spridarna lös och de kommer ingen dimma om man säger så, snarare spottar den mer. Så jag har beställt en ny bensinpump, tror nämligen att de har att göra med bensin trycket då.


190 Inlägg
5 oktober 2009
#15
DoomDevil skrev:
Min gissning är som Nerko82 säger att det är luftmätningen. Koppla loss luftmassemätaren och prova utan den. Vissa bilar går att köra utan.
Kolla slangarna så den inte drar tjuvluft bakom lmm också.
Om du kopplar loss lmm så kan du resistansmäta den. Den ska ge olika motstånd med spjället i olika lägen.

Det finns ingen luftmassemätare på Honda, vi kör med mapsensor smile

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

113 Inlägg
5 oktober 2009
#16
crazy75 skrev:
DoomDevil skrev:
Min gissning är som Nerko82 säger att det är luftmätningen. Koppla loss luftmassemätaren och prova utan den. Vissa bilar går att köra utan.
Kolla slangarna så den inte drar tjuvluft bakom lmm också.
Om du kopplar loss lmm så kan du resistansmäta den. Den ska ge olika motstånd med spjället i olika lägen.

Det finns ingen luftmassemätare på Honda, vi kör med mapsensor smile

Låter dyrt o krångligt... smile
Men man lär sig nåt nytt varje dag!


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 oktober 2009
#17
DoomDevil skrev:
Låter dyrt o krångligt... smile

Tvärtom, mycket enklare o billigare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 oktober 2009
#18
DoomDevil skrev:
Min gissning är som Nerko82 säger att det är luftmätningen. Koppla loss luftmassemätaren och prova utan den. Vissa bilar går att köra utan.
Kolla slangarna så den inte drar tjuvluft bakom lmm också.
Om du kopplar loss lmm så kan du resistansmäta den. Den ska ge olika motstånd med spjället i olika lägen.

Inte för att detta hjälper trådskaparen men hur f*n ska luftmassemätaren kunna ge olika motstånd beroende på hur spjället står och dessutom urkopplad ?

Autotech

251 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#19
Har nu bytat bränslepump med det hjälpte inte heller. Några idéer?

Tror att bränslepumpen jag köpte är kass, verkar få sämre tryck med den än min gammle.
Senast redigerat av nucleardonkey (7 oktober 2009)


251 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#20
Nu har ja köpt en helt ny pump och bilen startade direkt. Blev skit glad.
Men det varade i ungefär 1 minut sen böja den gå dåligt och dog till slut, och sen dess har ja inte fått igång den mer än att den går på startgas.
Någon ide?



Sök